Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skärpa på lågupplösta bilder..

Produkter
(logga in för att koppla)

-A-

Aktiv medlem
Ok, så jag har en bild, skitskarp och stor fil. Jag vill spara den så den blir i lagom storlek för att lägga ut på fotosidan. Använder spara för web i photoshop och genast så ser den dassig och oskarp ut! Lägger jag på skärpa i efterhand blir det inte detsamma och dessutom blir filen större. Hur ska jag göra? Hur gör ni som har superskarpa bilder i lagom storlek i era album?
Tacksam för hjälp.
 
Du behöver ingen mer skärpa

Kollade i ditt album kanonfina bilder där behövs ingen mer skärpa där
 
har du inte senaste photoshop så använder du oskarp mask efter nedskalning av bilden.
kör 0 i tröskelvärde, 0,2 i radie och 500% (max) mängd.
lägg sen på samma mängd skärpa igen (om det behövs) med ctrl+F och tona ner det litegrann med ctrl+shift+F så det ser bra ut (ha webbilden i 100% när du bedömmer).
är bilden lite suddig från början så kör du 0,3 i radie och inte fullt så mycket mängd (kör så det ser bra ut) och lägger på bara en gång utan att tona.

har du cs2 blir det betydligt enklare och ser ännu bättre ut.
då kör du smart sharpen, på antingen 0,2 eller 0,3 (senaste värdet funkar oftast mycket bra) i radie och resten (tröskel o mängd) som ovan beskrivet.

jag brukar göra ett makro för fotosidanbilder där jag även lägger på skärpan.

sen kör du spara för webben.
klart.
 
Mja det kan nog behövas - kanske inte på just de bilderna de har jag inte kollat.Men om du har säg 3500 pixlars bredd och ska klippa ned till 600 eller som jag ofta får göra, dra ned till 250 pixlar så brukar det behövas en oskarp mask eller highpass efter den operationen.

Man behöver inte skärpa hela bilden heller utan kanske köra på dubbla lager och bara skärpa den del som ska ligga just i skärpa och så blanda opaciteten. Det sparar på utrymmet dessutom -ändrar komprimeringen

Edit: Det var Vargens inlägg jag fotsatte på - inte Estehia som kom in mellan .

Fast Estetia radie och tröskel kan väl bero på hur bilden ser ut, även om det är finlir?
 
Senast ändrad:
Gatufoten skrev:
Fast Estetia radie och tröskel kan väl bero på hur bilden ser ut, även om det är finlir?
en radie mer än 0,3 på en webbild i 600-640 pixlar blir oftast för mycket om bilden var skarp från början (i originalstorleken).
radien är ju den konturbredd som skärpan är i och tar man i för mycket i radie så blir det iögonfallande och man kan därför inte lägga på så mycket i mängd.

senaste photoshops smart sharpen fungerar mycket bättre vad det gäller konturer på skärpans radie, men även där gäller det att inte ta i för mycket, man vill ju kunna lägga på så mycket skärpa man vill utan att skärpan ska skapa konturer.
finliret med skärpa på webbilder i den storlek vi talar om handlar mer om mängd, inte radie.
tröskelvärdet är det mycket sällan man behöver fippla med och det är inget jag personligen använder till webbilder.
 
Ja det blev tydligare - jag får rodnande erkänna att jag blev lite störd mitt i editeringen av ditt nya inlägg och läste då inte ditt inlägg riktigt tydligt.

Reflexen var att hoppa till för exakta värden på oskap mask. Det är inte helt ovanligt att någon bara säger att det "ska vara" en viss radie etc. och så kör en del lydigt på det i alla lägen oavsett tryck eller webb.
 
Okey - Jag riktar följdfrågan/orna till oraklet Christel

Har jag fattat rätt med följande;

Grundregel 1 = USM läggs på som sista sak innan du sparar bilden.
Med andra ord efter nedskalning av bilden och annan manipulation..

Nedanstående inställningar gäller för webb-bilder i storleksordningen 600-640pixlar.

Photoshop CS eller tidigare

Om bilden är skarp från början

Oskarp mask (Unsharp mask)
Mängd (Amount) = 500
Radie (Radius) = 0,2
Tröskelvärde (Threshold) = 0

Lägg sen på samma mängd skärpa igen (om det behövs) med ctrl+F och tona ner det litegrann med ctrl+shift+F så det ser bra ut (ha webbilden i 100% när du bedömmer).

Om bilden är lite suddig från början

Oskarp mask (Unsharp mask)
Mängd (Amount) = Inte fullt så mycket som ovan utan tills det ser bra ut.
Radie (Radius) = 0,3
Tröskelvärde (Threshold) = 0

och lägg bara på oskarp mask en gång utan att tona.

Photoshop CS2 (blir det betydligt enklare och ser ännu bättre ut)

Kör med "Smart Sharpen"

Radie (Radius) = 0,2 eller 0,3 (senare värdet funkar oftast mycket bra)
I övrigt som tidigare nämnda inställningar.

Christel - Men Smart Sharpen har en massa andra skumma och läskiga val också.... :)

---Följdfrågor-----------------

Detta gäller för webbpublicering, men hur hanterar jag detta för digitala bilder som jag vill framkalla?

Är det samma värden oavsett förstoringsgrad?
(e.g. 10x15 eller 50x70 förtoringar)

Gäller detta oavsett vilket ISO tal jag använt?
(Kanske korkad fråga men jag upplever att jag förstärker bruset i om jag kört med ISO 800, mao att effekten blir "skarpare" än om jag kör samma USM-värden på t ex en ISO 100-bild)

Vad gäller för en bild som skall användas till tryckt reklam/broschyr etc?

Pppplease..
Christel - Kan inte du skriva en USM-lathund/artikel/kurs till oss stackare som inte fått kläm på USM? Det måste vara betydligt roligare än att spackla väggar :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.