macrobild skrev:
Histogrammet visar när sensorn inte kan registrera en högdager eller skuggal.Oavsett hur bra du känner din kamera är det motivets beskaffenhet som avgör. Är det ett blänk i en cromad detalj på en bil som skall med är det histogrammet som ger information om det finns med eller inte.
Flertal jjusmätaren tar inte hänsyn till om blänket blir överexponerat eller inte. Flertal kameror ignorerar dessa värden och överexponerar med utfrätt resultat för att mellantonerna skall bli så bra som möjligt.
Givetsvis kan du då stega med underexponering, men varför inte titta på histogrammet istället????
Mikael
Du har en egen tråd där du orerat massor om histogrammets beträfflighet. Men glöm inte att ditt resonemang bygger på ditt sätt att fota och är inte allmängiltigt.
Jag startade den här tråden och jag kritiserade inte histogramet, men jag framförde en varning att inte bli slav under det.
Hur undgår jag med min supermoderna highTech kamera D2X att bli slav?
Jag jobbar som förr, och det funkar likabra nu som då.
Jag använder inte histogrammet huvudsakligt. Jag begriper dess funktion, men tycker det är bekvämare att använda den vanliga ljusmätaren i kameran. Jag mäter centrumavvägt eller spot, sällan matrix eftersom jag då inte vet vad kameran hittar på även om jag noterat att D2X är oerhört mycket bättre på matrix än sina föregångare. Bäst exponering får jag docj om jag får hålla mig till mina egna mätningar.
Spot använder jag bara på frihand. Jag hittar en bra punkt som jag vill ha 18% grå. Låser mätaren, komponerar och gör bilden.
Centrumavvägt använder jag mer ofta. Det centrumavvägda innebär då att man på "känn" får placera in så mycker mörka och ljusa delar i mätområdet att summan blir typ 18% grå.
Är jag på frihand och kör centrumavvägt så jobbar jag som med spot, är jag på stativ så låser jag min komposition och bedömer i huvudet hur många steg upp eller ner jag måste kompensera för att få den bild jag vill ha.
Dessa metoder funkar för många, så du Mikael, bör inte se histogrammet som frigörelsen för fotografer.
Tänk en sak... Om alla bilder vore normalfördelade på histogramet, hur grå vore den då?
Tänk på en sak till.... Om din ekvilibrestik i histogarm är imponerande, hur imponerande är den erfarenhet hos dem som exponerar rätt med en vanlig ljusmätare.
Jag är övertygad om att du kan exponera rätt utan histogram, så varför lovordar du det som det enda användbara?