ANNONS
Annons

Hästfoto med häst och ryttare i fokus vid lite sämre ljus

Produkter
(logga in för att koppla)
Det vore väldigt mycket värt. Tack!
Jo, det låter ju enkelt att fokus justeras kontinuerligt i servo mode mot ett motiv som närmar sig snabbt, när man väl trycker av borde skärpan vara perfekt. Men räknar man lite på slutarfördröjningen inser man att det skulle bli konstant backfokus eftersom motivet hunnit en bit till efter sista avståndsmätningen. Därför försöker kameran beräkna motivets hastighet så den kan göra en prediktion var motivet faktiskt kommer att befinna sig när slutaren väl öppnas.
För att kunna göra detta behövs en serie med stabila avståndsmätningar.
Därför måste fotografen följa motivet med halvt nedtryckt avtryckare typ 1-2 sekunder innan man trycker av. Det räcker inte med att mäta in fokus en eller två gånger..
Canon försöker förklara detta i manualen för min 5D3 men ärligt talat är det inte lätt att hänga med:rolleyes:.
Och fokuspunkterna får förstås inte halka omkring mellan olika delar av ekipaget pga att hästen skumpar.. då kommer avståndet aldrig bli stabilt.
Trycker man som jag av en skur med serietagning och sen släpper upp avtryckaren innan nästa skur får man börja om med 1-2s tracking..
Ärligt talat vet jag inte om kameran faktiskt fokuserar om mellan delbilderna i en serie eller om den även då förlitar sig prediktion för de följande bilderna. Borde kollas upp😋
 
Senast ändrad:
Vad är ditt motiv? Allmänt tror jag vi människor uppfattar en bild som skarp om människan (ryttaren) är skarp och kan acceptera en lite sämre skärpa på hästen. Jag föredrar att komponera porträtt så att jag får ryttare och häst i samma skärpeplan (t.ex. ekipage från sidan eller ryttare på marken i plan med hästens ögon).

Tack. Jag tänkte i första hand på ryttare och häst tillsammans, uppsutten eller intill. Och även "mingelbilder", oarrangerade stunder i förberedelser tex. Men samma "problem" med så kort skärpedjup uppstår i så fall också i de "action"-bilder jag tar och då jag skulle vilja använda stor bländare för de snabba slutartiderna och låga iso.

Du fick mig att tänka lite med ditt svar. Det är nog mer än "bländare och skärpedjup" som gör att jag får problem. Oerfarenhet gör att tänket saknas för när, hur och vad som behöver anpassas till situationen. Vad som är möjligt helt enkelt, och vad förvänta sig. Tex om ljusförhållanden kräver en stor bländare så får jag anpassa mig till de förutsättningarna och kanske inte ska tänka att jag ska kunna ta samma bild som med andra förutsättningar.
Och det är väl där som frågan tar vid, att jag inte vet vad jag ska förvänta mig att kunna göra med ljusstarkare optik.
Känslan finns att jag missar något, lite pga att jag uppfattat att man behöver de där riktigt låga bländartalen för att kunna ta "ordentliga bilder" med de snabba slutartiderna och låga iso även om jag fotar i bra ljus.
Hur kan jag nyttja en ljusstark optik vid hästfoto och vilken längd skulle då vara bäst, med dx-sensor, 35, 50, 85mm, längre tele?
 
Jo, det låter ju enkelt att fokus justeras kontinuerligt i servo mode mot ett motiv som närmar sig snabbt, när man väl trycker av borde skärpan vara perfekt. Men räknar man lite på slutarfördröjningen inser man att det skulle bli konstant backfokus eftersom motivet hunnit en bit till efter sista avståndsmätningen. Därför försöker kameran beräkna motivets hastighet så den kan göra en prediktion var motivet faktiskt kommer att befinna sig när slutaren väl öppnas.
För att kunna göra detta behövs en serie med stabila avståndsmätningar.
Därför måste fotografen följa motivet med halvt nedtryckt avtryckare typ 1-2 sekunder innan man trycker av. Det räcker inte med att mäta in fokus en eller två gånger..
Canon försöker förklara detta i manualen för min 5D3 men ärligt talat är det inte lätt att hänga med:rolleyes:.
Och fokuspunkterna får förstås inte halka omkring mellan olika delar av ekipaget pga att hästen skumpar.. då kommer avståndet aldrig bli stabilt.
Trycker man som jag av en skur med serietagning och sen släpper upp avtryckaren innan nästa skur får man börja om med 1-2s tracking..
Ärligt talat vet jag inte om kameran faktiskt fokuserar om mellan delbilderna i en serie eller om den även då förlitar sig prediktion för de följande bilderna. Borde kollas upp😋
Tack! 👍 Ska läsa igenom det ordentligt i vaket läge imorgon ☺️
 
Absolut, vid rena porträtt arrangerade 👍. Jag sa inte det, men jag tar enbart bilder i situation kring träningar och tävlingar och då fungerar blixt mindre bra. Men vid behov vid rena porträtt naturligtvis.

Funkar rätt bra på träningar också. Vet några som kör med det. Själv tar jag kortare brännvidd.
 
Låna ett 70-200 f2,8 VR2 och testa. Skarpt redan vid f2,8. Jag har tagit skarpa bilder i skymning med det objektivet. Dock inga hästbilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.