Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skakningsoskärpa på nästan alla bilder
- Trådstartare WillimRautio
- Start datum
Frocli
Aktiv medlem
Jag har samma kamera och objektiv, och och vid 1/4 kan jag med möda och stöd få någon skarp bild.Det är väldigt svårt att hjälpa dig utifrån den info du ger men 1/4 sekund (0,25 sekunder) är definitivt en slutartid som ger skakningsoskärpa om du inte är stadig på handen, särskilt vid längre brännvidder.
Du skriver också att vissa delar i din bild blir oskarpa. Om det innebär att det finns skarpa delar i samma bild handlar det inte om skakningsoskärpa.
Får du skakningsoskärpa vid 1/125 och kortare slutartider på lägsta brännvid?
Men vid 1/50 blir de flesta bilder skarpa, om jag knäpper försiktigt. Under Längre än 1/50 -- tja det blir fler och fler oskarpa. jag gör flera bilder på samma motiv om tiden är lång.
Hoztic
Aktiv medlem
Och vid normala avstånd ska väl tilläggas, ju längre bort det man fotar befinner sig, i synnerhet med längre brännvidder, desto känsligare blir det ju.En gammal "tumregel" har vart ( 1/brännvidden ), för att mäkta med att hålla hyggligt still på fri hand.
WeeBee
Aktiv medlem
Hej!
Jag har en Canon EOS 550D med ett 18-135mm objektiv. Har inte haft kameran i cirka en månad. Jag har upplevt ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska åda bot på.
Det är så att typ 9 av 10 bilder som jag fotar, är det skakningsoskära på, det spelar ingen roll vilken brännvidd jag fotar med, det spelar heller ingen roll om jag kör med manuella eller automatiska inställningar. Det enda som jag kan göra för att inte få skakningsoskärpa är att ställa kameran på stativ o sätta på självutlösaren. Men jag tycker inte att det ska behöva vara nödvändigt. Ska man inte kunna fota normala bilder med en sådan kamera med det objektivet i dagsljus utan att behöva använda stativ?
Jag har tidigare erfarenheter av diverse Nikon kameror (D40, D70, D3000 och nån mer) och aldrig upplevt samma problem. De objektiv jag använt til de kamerorna är normalobjektiv (18-55, förutom till D70n som hade ett 18-70 objektiv.)
Så om någon kan tala om för mig hur jag ska göra för att i högsta grad undgå detta problem vore jag ytterst tacksam.
Så som det nu låter och på de kommentarer jag läst så skulle jag säga att IS är sönder. (Lätt att testa: Sätt objektivet mot örat och tryck in avtryckaren halvägs så att det fokuserar och aktiverar IS. Du bör höra ett svagt brummande. (Det gör i alla fall jag på mitt 15-85 USM) Det brummandet är borta när man inaktiverar IS.
Om inte detta är fallet så bör du ha någon expert att kolla sensorn. Har du för övrigt kollat fokus-kalibreringen på ditt objektiv? Säker på att det är rörelseoskärpa och inte vanlig oskärpa ifall att AF inte skulle fungera som det skall?
MVH
Num
Per Hesselgren
Aktiv medlem
1/35 sekund
Min första kamera (kostade 36 SEK) som jag fick när jag fyllde 11 år hade en fast exp.tid på 1/35 sekund för att kunna synka med blixtlampor. Av 12 bilder/rulle brukade 2 vara någorlunda skarpa. Nästa kamera var också en 6x6 men där fanns bla 1/200 sekund....gissa om jag uppskattade det!
Klart det blir suddigt, en 1/4 sekund är ju alldeles för lång tid för handhållet i de allra flesta fall.
Min första kamera (kostade 36 SEK) som jag fick när jag fyllde 11 år hade en fast exp.tid på 1/35 sekund för att kunna synka med blixtlampor. Av 12 bilder/rulle brukade 2 vara någorlunda skarpa. Nästa kamera var också en 6x6 men där fanns bla 1/200 sekund....gissa om jag uppskattade det!
Alagazam
Avslutat medlemskap
Så som det nu låter och på de kommentarer jag läst så skulle jag säga att IS är sönder. (Lätt att testa: Sätt objektivet mot örat och tryck in avtryckaren halvägs så att det fokuserar och aktiverar IS. Du bör höra ett svagt brummande. (Det gör i alla fall jag på mitt 15-85 USM) Det brummandet är borta när man inaktiverar IS.
Om inte detta är fallet så bör du ha någon expert att kolla sensorn. Har du för övrigt kollat fokus-kalibreringen på ditt objektiv? Säker på att det är rörelseoskärpa och inte vanlig oskärpa ifall att AF inte skulle fungera som det skall?
MVH
Num
Innan trådskaparen går till reparatören är det nog en bra idé att testa med kortare slutartider. Jag tror inte det är något som helst fel på hans utrustning.
Frocli
Aktiv medlem
T=1/f är bra tumregel, men eftersom 550D är 1,6 cropkamera bör man räkna med 1,6.En gammal "tumregel" har vart ( 1/brännvidden ), för att mäkta med att hålla hyggligt still på fri hand.
Sedan får man väl förlänga tiden 2,3 eller fyra steg från det, beroende på vad bildstabiliceringen klarar av. Bara för att få en fingervisning om det är någon idé att bränna av en bild eller ej.
Så en 85mm glugg skulle önska en tid på 1/85s eller snabbare och med en stabilicering som "kanske lyckas" stabilicera 3 steg "ibland" skulle tiden kunna bli ca: 1/10s. Alltså fortfarande snabbare än 1/4s.
Om än det är fel på bildstabben, skulle jag rekommendera att öka Iso eller se till att skaffa mer ljus till motiven. Även om bildstabilicering är ett toppenverktyg ibland, så är fortfarande stativ och kanske någon alternativ utlösningsmetod grejjer om man vill få den där lilla extra kicken i skärpa. Förutsatt att inte motivet rör sig för snabbt förståss, och då med stabiliceringen avslagen för att inte skapa oskärpa själv!
Och sedan är det väldigt individuell, och kan tränas upp att hålla kameran lugnt, det kan skilje 1-2 steg mellan två fotografer.
Så vid f=135 utan IS gäller 1/200 s..- om fotografen har lugn hand, annars hellre 1/500.
Med IS 3-4 steg, dvs 1/10 eller 1/25 om fotografen har lugn hand. Men jag skulle hellre välja 1/60 även med IS på.
Enligt min mening är det tveksamt att använda samma regel på 18 mm (28mm croppad) det ger enligt tumregeln 1/30 och det går an. Med IS skulle det 3-4 steg vara 1/4 eller 1/2 och det går garanterat inget vidare. Inte ens i vidvinkelläge skulle jag gå under 1/15
Danne B
Aktiv medlem
Måste bara fråga... du har altså läst foto två år på gymnasiet? Och har koll på slutartider? Och anser då att 1/4 sekund bör ge skarpa bilder på fri hand? Och tror att kameran går sönder utomhus utan UV-filter?
Precis min tanke. Vad gör de på fotoutbildningarna egentligen, rullar tummarna?
apersson850
Aktiv medlem
Då undrar jag hur du resonerar. Det enda IS det verkar vara fel på är maskinISten.Så som det nu låter och på de kommentarer jag läst så skulle jag säga att IS är sönder.
Forografera på 1/250 s eller kortare. Kom sen tillbaka och säg om det gjorde någon skillnad.
FlyerOne
Aktiv medlem
Instämmer!Det här blir spännande att se
WillimRautio
Aktiv medlem
Hur kollar jag om min IS är trasig då?
Alagazam
Avslutat medlemskap
Det är den knappast. Du fotar med för långa slutartider.
Hoztic
Aktiv medlem
Du har helt och hållet missat vad alla har skrivit i tråden va?Hur kollar jag om min IS är trasig då?
WeeBee
Aktiv medlem
Då undrar jag hur du resonerar. Det enda IS det verkar vara fel på är maskinISten.
Forografera på 1/250 s eller kortare. Kom sen tillbaka och säg om det gjorde någon skillnad.
Ser man på! Får man börja debattera med dig igen! =)
Jag resonerar som så att jag utgår från det att denna person har provat med kortare sluttartider med tanke på vilken tidigare erfarenhet av kameror han har. Skulle ju verka väldigt osannolikt (i mina ögon iaf) att en person som Willim inte skulle ha prövat det tidigare.
Och om du kommer och säger att Canons produkter inte kan vara defekta, så kan jag berätta motsatsen. När jag köpte min 550D så hittade jag dagen efter en död pixel (vit punkt på alla bilder; 18mpxl gör det svårt att hitta sådant). Fick kameran utbytt.
Men som sagt. Detta är mitt resonemang.
MVH
Num
perstromgren
Aktiv medlem
Slå av den och ta bilder i dagsljus med korta slutartider, t.ex. 1/250 s. De bör bli skarpa. Om du slår på den igen och bilderna blir oskarpa så har du hittat ett trasigt IS-system.
Om bilderna inte blir skarpa med korta slutartider och IS avslaget har du ett annat problem.
Per.
WeeBee
Aktiv medlem
Som jag skrev tidigare; Sätt örat mot objektivet och lyssna om du hör ett brummande ljud (som inte borde höras då du kopplar bort IS).
Alternativt så zoomar du in till 55mm och försöker hålla AF-punkterna på en liten punkt. Borde nu vara relativt ostadigt och skakigt. Tryck sedan ner avtryckaren halvvägs (fokus-läge) och se om AFpunkterna skakar mindre. Nu har jag dock inte så stor erfarenhet av hurivida mycket IS inverkar på detta typ av objektiv, men på mitt 15-85 syns det hur bra som helst när IS börjar arbeta.
Sedan: Vid 1/4 sek så har du sannolikt mer rörelse oskärpa än skakningsoskärpa... Är du säker på vilken typ av oskärpa du riktigt har?
WillimRautio
Aktiv medlem
Som jag skrev tidigare; Sätt örat mot objektivet och lyssna om du hör ett brummande ljud (som inte borde höras då du kopplar bort IS).
Alternativt så zoomar du in till 55mm och försöker hålla AF-punkterna på en liten punkt. Borde nu vara relativt ostadigt och skakigt. Tryck sedan ner avtryckaren halvvägs (fokus-läge) och se om AFpunkterna skakar mindre. Nu har jag dock inte så stor erfarenhet av hurivida mycket IS inverkar på detta typ av objektiv, men på mitt 15-85 syns det hur bra som helst när IS börjar arbeta.
Sedan: Vid 1/4 sek så har du sannolikt mer rörelse oskärpa än skakningsoskärpa... Är du säker på vilken typ av oskärpa du riktigt har?
Nja jag vet inte riktigt, tycker att bilderna blir väldigt suddiga ibland, o de blir som en gråton över hela bilderna. märker ingen som helst skillnad med IS på eller av. Det blir aningen bättre när jag har utzoomat till max (18mm brännvidd). zoomar jag in max o har brännvidder över 100mm så blir det i princip alltid bara skräpbilder hur kort slutare jag än använder, Kanske att motivet är för långt bort, men om jag fokuserar på någonting väldigt nära objektivet, typ några decimeter ifrån o har stor bländare o kort slutare så blir det ganska skarpt och bra och även kort skärpedjup. Men tycker fortfarande jag upplever något gråaktikgt med bilderna överlag...
Torparfarsan
Avslutat medlemskap
Att inte visa några bildexempel är som att gå till doktorn och säga att man har ont men inte tala om var det gör ont. Att ställa en diagnos är i det närmaste omöjligt. Så om trådskaparen verkligen har ett intresse av att få hjälp med sitt problem är det väl ganska lämpligt att presentera några bildexempel? Eller har jag helt fel?
perstromgren
Aktiv medlem
Men tycker fortfarande jag upplever något gråaktikgt med bilderna överlag...
Gråaktigt är inte detsamma som oskarpt. Vill du ha mer hjälp att diagnostisera måste du publicera några bilder, så är det bara.
Per.