Annons

Skräckexempel

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe:

Ja, typiskt nog så hittar jag inte bilden som jag syftade på (En glamour bild) har slarvat bort länken. Tror fotografen heter gunnar...

Min absoluta favvo bild i natur genren är Sen Kväll av Terje.

Det är en bild som jag ofta hänvisar till.

Orkar inte ge fler exempel...för trött

Hur som helst...när nån säger (för trött för att översätta..) "I dunno how to see if a pic is good or bad" och du precis har visat dom en suverän bild (hänvisar uteslutande till bilder här på fotosidan) så är det ju inte så otroligt kul att svara "check this pic out! I shoot it. It's a good example of a bad pic"...

Min mening var aldrig att stöta mig med nån..ej heller att få någon att "peka ut" någon bild...
Om vissa personer uppfattade min fråga som stötande eller dum så ber jag om ursäkt...

men sorgligt nog så drar jag slutsatsen att man som nybörjare bör akta sig för att starta diskussioner här...råkar man skriva nåt som någon inte gillar så får man på nöten ordentligt...

Walle skrev:
men sorgligt nog så drar jag slutsatsen att man som nybörjare bör akta sig för att starta diskussioner här...råkar man skriva nåt som någon inte gillar så får man på nöten ordentligt...
Äh, skit i det o fråga på bara. Fotosidan har nästan 10.000 medlemmar, så chansen att få ett vettigt svar är stor.

Walle skrev:
...Min absoluta favvo bild i natur genren är Sen Kväll av Terje....

Ja jämför man en sådan bild med den här t.ex. så har man ju väldigt långt kvar i sin utveckling...

Men man gör så gott man kan...

Upp med hakan Christoffer, naturligtvis ska du fortsätta med frågor och inlägg, ibland kan det slå bakut, men ofta kommer det fram precis det man vill åt.

Mvh

Jeppe

Walle skrev:
Ja du gunte...Du kan verkligen konsten att få en amatör att känna sig totalt värdelös...
Hade du till exempel kommenterat bilden där bildkommentarer hör hemma så hade jag inte tagit illa vid mig...Men det var ditt sätt att "slå under bältet" som bet...

hade du tittat till på min profil så hade du sett "Kategori: Amatörfotograf , började fotografera 2002 "...

Förstår dig inte riktigt här, Walle.

Du begär att vi ska peka ut andra fotografer och deras bilder som totalt värdelösa, men när någon gör så med din bild så blir du sur.

Dubbelmoral!?!?

Vad är syftet att visa dina bilder riktigt dåliga bilder? Det verkar lite märkligt tycker jag. Istället borde du få dem att kunna se vad som är bra i en bild och varför den är bra. Då vidgar du deras värld och de får lära sig något nytt.
Här i Oskarhamn finns en riktigt dålig fotograf som inte alls tar bra bilder. Nu sticker jag ut hakan lite men det får jag ta. Men folk går ändå till fotografen och blir fotograferade. Så det är nog vad som skiljer det bra från det dåliga folk behöver lära sig.

Sedan måste man också kunna ta kritik på sina egna bilder. Jag lade upp ett par bilder som jag gillade men fick ingen kommentar på dem alls. Då är det bara att plocka ner dem igen. Trots det kan jag tycka att de är bra.

abbebus: Det var total avsaknad av konstruktiv kritik som jag lackade på.

"Istället borde du få dem att kunna se vad som är bra i en bild och varför den är bra."

Precis! Det är det jag försöker göra.
Visar dom riktigt bra bilder (oftast bilder som fins här på sidan), men så säger dom att dom inte kan skilja en bra från en dålig bild. Så min tanke var att då visa ett par riktigt usla bilder (mestadels tekniskt dåliga) som jämnförelse...

Börjar man snacka teknik och så så rynkar dom på ögonbrynen, för det säger inte dom mycket.

Visst skulle jag kunna visa någon av alla mina otroligt usla bilder...finns riktigt gott om dom. Men man vill ju inte ställa sig upp som en levande reklampelare "Jag tar usla bilder!"...

Men jag var nog lite oklar. Jag vill alltså inte peka ut någon, därför sa jag "Jag vill inte ha foton här ifrån fotosidan.". Men egentligen så menade jag "Jag letar inte efter foton från något foto community". Min tanke var egentligen att se om någon vet tex nån site eller så med just sådana bilder som jag letar efter. Alltså
inte en site där folk lägger upp bilder för att få kritik på dom.

Men jag rå nog ta och gå en kurs i konsten att utrycka mig. :)

Jeppe: Du har rätt! Man gör så gott man kan.
Din bild är förövrigt ljusår ifrån vad jag kan prestera..:) *avunsjuk* hehe

I min profil la jag in när jag började fotografera med egen systemkamera.

Kanske jag fattar fel, men jag får också en känsla av att vissa vill sätta folk, som man anser har för gott självförtroende, på plats. I det här fallet genom att länka till personens egen bild när personen ber om en dålig bild. Och det faktum att Guntes inlägg kanske är ironiskt tycker jag inte spelar någon roll. Det är ju fortfarand elakt.

Och sen vidare till själva frågan... Jag har funderat på att göra såna här bilder själv, för att det skulle vara kul å ha när man skall lära andra om foto. Man skulle ha ett album med praktexempel, överexponering, dålig komposition o.s.v. Jag har tyvärr bara knäppt en bild hittils enligt denna idé, men i den fick jag med en hel del praktexempel . ;D Enjoy!

Bilagor

• annafontän.jpg
    annafontän.jpg
    34.3 KB · Visningar: 135
ace skrev:
Kanske jag fattar fel, men jag får också en känsla av att vissa vill sätta folk, som man anser har för gott självförtroende, på plats. I det här fallet genom att länka till personens egen bild när personen ber om en dålig bild. Och det faktum att Guntes inlägg kanske är ironiskt tycker jag inte spelar någon roll. Det är ju fortfarand elakt.

Ställer man dumma frågor så får man dumma svar brukar man ju säga..;)

Om man "Googlar" och söker på "bad pictures" dyker följande länk upp överst

http://webpages.charter.net/bbiggers/DCExperiments/html/bad_pictures_.html

Grymt kul länk!

Fast jag tycker att din kommentar på Åsas inlägg var onödig, nästan i nivå med Gundes. För trots att Gundes kommentar var menat som ett skämt så var det lågt och verkligen "uppifrån och ner".

Nu har jag hittat den ultimata sidan med dåliga bilder åt dig Christoffer (och alla andra som följt denna tråd).

Det roliga med denna är att "fotografen" själv är fullkomligt medveten om detta och gjort en grej av det. Med andra ord så kan man länka till denna utan att få dåligt samvete.

Namnet säger ju allt ;-)

www.badpicturetaker.com

Håll till godo :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar