Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skillnad på D70 och D1X

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Är det någon skillnad på sensorerna på Nikons D1x och D70 i den bemärkelsen att man kan förstora bilder olika? Eller är det helt enkelt så att D1X 5,33 mpixlar blir mindre bilder än D70 med sina 6,1 mpixlar? Finns det någon annan teknisk faktor hos kamerorna som påverkar förstoringar?

Naturligtvis beror förstoringsmöjligheterna mycket på fotografens förmåga att ta bilder men om vi bortser från det i det här fallet.

Ola Rockberg skrev:
Är det någon skillnad på sensorerna på Nikons D1x och D70 i den bemärkelsen att man kan förstora bilder olika? Eller är det helt enkelt så att D1X 5,33 mpixlar blir mindre bilder än D70 med sina 6,1 mpixlar? Finns det någon annan teknisk faktor hos kamerorna som påverkar förstoringar?

Naturligtvis beror förstoringsmöjligheterna mycket på fotografens förmåga att ta bilder men om vi bortser från det i det här fallet.

Enligt DPReview har D70 lite högre upplösning vertikalt (samma horisontellt), men den har också mer benägenhet att ge moiré. Skulle tro att det går på ett ut. En sak som jag tycker är viktig är möjligheten att få ut bilder som inte är utsatta för förstörande kompression (typiskt kompaktkameraproblem), men det klarar ju alla DSLR. Hur bruset ser ut påverkar nog en del också.

Jag försöker bli klok på hur bra en D2hs är för jag är intresserad av en kamera med snabbare AF och bättre möjligheter till serietagning.

Min tanke var att byta ut min d1x mot en d2hs men känner mig lite begränsad (tror jag) med 4,1 Mpx eller är inte glappet så stort från 5,3 Mpx med en D1X?

Jag har nämligen tillgång till en D70 också via jobbet och tar vissa bilder med den då jag inte behöver snabb AF eller tar serier. Kanske den kan bli ett komplement till en D2hs ... hmm, hmm ... låter det som ett vettigt resonemang?!

Hur viktigt är det med dessa pixlar hit & dit? Jag tycker jag klara mig bra med 5,3 som är i min D1X. Den största förstoringen jag gjort är på 50x70 och den helt OK ... för en amatör!

Ola Rockberg skrev:
Jag försöker bli klok på hur bra en D2hs är för jag är intresserad av en kamera med snabbare AF och bättre möjligheter till serietagning.

Min tanke var att byta ut min d1x mot en d2hs men känner mig lite begränsad (tror jag) med 4,1 Mpx eller är inte glappet så stort från 5,3 Mpx med en D1X?

Jag har nämligen tillgång till en D70 också via jobbet och tar vissa bilder med den då jag inte behöver snabb AF eller tar serier. Kanske den kan bli ett komplement till en D2hs ... hmm, hmm ... låter det som ett vettigt resonemang?!

Hur viktigt är det med dessa pixlar hit & dit? Jag tycker jag klara mig bra med 5,3 som är i min D1X. Den största förstoringen jag gjort är på 50x70 och den helt OK ... för en amatör!

Ladda ner några bilder från DPReview från respektive kamera och skriv ut, då ser du själv hur stor skillnaden blir. Svårt att avgöra saken när man tittar på siffror. Däremot kan jag säga av egen erfarenhet att jag praktiskt taget aldrig använt höghastighetsläget (8bps) på min D2H, då är det viktigare att den är så snabb i avtrycket att det är lätt att tajma bilder.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto