Erik X
Aktiv medlem
Jo, det låter ju enkelt att fokus justeras kontinuerligt i servo mode mot ett motiv som närmar sig snabbt, när man väl trycker av borde skärpan vara perfekt. Men räknar man lite på slutarfördröjningen inser man att det skulle bli konstant backfokus eftersom motivet hunnit en bit till efter sista avståndsmätningen. Därför försöker kameran beräkna motivets hastighet så den kan göra en prediktion var motivet faktiskt kommer att befinna sig när slutaren väl öppnas.Det vore väldigt mycket värt. Tack!
För att kunna göra detta behövs en serie med stabila avståndsmätningar.
Därför måste fotografen följa motivet med halvt nedtryckt avtryckare typ 1-2 sekunder innan man trycker av. Det räcker inte med att mäta in fokus en eller två gånger..
Canon försöker förklara detta i manualen för min 5D3 men ärligt talat är det inte lätt att hänga med.
Och fokuspunkterna får förstås inte halka omkring mellan olika delar av ekipaget pga att hästen skumpar.. då kommer avståndet aldrig bli stabilt.
Trycker man som jag av en skur med serietagning och sen släpper upp avtryckaren innan nästa skur får man börja om med 1-2s tracking..
Ärligt talat vet jag inte om kameran faktiskt fokuserar om mellan delbilderna i en serie eller om den även då förlitar sig prediktion för de följande bilderna. Borde kollas upp
Senast ändrad: