macrobild skrev:
Histogrammet visar när sensorn inte kan registrera en högdager eller skuggal.Oavsett hur bra du känner din kamera är det motivets beskaffenhet som avgör.
Så du menar att om jag vet att min kamera klarar återge detaljer 3 steg över "medelgrått" så kan jag inte spotmäta på denna punkt och "överexponera" med tre steg?
(Eller det omvända för skuggor, naturligtvis.)
Hur skulle en titt på histogrammet göra att kameran kan återge detaljerna i högdagrarna bättre?
Är det ett blänk i en cromad detalj på en bil som skall med är det histogrammet som ger information om det finns med eller inte.
Oftast så syns knappt kromblänk i histogrammet eftersom det är en så liten yta som blänker/bränns ut. En liten del av ytan i kromblänk "ska" dessutom brännas ut.
Flertal jjusmätaren tar inte hänsyn till om blänket blir överexponerat eller inte. Flertal kameror ignorerar dessa värden och överexponerar med utfrätt resultat för att mellantonerna skall bli så bra som möjligt.
Jag väljer väl för tusan själv vad jag ska mäta på?
Jag har då ingen automatiskt kamera som själv väljer motiv och riktar kameran mot vad den trycker är lämpligt att mäta på osv osv. Det är möjligt att din kamera har dessa funtioner men de flesta kameror har det inte.
Vad histogrammet INTE visar (i de flesta kameror) är om röd eller blå kanal bränns ut, eftersom histogrammet enbart visar lumakanalen, vilket i praktiken är ungefär samma som den gröna kanalen.
Samma gäller högdagerblinket.
Om du kolla på denna bilden:
http://dumbo.mine.nu/bilder/blown reds.jpg
Så ser du såklart att den är helt åt helskotta exponerad, men histogram, såväl som högdagerblinket, visar endast att delar av bilden, där den gröna kanalen är nära 255, är utbränd, trots att den röda kanalen är totalt utbränd över hela bilden (utom några små skuggpartier).
I kameror med RGB-histogram kan man såklart granska kanalerna var för sig, men man ska då vara medveten om att histogrammet baseras på en färdigprocessad JPEG-bild och är inte en reflektion av rådatan.