FlyerOne
Aktiv medlem
Detta är däremot nonsens, ifall du påstår att det gäller för ALLA stabiliseringssystem som finns. Vad har du som styrker detta - att allting är perfekt i hela detta område för alla marknadens objektiv och system? Får jag gissa att du använder Nikon? I så fall kan det mycket väl vara så att Nikons VR KAN vara snabbare än Canons IS (men jag har ingen egen erfarenhet av Nikons VR, och har inte heller läst om någon som har undersökt detta). Trådskaparen använder ju Canon, så därför gäller tabellen jag skrev enbart Canon (har som sagt var inte haft något Nikon-objektiv med VR). Jag skrev också tydligt (hoppas jag) att den försämring som ibland kan inträffa vid kortare slutartider med Canons IS-system, enligt min erfarenhet däremot INTE inträffar med Sonys sensorstabilisering vid dessa korta slutartider (betyder inte att så inte skulle kunna ske, utan bara att jag inte har råkat ut för det).Rent nonsens tyvärr!!
IS gör nytta från ca 1s ner tider ner till ca 1/2000s
...
Jag bygger således min uppfattning dels på mina egna erfarenheter och dels på en artikel jag tidigare läst där en Canon-användare hade gjort en noggrannare undesökning inklusive mätningar av IS-systemets egenskaper. Minns tyvärr inte nu var jag läste detta (det var ju inte relevant för mitt eget system), men ska försöka att komma på det och stoppa in en länk i denna tråd (det var en nät-site någonstan, men ingen svensk).
Den tumregeln skulle jag däremot kunna ställa upp på, förutsatt att man har klart för sig att detta är ett ungefärligt intervall, och varierar mellan olika antiskaksystem/objektiv/brännvidder....
Mest nytta tycker jag den gör på tider kring ca 1/8-1/125, beroende på objektiv och typ av IS.
Mvh.
/Janne
Edit: lofling, medan jag skrev har du kanske lyckats att hitta just den artikel jag hade i bakhuvudet. Får leta upp din länk och kolla!