Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skaffa en LOMO kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nhero skrev:

frågan är ju om fotolabbet fattar grejen med en film som har suttit i en Holga?

Oklippt? Ok, tack för tipset. Ska jag verkligen tänka på...varför vill jag ha den oklippt?
Pga att bilderna 'smälter' in i varandra eller för att ett oklippt negativ är lättare att jobba med?

Bäst att ta det säkra för det osäkra! ;)

När du fotar 35mm film med Holgan så får du "panoramabilder" dvs filmrutorna blir längre än de du får med en vanlig kamera som tar bilder som är 24*36mm.

Därför finns det risk för att dina Holgabilder blir avklippta på mitten av labbet som är vana att klippa negativen på vanligt vis.

Men beställer du oklippta negativ så kan du klippa negativen själv mellan varje ruta!

Det kan vara svårt att få papperskopior på de här bilderna från ett fotolabb, jag är rädd att en skanner är ett oundvikligt inköp. Helst då en flatbäddskanner som tar 120-film, så då kan du skanna både "sprocket exponeringar" och 120-film.

H: Johan

Senast ändrad:
Min 120mm-rulle har jag redan framkallat och fått papperskopior också, dyrt som faen dock! 330kr för 11 bilder. Så nu är det 35mm som gäller för hela slanten...ja snarare resten av slanten. ;)

Aha så om jag ber dom att framkalla min rulle och få den oklippt så kan jag sedan klippa negativet själv och senare skicka in för framkallning? Är det rätt uppfattat så? Jag känner mig otroligt korkad, sorry.:p

Det är just att få med perforeringarna på papperskopian som är problemet, verkar inte finnas nåt labb som fixar detta!

En skanner är ju inte billig den heller men den är en engångsutgift. Ett annat alternativ är att skaffa en adapter för 35mm film:

http://saifulrizan.wordpress.com/2008/02/24/holga-120-flash-125mm-film-adapter/

men då försvinner just perforeringarna som du vill åt!

Ingen fara. fråga bara! ;)

Adaptern finns förresten på kaffebrus.com , kostar 139 kr.

Senast ändrad:
Det är just att få med perforeringarna på papperskopian som är problemet, verkar inte finnas nåt labb som fixar detta!
Det är ju riktigt trist om det är så, och jag har verkligen inte råd med att köpa en skanner för flera flera tusen. Det roliga med 35mm är ju just perforeringarna, dem tillhör ju liksom.

Kaffebrus ja, dem verkar ganska reko. Det var där jag köpte min Holga. Inte särskilt dyrt och relativt snabb leverans...men hemsidan är ganska kass i mitt tycke. Dom skulle tjäna på att uppgradera samt uppdatera.

Läste nånstans att det går att göra kontaktkartor i samband med framkallningen, då får man väl hela bilden till pappers?

Men att sedan få bilderna till datorn är knepigare igen, kan gå att fota av dem digitalt, men kvalitén vågar jag inte uttala mig om.

Håller med, perforeringarna är ju det bästa när man använder 35mm film i Holgan.

Köpte också min 120 CFN på kaffebrus, och som du skriver, vore en uppdatering på sin plats!

Men pröva googla runt, och fråga på labben om de kan fixa bilder åt dig, ta med negativen så de säkert vet vad det är frågan om.

Du känner ingen som har en skanner eller kan köpa en i bolag med och dela kostnaden?

Senast ändrad:
Kauppinen, då jag jobbar i ett familjeföretag så skulle jag ju i praktiken kunna köpa en skanner genom företaget, dock enbart om det finns tillräckligt med underlag för att kunna bevisa att företaget faktikskt behöver en sådan skanner.
Så tråkigt nog tvivlar jag på att jag kan göra ett sådant inköp.
Men det hade ju verkligen varit guld värt om man gick ihop några stycken och delade på kostnaden för en grym skanner.

Sen blir ju frågan hos vem skannern skulle stå och hur mycket jobb den individen skulle få när vi andra 'ägare' vill ha våra bilder skannade och så.
Men tanken är verkligen inte dum.=)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto