Annons

Skit i histogrammen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Senast ändrad:
Jag fattar inte riktigt diskussionen.. Histogrammen visar ju egentligen inte ett skit om inte förhållandena är rätt för ett histogram. Jag menar alltså att vi vet ju nästan alla att om histogrammet slår ut åt höger eller vänster, så är det någonting som antingen är utfrätt elle igensotat. Men däremellan vet vi ju inte ett skit. Jag har svårt att tänka mig att någon här står och kollar på sitt histogram som kanske börjar från vänster och slutar en bit in till höger, och konstaterar "nej fyfan, detta blev underexponerat, måste nog exponera så det flyttar sig två mm till höger".. Det enda vi egentligen kan relatera till är ju utfrätt eller igensotat mer eller mindre.

Vidare så är ju "rätt histogram" helt olika beroende på vilka förhållanden som råder, det är därför jag menar att det visar inte så jäkla mycket egentligen. Själv så tar jag bara en bild, kollar på skitet och ser om det känns rätt. Om jag tycker den är fin, då är den fin. Tycker jag den är ful, ja då är den ful. De få gånger jag tittar på ett histogram är när jag känner att jag av någon speciell anledning vill få med så mycket som möjligt.

För övrigt så slutar ju inte dilemmat vid histogrammet, för om det nu är så förbannat viktigt att man har teckning överallt då måste man ju dra med sig en massa extra utrustning för att ordna till det. Så som jag upplever det så får jag ju vara så snäll att acceptera att himlen och havet vid en horison ligger långt ifrån varandra. Och har jag inget avtonat filter då, ja då får jag ju skita i bilden eller histogrammet.

För övrigt så kan man inte avbilda en verklighet med en stillbild. Så är det bara. Man kan inte återge verklighet utan referensramar så som tid tex. Dessutom är verklighet totalt subjektivt. Om jag tar en bild på ett slagsmål, visar den verkligheten då? Nej, den visar bara några som slåss, verkligheten är något helt annat som inte kan diskuteras utan att vi har ett helt referensverk av händelser runtomkring att relatera tillfället till.
 
clindh skrev:
Men det var ju mörkt... Är det inte en utbredd missuppfattning att en kurva *måste* vara jämnt utbredd med den klassiska puckeln i mitten? Det stämmer väl förvisso på "normalmotiv" i dagsljus, alla ljusintensiteter är troligen med. Men är det mörkt och få om inga ljusa nyanser så är det, då skall ju tyngdpunkten ligga mot vänster -- eller har jag missat något fundamentalt...

Nej du verkar ha fattat det helt rätt hur man använder histogrammet tycker jag, däremot verkar du ha missförstått mig.

Jag sa helt till vänster, alltså skulle allt vara svart. Janne säger att bilden funkade oavsett hur histogrammet ser ut och det jag menar är att den funkar ju just för att histogrammet ser ut så och att den ser ut som den gör just för att histogrammet ser ut som det gör. Histogrammet speglar ju trots allt vad som finns i bilden.
 
deez skrev:
Jag fattar inte riktigt diskussionen.. Histogrammen visar ju egentligen inte ett skit om inte förhållandena är rätt för ett histogram. Jag menar alltså att vi vet ju nästan alla att om histogrammet slår ut åt höger eller vänster, så är det någonting som antingen är utfrätt elle igensotat. Men däremellan vet vi ju inte ett skit. Jag har svårt att tänka mig att någon här står och kollar på sitt histogram som kanske börjar från vänster och slutar en bit in till höger, och konstaterar "nej fyfan, detta blev underexponerat, måste nog exponera så det flyttar sig två mm till höger".. Det enda vi egentligen kan relatera till är ju utfrätt eller igensotat mer eller mindre.

Det där med att man inte vet ett skit tycker jag inte är helt rätt. Jag går ofta efter histogrammet när jag fotar och att det som är mörktbrunt inte ligger till höger i histogrammet (med mindre man kraftigt överexponerar det av nån anledning). Lite koll tycker jag allt man har, jag brukar ofta kolla på histogrammet och tänka var jag har de olika sakerna i bilden i histogrammet.
 
Bra kommentar Jim.

Till min förvåning blir jag lite stött av sådana här diskussioner.

Jag tillhör dem som lägger ned en del tid på att utforska de tekniska sidorna av fotografin.
Jag mätte tidigare upp filmer med densitometer och numera använder jag aldrig exponeringsmätare utan bara histogrammet.

Inte för att följa någon mall eller för att pressa in en bild efter hur någon Photoshopboksförfattare anser att en kurva skall se ut.

Utan för att jag vet hur bilden skall se ut redan när jag tar den och jag vill få ett arbetsmaterial som ger mig det där lilla extra av kvalitet.
Allt annat är oförändrat, komposition, ljus bla, bla.

När någon säger att man skall skita i histogrammet känns det lite som en knäpp på näsan, ungefär som en gymnasielärare måste känna när en elev säger at ”va fan skall vi lära oss historia för, kan vi inte lära oss något nyttigt”.

Glöm inte att det finns rätt många som dessutom har ett intresse för hur saker fungerar och gillar att vrida och vända på tekniska spörsmål med andra.
Ungefär som en kock undrar hur denna krydda skulle smaka med Marios sidfläsk i en ugnsgryta.

Ja, jag är lite löjlig som tar åt mig men det är min rätt att göra så.
 
mohei skrev:
Någon som inte har pluggat matte? :)
http://www.math.su.se/matstat/und/statfnat/pdf/Ovrigt/NORMALPLOTTAR.pdf

Någon skrev någonstans om att försöka få tyngdpunkten i mitten av kurvan. Det var det jag syftade på. Kurvan för min lavastrand blev tvärtom, knappt några värden i mitten och det mesta till höger och vänster. :)
Har du lika stora toppar till höger och vänster om mitten (och lika långt ifrån mitten) så har du väl fortfarande tyngdpunkten i mitten?

Vidare vad jag tycker rent generellt om ämnet: Exponerar man så att histogrammet är helt "utspritt" så har man ju alltid möjlighet att åstakomma vilken bild som helst senare med exponeringskompensation (med så lite förlust/extrapolering/soleringseffekter eller vad det nu heter som möjligt). Det är väl det man möjligtvis ska/kan använda det till?

EDIT: Råkade få med ett frågetecken för mycket (hatar sånt :))
 
Senast ändrad:
Att strunta i histogrammet när man använder en digitalkamera på ett noggrannt och medvetet sätt kan jämföras med att strunta i ljusmätaren när man fotograferar med diafilm. Jag kan ju exponera min diabild mörkt om jag tycker att motivet tjänar på det men hur ska jag veta att den blir så mörk som jag vill om jag inte använder ljusmätaren som hjälp. Eftersom den digitala bilden inte ger en tonfördelning rakt ut från kameran som en diabild gör är jag hänvisad att använda histogrammet för att se till att bilden får den tonfördelning jag önskar. Och nej, jag strävar inte alltid efter att få alla toner att passa in i histogrammet, lika lite som att jag skulle exponera en nattbild efter ljusmätarens rekommendation.
 
Arleklint skrev:
Det viktiga är att avbilda verkligheten!

varför? är du polisfotograf eller?

Oftast är det viktigare vad fotografen vill berätta eller förmedla än hur verkligheten såg ut.

När jag plåtar dia blir bilderna inte alls som verkligheten. Skuggorna blir tokmörka och precis så vill jag ha det ibland. Med vissa negativa färgfilmer blir färgerna överdrivna, vilket passar ibland.

Bilden från kameran är grundmaterialet. I datorn forstätter arbetet med att få bilden som jag vill ha den. En rätt exponerad bild ger större möjligheter i efterhand än en felexponerad.

Det finns väl ingen duktig svartvitfotograf som inte efterbelyser sina bilder i mörkrummet. Att naturfotografer tidigare dumt nog begränsat sig till diafilm behöver inte betyda att de fortsätter begränsa sig till vad digitalkameran ger direkt ut från kameran, eller vad dess automatik säger.
 
I love histogram!

När jag är ute mitt på dagen och plåtar porträtt/bröllop så är histogrammet livsviktigt för mig. Jag kan inte lita på exponeringsmätaren, brudens vita lännig eller så är det mannens svarta kläder som spelar kameran ett spratt. Jag änvänder histogrammet för att säkerställa att jag inte "blow the highlights". Nu har jag ju bara en leksakskamera, men med den lilla displayen på 1.8 tum och med den kvaliteten som råder på en liten display är det omöjligt att avgöra hur bra exponeringen blev, dvs när jag är ute i dagsljus.
 
Fredrik:
Skulle ljusmätaren vara sämre i en D70 än i en F80, eller för den delen en FE2 eller en...?
Det är väl samma ljusmätning i D70:n som i proffshusen?

Det känns som spotmätning på klänningen och/eller kostymen skulle klara biffen. Inte för att jag plåtat bröllop, men pricipen för ljusmätning är ju samma oavsett motiv.
 
dumbo skrev:
Det känns som spotmätning på klänningen och/eller kostymen skulle klara biffen. Inte för att jag plåtat bröllop, men pricipen för ljusmätning är ju samma oavsett motiv.

Jo, precis, det funkar lika ovasett motiv... men du vill ju inte ha klänningen 18% grå på fotot, inte kostymen heller (helst bör ju inte kostymen vara kolgruva heller). Spotmätning i ansiktet med kompensering för hudfärg (vit/neger) kan dock funka hyggligt i rätt ljus.
 
Mäter man på en svart kostym så får man ju "underexponera" med sådär en 2 steg eller så. Det är ju bara att vrida tiden till pilen börjar försvinna ut åt höger.
 
dumbo skrev:
Mäter man på en svart kostym så får man ju "underexponera" med sådär en 2 steg eller så. Det är ju bara att vrida tiden till pilen börjar försvinna ut åt höger.

Inte så enkelt, är klänningen av nåt småblankt silkesmaterial å ljuset lite skarpt så lär klänningen bli fullständigt "blown" vid "2 steg eller så" underexponering mätt på svart kostym. Dessutom behöver inte kostymen vara matt svart, en mer sidenmatt å småblank historia kan också ställa till det. Är klänningen av lite offwhite bomull så kan det funka bättre. Fördelen med histogrammet är ju att man snabbt kan verifiera resultatet av sin "2 steg eller så" gissning.
 
jo det kanske är samma ljusmätare, men jag tror att proffshusen möjligen har en bättre display!?

Men min "point" var ju att om jag har histogrammet tillgängligt så kan jag där se om den vita brudklännigen är utfrätt eller inte.(självklart finns det undantag, tex. om jag står i starkt motljus, typ!) Om jag får en "TYPISKT" bra exponering så känns det som att jag har iallafall det på det torra, och där hjälper ju histogrammet mig!
 
Arleklint skrev:
Lite provokativ rubrik, men ändå allvarlig.

Det finns ingen poäng i att dra ut så mycket teckning som möjligt ur bilder även om dom medger det. Det viktiga är att avbilda verkligheten!

I dessa stenar kan ni dra ut massa teckning, men det var så här det såg ut!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=395531&target=_blank

Strunta i teoretiserandet, gör bilder som avspeglar verkligheten!

Argumentera mot mig!

Många har skrivit ungefär det jag tänker men jag måste ändå säga detta...

Håller i stora drag med dig i det du skrivit efter detta inledande inlägg. Detta inlägg förstår jag dock inte ett skvatt av? Både du & jag vet att det inte såg ut så här i verkligheten & jag ser heller inte det viktiga i att försöka få en bild att se så lik ut som verkligheten.

Det har här på FS under årens lopp funnits trådar där man frågat "vad vill du att framtidens kamera ska klara?" Många har då efterlyst ett kontrastomfång som kommer så nära ögat som möjligt. Jag tror att bilder tagna med en sådan kamera skulle te sig ganska så tråkiga & platta då bildens styrka ofta ligger i kontrastskillnader, skuggor...

Ok, en sådan kamera skulle förmodligen tilltala familjefotografen som skulle få det mycket lättare & om det fanns ett läge där man kunde ställa om kontrastomfånget så skulle jag också vilja ha en.

Ang. histogramanvändning så har jag aldrig orkat engagera mig. Jag förstår principen men har bara använt det sporadiskt...

Någon här nämnde att han tyckte att vissa kunde tekniken för dåligt & att det inte räcker med komposition & bildbyggnad. Kan så vara men personligen så tycker jag att det oftast är tvärtom.

Är själv efter över 25 års fotograferande mycket driven på tekniken & tycker att den är "a piece of cace", att ta bildmässigt bra bilder är däremot förbaskat svårt & det får jag kämpa med dagligen.

//Larsa
 
Re: Re: Skit i histogrammen!

.Z. skrev:

Är själv efter över 25 års fotograferande mycket driven på tekniken & tycker att den är "a piece of cace", att ta bildmässigt bra bilder är däremot förbaskat svårt & det får jag kämpa med dagligen.

Amen!

Det blir lätt lite storm i vattenglas bland diskussionsforum på nätet. Histogrammet kan ses som ett litet hjälpmedel bland många andra, varken mer eller mindre.

Jag använder det för att verifiera att jag inte frätt ut en lurig exponering allt för mycket, andra använder de blinkande fälten i displayens bildvisning. Dessutom, histogrammet brukar bara visa värden för den gröna kanalen. Någon kan ha på sig en röd mössa som blir fullständigt utbränd och helt utan teckning, som en röd plump i bilden, detta visar inte histogrammet. Många tittar bara på bilden i displayen, detta har jag också nästan slutat med, jag har displayen avslagen och i likhet med histogrammet använder jag bara den när jag vill försöka verifiera. Men riktigt hur bra/dåligt det blev exponeringsmässigt vet man inte förrän man sitter med bild i hand (jo i datorn syns det också rätt bra).

På min önske-digitalkamera (i förhållande till pris) är inte ens displayen nödvändig, tänk så många rattar o knappar man slipper då.. Jag vill inte heller ha nån evaluerande mätning som ibland gissar rätt, ibland fel - JAG vill stå för gissandet, det räcket om den har spot och centrumvägd mätning. Men mest av allt skall den ha en stor sökare med tvärställt snitt o microprismor, att fotografera hadlar om att se.. å ser man mindre....
 
steelneck skrev:
Inte så enkelt, är klänningen av nåt småblankt silkesmaterial å ljuset lite skarpt så lär klänningen bli fullständigt "blown" vid "2 steg

Att kamerans dynamiska omfång inte räcker till är ju inte ljusmätarens fel. Man kan ju dock "underexponera" mer än så och fortfarande ha teckning eller möjlighet att "gräva fram" saker i skuggorna.


supermax_fred skrev:
jo det kanske är samma ljusmätare, men jag tror att proffshusen möjligen har en bättre display!?

Jag visste inte att de analogakamerorna hade display... Det var därför jag drog en parallell till F80 och FE2 tex. Hur i hela friden klarade man att fota utan histogram förr...
Vid just svarta och vita objekt kan man ju lita rätt bra på histogrammet, men annars är det inte att lita på på de flesta kamerorna.

Jag är inte principellt mot att folk använder histogrammet, det rör mig inte det minsta, fast jag har lite svårt att förstå att man har sån tilltro till det, framför allt. Rent allmänt tycker jag att det är bättre att mäta ljuset innan man trycker på avtryckaren än efter, bara för att märka att man måste ta en bild till, och en till och... Ja. :)
 
Re: Re: Re: Skit i histogrammen!

steelneck skrev:
Amen!

Det blir lätt lite storm i vattenglas bland diskussionsforum på nätet.

Ursäkta om jag är korkad och helt ute men jag undrar om amen är sarkastiskt menat, eller?

Ser nämligen ingen koppling till mitt påstående i ditt inlägg?

Dessutom så har jag ingen direkt åsikt om histogramanvändning men är absolut inte negativ till det hela bara förhållandevis ointresserad av det just nu....

//Larsa som har större problem med sitt bildskapande än med exponeringen.
 
Re: Re: Skit i histogrammen!

froderberg skrev:
När jag plåtar dia blir bilderna inte alls som verkligheten. Skuggorna blir tokmörka och precis så vill jag ha det ibland. Med vissa negativa färgfilmer blir färgerna överdrivna, vilket passar ibland.

Det tyder på att vi är överens.
Varför jobba på att ha ett histogram som täcker hela spektrat normalfördelat om det inte är det vi vill ha, eller om det inte är så verkligheten ser ut?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.