Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skit i histogrammen!

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Styrkan med bla Nikon är att kameran registrerar ljuset med ett stort antal mätpunkter spridda över hela bildytan. Dvs registrerar starkaste högdager och lågdager, beräknar exponering , lägger in en kurva. Detta bra mycket snabbare än att du står och mäter med en centrunvägd mätning.

Vad är det du brukar skriva.... hmm...?

"Är det du eller japanska ingenjörer som skall exponera bilderna"?
 
macrobild skrev:
Beroende på motiv- så kan du förbereda dig. Vet du att det finns risk för överexponering/underexponering -kompensera.

Oftast klarar kamerans ljusmätare detta bättre på automatik och flerfältsmätning än om du står och fiddlar och letar efter något som skall vara grått och mäta med spot eller centrumvägd mätning.

Styrkan med bla Nikon är att kameran registrerar ljuset med ett stort antal mätpunkter spridda över hela bildytan. Dvs registrerar starkaste högdager,mellantoner och lågdager, beräknar exponering , lägger in en kurva. Detta bra mycket snabbare än att du står och mäter med en centrunvägd mätning.


Mikael

Men vad har du för nytta av histogrammet då? Du måste väl kunna erkänna att du inte hinner använda histogrammet vid snabba bilder?
 
Arleklint skrev:
Vad är det du brukar skriva.... hmm...?

"Är det du eller japanska ingenjörer som skall exponera bilderna"?

Nu yrar du. mera floskler?
Japanerna har ställt in förutsättningarna för vad sensorn kan registrera,sedan kan man bla med hjälp av bla histogram, mätmetod,låsning och val av vad som skall registeras bestämma vad som är viktigast i bilden.
Precis som med manuell mätning

Mikael
 
Nej du hade ju gjort en egen kurva du lagt in som var bättre än den kurva ingenjörererna hade inlagd som standard. Kring det du sa så. Eller hur?
 
Snart är jag ägare till en FE2. Undrar hur det kommer att gå utan histogram (och utan spotmätning). ;-)
Fast jag kommer nog mestadels att fota svartvitt och där har man ju så många stegs dynamiskt omfång att man inte behöver bry sig? :)
 
jpersson skrev:
...och jag har inte menat att säga något annat utan tänkte på St. Adams liknelse med noter och musik.

......men är stycket dåligt skrivet spelar det ingen roll hur bra dirigenten är eller hur skickligt musikerna spelar. Tror också att det var St. Adams som sa att det finns inget vidrigare än en perfekt kopierad bild med dåligt innehåll/komposition. Fast då är vi ju mera inne på annat än teknik.
 
Graal skrev:
Men vad har du för nytta av histogrammet då? Du måste väl kunna erkänna att du inte hinner använda histogrammet vid snabba bilder?

Vid de tillfällen får jag lita på min erfarenhet, dvs kanske att jag har ställt mätningen på ett halvt steg underexonering,beroende på motivet. Vad det gäller d2x så fungerar det väl, risken för utfrätta högdagarar är då lika med noll och kameran har en fantastisk lågdageråtergivning, även om bilden är något underexponerad.
En digitalkamera är som dia, tål inte mycket överexponering.Underexponeras de så ökar bruset.

Mikael
 
Graal skrev:
......men är stycket dåligt skrivet spelar det ingen roll hur bra dirigenten är eller hur skickligt musikerna spelar.
Det har jag inte heller försökt att säga. Vad försöker du att säga? Läs det jag skriver. Vill du missförstå mig?
 
Arleklint skrev:
Nej du hade ju gjort en egen kurva du lagt in som var bättre än den kurva ingenjörererna hade inlagd som standard. Kring det du sa så. Eller hur?

Nu blandar du och ger igen.
Om vi skall diskutera kurvor så ber jag dig att läsa in dig på vad det betyder. Läs igenom Stefan Olsson svar när du i en tidigare tråd inte förstod vitsen med en egen kurva.

Tack för mig och lycka till med alla exponeringar.
Ett råd Gå en kurs förslagsvis hos Stefan så du vet vad du diskuterar.
Tack o hej
Mikael
 
Senast ändrad:
dumbo skrev:
Snart är jag ägare till en FE2. Undrar hur det kommer att gå utan histogram (och utan spotmätning). ;-)
Fast jag kommer nog mestadels att fota svartvitt och där har man ju så många stegs dynamiskt omfång att man inte behöver bry sig? :)

Gratulerar! Jag tror att du gjort ett bra val. Film, oavsett om den kopieras i mörkrum eller scannas, ger som jag ser det, en mera harmonisk tonfördelning (förutom kornstrukturen och de specifika egenskaper denna ger till bilden). De svartvita bilderna som publiceras här på fotosidan motsäger inte denna min iaktagelse. Men kanske kan man förinställa detta redan i digitalkameran så att alla bilder får en kurva som ett svagt S istället för en rak dito?
 
jpersson skrev:
Det har jag inte heller försökt att säga. Vad försöker du att säga? Läs det jag skriver. Vill du missförstå mig?

Nej jag vill inte missförstå dig men jag reagerar (som vanligt) på kategorisering. Alla vill väl göra rätt från början, även om rätt kan vara olika beroende på önskat resultat. Som du skrev uppfattade jag det som om du menade att mörkrumsfotografer inte behöver göra rätt från början men i så fall missförstod jag dig och ber dig om ursäkt för detta klavertramp av mig.
 
Janne: Ursäkta om du redan har svarat och jag missat det. Men på sida 5 (el. 6) skrev jag

En som fotar så att bilden täcker ut hela histogrammet men inte bränner/bläckar igen någonstans kan ta fram alla andra exponeringar på samma motiv utan någon som helst förlust i dynamik.

Så orkar man göra detta med varje bild, och själva fotandet inte blir lidande av "extra-jobbet" så är det det absolut bästa att göra.

Håller du med om det Janne?


Jag inser att det var mer eller mindre medvetet att starta ett flame war med den här tråden men jag har inget för mig (just nu).
 
TheJaff skrev:
Janne: Ursäkta om du redan har svarat och jag missat det. Men på sida 5 (el. 6) skrev jag

En som fotar så att bilden täcker ut hela histogrammet men inte bränner/bläckar igen någonstans kan ta fram alla andra exponeringar på samma motiv utan någon som helst förlust i dynamik.

Så orkar man göra detta med varje bild, och själva fotandet inte blir lidande av "extra-jobbet" så är det det absolut bästa att göra.

Håller du med om det Janne?


Jag inser att det var mer eller mindre medvetet att starta ett flame war med den här tråden men jag har inget för mig (just nu).

För det första förstår jag inte varför man inte skulle göra bilden som man vill ha den direkt i kameran. Varför skall man ha alla alternativ?

För det andra tror jag inte riktigt du kan skapa alla exponeringar. RAW-filer kan du dra i ett par steg, inte mer.
 
Graal skrev:
Jag kan inte göra det på min digitala kompakt, även om den är ganska avancerad (men några år gammal). Kan man göra det på alla digitala kameror idag?

Jag tänkte DSLR:er, där går det sannolikt på alla. I alla fall på Nikons.
 
Graal skrev:
Nej jag vill inte missförstå dig men jag reagerar (som vanligt) på kategorisering.
Det är lätt att missförstå skriven text. Det är inget att be om ursäkt för. Det viktiga är att man kommer framåt och det har vi gjort. Tack.

Arleklint öppnade, medvetet provocerande, med att påstå att det inte fanns en poäng med att dra ut teckningen. Jag ville få sagt att det fanns en poäng att dra ut teckningen om man vill ge sig själv större möjligheter inför efterarbetet.

Jag håller en del nybörjarkurser och då försöker jag att tona ner det tekniska. Jag tycker att det är viktigare att de kommer igång; att de förstår arbetsflödet i mörkrummet, i datorn och kameran än de tekniska detaljerna; att det inte handlar om teknik utan om känsla. Att de får göra hur de vill så länge de är nöjda med resultatet. Å andra sidan ser jag ofta till helheten snarare än till detaljerna. Jag tror att detaljerna kommer med tiden om det finns ett intresse för det. Det finns tillfällen när jag tänker på detaljerna och det finns tillfällen när jag inte gör det. Sedan är det klart att ''skit in skit ut'' gäller här precis som vid allt annat. Vem skulle säga något annat?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.