Annons

"smetiga" JPEG i RX100

Produkter
(logga in för att koppla)

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Är ute på resa och tar därför en hel del minnesbilder. Har tidigare tyckt att JPEG- arna har hållit en hög kvalitet. Nu blev jag förskräckt när jag såg resultatet på några ansikten, helt utslätade. Fotade med det mest automatiska som finns på kameran. "I hus +"
Har inte med Lr så tips på inställning för JPEG vore bra.

Skippa helauto

Skippa helautolägena!!! Kör Av eller liknande, stäng av autoiso och sätt brusreducering vid höga iso på ett lågt läge. Du kan alltid brusreducera i efterhand. Sätt kontrast på under medel - Du kan alltid höja kontrasten efteråt men aldrig rädda helsvarta eller utbrända områden. Samma med skärpan - Bättre lite lägre och selektivt höja skärpan efteråt vid JPG.

Nytt försök.

Skippa helautolägena!!! Kör Av eller liknande, stäng av autoiso och sätt brusreducering vid höga iso på ett lågt läge. Du kan alltid brusreducera i efterhand. Sätt kontrast på under medel - Du kan alltid höja kontrasten efteråt men aldrig rädda helsvarta eller utbrända områden.
Samma med skärpan - Bättre lite lägre och selektivt höja skärpan efteråt vid JPG.

P- tror jag det heter på den här. Iso 400. Auto bländare, tid, fokus och låg brusreducering.
Få se vad det blir i morron.

Hej. Prova läge A och ställ in bländaren med ringen runt objektivet, du ser då på skärmen vilken bländare du kan välja, man ser också då hur tiden ändras, läge S är bra då justerar man tiden med ringen runt objektivet, snabbare tid fungerar bra när det är ljust ute och hjälper fokusen att få bilden skarp.

Välj och lås Iso vid 100 fungerar fint vid dagsljusbilder ( lite brus ) Välj in centrumvägd autofokus då riktar man centrum av skärmen mot tex ett ansikte och man ser hur en fyrkantsliknande blinkar grönt vid fokus. Samtidigt är det inte så dumt att välja in AF-S kameran tar då singelskott, dessa lägen gör ofta kameran lite snabbare.

DRO-läge 4 eller 5 är kanon det lättar upp mörka delar av motivet..

Lycka till.
//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar