iSolen.se
Guest
Spring ifatt hästen och ta tag i tömmarna igen.
Imponerande i sig, men särskilt den nedre bilden innehåller en hel del falska och märkliga detaljer.
Kolla örat, alla dekalerna, hehe. Den chansar lite. Men kul teknik.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Spring ifatt hästen och ta tag i tömmarna igen.
Imponerande i sig, men särskilt den nedre bilden innehåller en hel del falska och märkliga detaljer.
Kolla örat, alla dekalerna, hehe. Den chansar lite. Men kul teknik.
Läs Petapixelartikeln. Den visar exempel på just sådant.Frågan blir hur mjukvaran behandlar redan skarpa delar i bilden, om det blir överskärpta? Man skulle då kunna använda tekniken och sedan blenda in skärpan i PS Lager.
Man måste ju inte använda mjukvaran på så här drastiska vis som jag visat.
Denna bild skärpte jag upp med just Topaz. Den är tagen med en Mitakon 50/0.95 vid f/0.95
/Stefan
Jag har testat https://github.com/jiangsutx/SRN-Deblur/blob/master/README.md men Topaz ser bättre ut.
TS har fått tips om mjukvara för speciella ändåmål och det är ju fantastiskt att det finns så kunniga personer här som känner till och använder sådana program - FS är ju en bra kunskapskälla!
Jag tolkade frågan som mer generell kring uppskärpning och inte bara den bilden. Jag instämmer i det som sagts kring kamerainställningar. Ingen mjukvara kan göra mirakel och det är bäst om man kan få till rätt inställning från början.
Ibland är det bråttom men man kan ju spara kamerainställningar till olika shooting banks och där kan man ju spara en auto-ISO som prioriterar högre slutartid och större bländare mm så det bara är att hämta detta customläge då det blir bråttom. Man kan spara olika profiler för olika situationer. Vi amatörer har oftare lite mer tid att hitta en inställning än en proffsfotograf vars levebröd kan vara att få till en bild oavsett hur plötsligt det händer och sedan måste försöka rädda den i efterbehandlingen. En amatör kan ju välj att inte ta bilden utan rätt inställning i många fall.
Läs Petapixelartikeln. Den visar exempel på just sådant.
Det är väl alltid bättre i dessa sammanhang att vara proaktiv än att försöka räta upp saker i efterhand även om det finns verkligt imponerande mjukvara idag. En sak jag testat med min A7 III för en vecka sedan på resa är funktionen ISO AUTO Minimum Shutter Speed or 'ISO Auto Min. SS'. Det är en auto ISO-relaterad funktion som automatiserar och anpassar slutarhastigheten automatiskt till vald brännvidd vare sig det är i form av fast brännvidd eller vald brännvidd med zoom. Funktionen har fem steg slower, slow, standard, fast och faster. I standard så får man kanske 1/40 för 35mm och 1/60 för 50mm så den följer ganska väl den gamla tumregeln. Väljer man fast och faster så kommer systemet att välja en än snabbare tid för att fånga snabbare sekvenser. Kör systemet i taket av valda ISO-intervall för auto ISO så prioriteras exponering.....
Spännande artikel, det känns användbart. Jag har använt HDR-algoritmer tidigare och tycker det ger en snarlik (om inte väldigt lik) effekt.
Det är väl alltid bättre i dessa sammanhang att vara proaktiv än att försöka räta upp saker i efterhand även om det finns verkligt imponerande mjukvara idag. En sak jag testat med min A7 III för en vecka sedan på resa är funktionen ISO AUTO Minimum Shutter Speed or 'ISO Auto Min. SS'. Det är en auto ISO-relaterad funktion som automatiserar och anpassar slutarhastigheten automatiskt till vald brännvidd vare sig det är i form av fast brännvidd eller vald brännvidd med zoom. Funktionen har fem steg slower, slow, standard, fast och faster. I standard så får man kanske 1/40 för 35mm och 1/60 för 50mm så den följer ganska väl den gamla tumregeln. Väljer man fast och faster så kommer systemet att välja en än snabbare tid för att fånga snabbare sekvenser. Kör systemet i taket av valda ISO-intervall för auto ISO så prioriteras exponering.
Sony har detta åtminstone så långt bak som i A7 II och A6300 som ju är tre år gammal vid det här laget och även Fuji vet jag har det eftersom det ligger i deras FW-uppdateringar. Med hjälp av denna dolda funktion (finns där i menyträsket på min kamera) så slipper jag och andra som använder funktionen att tänka på att välja tillräckligt snabb slutartid för vald brännvidd och kan koncentrera oss på motivet istället. Man behöver heller inte spara något i några minnesbankar. De kan man ju ha till annat istället. Jag har mappat ut denna funktion numera på en av mina programmerbara knappar så jag snabbt kan välja ett snabbare eller långsammare program om det verkligen skulle behövas.
Se gärna Marc Galers video.
https://www.youtube.com/watch?v=gqqmqKFzHRg&feature=youtu.be
Jag är faktiskt förvånad över hur bra detta funkat när jag kollat på mina bilder jag tog på min senaste resa. Funktionen gör att jag helt utan stress nu kan koncentrera mig på motivet istället för att "snöa" över om kameran verkligen är rätt inställd när tillfället dyker upp. Slutarhastigheten är ju ofta lika avgörande för resultatet som AF-precision och bildstabilisering. Får väl tacka Bertil Norberg här på FS som tipsade oss om denna "länge förbisedda funktion" som jag aldrig använt förrän nu, trots att den inte alls är ny. Verkar inte som många andra heller känt till den för jag har aldrig läst något här tidigare på FS i alla fall även om det kanske faktiskt skulle vara så att det har diskuterats i andra sammanhang.
Jag tycker att man alltid ska sträva efter att göra rätt från början. Men ibland felar det ändå. AutoISO, oavsett inställning, kan ibland ställa till det och då tänker jag på rörelseoskärpa där objekt rör sig så fort att det ändå trots man försökt parrera för det.
/Stefan
Auto ISO Nikon har detta sen så länge jag kan minnas. Rätt naturligt att ISO ska minimeras. Jag har t o m svårt att föreställa mig hur slutartiden ska väljas utan denna funktion. Om du väljer bländare, vilken slutartid ska annars väljas? Det blir en frihetsgrad för mycket.
En del har haft det och andra inte och i vissa Fuji ligger detta som sagt i en av de senaste FW-uppdateringarna.
Du kan ju få en kortare slutartid om ISO skruvas upp automatiskt för att parera detta. Slutartiden är det som prioriteras för att undvika skakoskärpa och det man kompromissar med är DR och det man vinner är att man inte drabbas lika lätt av skakningsoskärpa. Det man prioriterar att styra manuellt är att välja bländare resten sköter automatiken.
Återigen, se videon.
Ingen patentmedicin mot allt men den hjälper mot ifrivillig oskärpa p.g.a oavsiktligt långa slutartider när man har svårt att hinna med. Det är lättare att koncentrera sig på en enda parameter som att välja bländare än på tre. Det är hela ide´n. I bra ljus spelar det sällan någon roll men det är ju när man vandrar mellan motiv i bra ljus och dunkel som det kan vara en bra hjälp för många, särskilt när man får ont om tid och särskilt då med dagens fantatiska sensorer och dagens fina RAW-konverterare.
När jag kollar på de bilder jag tagit sist med min A7 III så är det ju fantastiskt hur pass bra även bilder tagna med denna teknik i väldigt mörka miljöer kan bli när man kör dem ett varv genom DxO:s fantastiskt bra "Prime"-brushantering eller de program ni diskuterat här. Kamerorna har ju sällan lika bra brushantering som konverterarna för de har ju inte den tid som RAW-konverterarna har. Prime är väldigt processningsintensivt.
Jag gjorde detta inspel också som en kommentar till de "work arounds" som andra rekommenderade som att exv. spara statiska konfigurationer i minnesbankarna. Det tycker jag är ett mycket sämre alternativ än den dynamik och smidighet man kan få med denna funktion. Du får väl krypa ut ur studion och testa själv om du också har detta i dina kameror och som sagt, detta handlar inte bara om klassisk auto ISO utan om en utveckling av denna. Det handlar om ytterligare en användbar funktion som många inte ens förstått att den faktiskt finns.
Väcker liv i denna tråd igen. Topaz InFocus har blivit ersatt med Topaz AI Sharpen.
Sjukt imponerad vad den kan göra med bilder man kanske tänkt slänga pga bildkvaliten inte höll måttet, men kanske känslan eller nåt ögonblicksbild man ändå valt spara bilden. Den skärper även väldigt bra på redan superskarpa bilder.
Jag har testat den i några dagar nu. Den är relativ ny så det är lite barnfel i den. Dessutom är den processorhungrig!!!
Testversion 30 dagar
https://topazlabs.com/sharpen-ai
Recension
https://petapixel.com/2019/03/04/review-topaz-sharpen-ai-is-amazing/
/Stefan
Roade mig att ladda ner testbilden och köra den i Topaz med standardinställningarna. Blir ju svårt att se på en youtubefilm i 1080p vs denna 800*400px utsnitt vilken metod som är bäst. Men jag tyckte Topaz gjorde bra jobb utan att lägga så mkt tid på det. Dessutom fick man "bara" en jpg-fil att leka med.
Går säkert pilla till bättre resultat, men lite jobbigt över Teamviewer att finlira..
/Stefan
HDR är nåt helt annat iofs.
/Stefan