Hej!
Jag har en Canon EOS 550D med ett 18-135mm objektiv. Har inte haft kameran i cirka en månad. Jag har upplevt ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska åda bot på.
Det är så att typ 9 av 10 bilder som jag fotar, är det skakningsoskära på, det spelar ingen roll vilken brännvidd jag fotar med, det spelar heller ingen roll om jag kör med manuella eller automatiska inställningar. Det enda som jag kan göra för att inte få skakningsoskärpa är att ställa kameran på stativ o sätta på självutlösaren. Men jag tycker inte att det ska behöva vara nödvändigt. Ska man inte kunna fota normala bilder med en sådan kamera med det objektivet i dagsljus utan att behöva använda stativ?
Jag har tidigare erfarenheter av diverse Nikon kameror (D40, D70, D3000 och nån mer) och aldrig upplevt samma problem. De objektiv jag använt til de kamerorna är normalobjektiv (18-55, förutom till D70n som hade ett 18-70 objektiv.)
Så om någon kan tala om för mig hur jag ska göra för att i högsta grad undgå detta problem vore jag ytterst tacksam
Hej Willim! Tråkigt att du upplever okärpa på dina bilder. Jag förstår att det är roligt med ny teknik, som tex. stabilisering i kamera eller objektiv. Jag skulle föreslå, om du inte redan har gjort det att slå av allt vad stabilisering heter och lita på din egen förmåga att fotografera under ogynsamma förhållanden. Prova med olika slutartider och bländarsteg och se vad du kan åtadkomma själv. När du upplever att det hela inte fungerar, så prova med hjälpmedlet stabilisering, jag skulle tro att din förmåga tillsammans med kamerans grundläggande funktioner kommer att ge dig många bra bilder I sämsta fall så är kameran eller objektivet skadat
Mvh
NE