Annons

Skuggiga bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bergholm

Medlem
Vi använder oss av en Nikon här på jobbet för att fotografera arbetsförlopp, färdiga produkter osv.

Det är en sak som förstör våra bilder markant: När vi använder blixten tenderar det bli mörka skuggor på bilden. Det ser ut som om man satt ett finger för linsen, men det försäkrar vi om att vi inte gjort.

Vad kan det vara för fel när detta uppstår?

//Andreas

Vilken modell gäller det? Om ni har motljusskydd på objektivet kan det vara i vägen för blixten på kortare brännvidder.

Beroende på vilken kamera ni använder så kan objektivet skymma blixten vid korta brännvidder. Märkbart på Nikon D70 med 18-70 och monterat motljusskydd tillsamman med den inbyggda blixten. Längs ner på bilden blir det ett skuggat område eftersom blixten inte 'når' dit.

En annan orsak kan vara fingret i blixten. En bekant till mig ständigt har fel grepp på sin kompaktkamera på ett sätt att hans finger på vänstra handen skymmer blixten. Detta kan nog också ge skuggor i bilden.

Jag vet för tillfället inte vilken modell det är. Men motljusskydd har vi inte monterat.

Det är inte heller fingret på blixten som spökar för oss.

Återkommer med modellnamn...

Är det konstant återkommande problem? Blir det så här på alla blixtbilder eller vissa är skonade från fenomenet?

Kameran är av modell Nikon Coolpix 5000.

Det är endast vissa bilder som blir får dessa skuggor på sig. Något mönster har vi inte upptäckt utan det dyker upp lite då och då.

För mig ser det ut att någonting är i vägen. Antingen för objektivet eller blixten. Och den slumpmässiga uppkomsten bara bekräftar detta. Men visst försäkrar du att så inte är fallet. I så fall ger jag upp. Möjligtvis någon annan har lösningen.

Ja, jag har svårt att tro att något skulle vara ivägen. Isådanafall skulle det vara något objekt precis framför kameran.

Tack för all er hjälp grabbar!

Det löser sig sa han som sket i vasken...

Ser ut som om fotografen håller om objektivet så att fingrarna ligger på ovansidan och på så sätt skymmer blixten.
Hålla höger hand i det naturliga greppet om kameran och vänster hand kan då lämpligen stödja kamera och optik underifrån. Då kan eventuell inställning på optiken ändå skötas med vänster utan att vara ivägen för blixten.

Kanske detta är lösningen

Inte för att jag är någon proffs på detta men en ide har jag ändå :)
Vad händer om blixten studsar i rutan får man inte någon effekt från den då så det blir skuggan från förarstolen som syns där....

En ide bara :)

/Micke

Det ser ut så att det är bländarens styrpinne har gått sönder. Man ser okså att nedre delen av bilden är mörkare, bländaren har inte öppnat. Du kan kolla mekaniskt, ställ den på M och på största öpningen, och exponeringen typ 5 sec då ser du att den öppnar eller ej, eller du fotar med största bländaren.
Jag har sätt samma fenomen, på slr då var ridålyftaren sönder.

Vi har nu laborerat lite med kameran och har kommit fram till att det är motljusskyddet på vidvinkelobjektivet som hindrar blixtljuset att nå fram. Vi använder oss av en distansring också.

Då blir det till å köpa en extern blixt!

Tack å hej!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar