Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbättra bildens skärpa i efterhand!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kolla örat, alla dekalerna, hehe. Den chansar lite. Men kul teknik.

Håller med, svårt att göra någonting skarpt som inte finns, men exemplena är ändå intressanta. Tänker bilder som "mjuka" i hörnen och få jämn skärpa över hela bilden. Frågan blir hur mjukvaran behandlar redan skarpa delar i bilden, om det blir överskärpta? Man skulle då kunna använda tekniken och sedan blenda in skärpan i PS Lager.

Tycker annars att pojkens ansikte blir väldigt bra, örat skulle kunna fixas iordning med hjälp av PS så att det ser okay ut och även andra delar i ansiktet.
 
Man måste ju inte använda mjukvaran på så här drastiska vis som jag visat.
Denna bild skärpte jag upp med just Topaz. Den är tagen med en Mitakon 50/0.95 vid f/0.95

/Stefan
 

Bilagor

  • 20180810-DSC05660.jpg
    20180810-DSC05660.jpg
    165.1 KB · Visningar: 25
  • 20180810-DSC05660_AI.jpg
    20180810-DSC05660_AI.jpg
    251.1 KB · Visningar: 58
TS har fått tips om mjukvara för speciella ändåmål och det är ju fantastiskt att det finns så kunniga personer här som känner till och använder sådana program - FS är ju en bra kunskapskälla!

Jag tolkade frågan som mer generell kring uppskärpning och inte bara den bilden. Jag instämmer i det som sagts kring kamerainställningar. Ingen mjukvara kan göra mirakel och det är bäst om man kan få till rätt inställning från början.

Ibland är det bråttom men man kan ju spara kamerainställningar till olika shooting banks och där kan man ju spara en auto-ISO som prioriterar högre slutartid och större bländare mm så det bara är att hämta detta customläge då det blir bråttom. Man kan spara olika profiler för olika situationer. Vi amatörer har oftare lite mer tid att hitta en inställning än en proffsfotograf vars levebröd kan vara att få till en bild oavsett hur plötsligt det händer och sedan måste försöka rädda den i efterbehandlingen. En amatör kan ju välj att inte ta bilden utan rätt inställning i många fall.

Det är väl alltid bättre i dessa sammanhang att vara proaktiv än att försöka räta upp saker i efterhand även om det finns verkligt imponerande mjukvara idag. En sak jag testat med min A7 III för en vecka sedan på resa är funktionen ISO AUTO Minimum Shutter Speed or 'ISO Auto Min. SS'. Det är en auto ISO-relaterad funktion som automatiserar och anpassar slutarhastigheten automatiskt till vald brännvidd vare sig det är i form av fast brännvidd eller vald brännvidd med zoom. Funktionen har fem steg slower, slow, standard, fast och faster. I standard så får man kanske 1/40 för 35mm och 1/60 för 50mm så den följer ganska väl den gamla tumregeln. Väljer man fast och faster så kommer systemet att välja en än snabbare tid för att fånga snabbare sekvenser. Kör systemet i taket av valda ISO-intervall för auto ISO så prioriteras exponering.

Sony har detta åtminstone så långt bak som i A7 II och A6300 som ju är tre år gammal vid det här laget och även Fuji vet jag har det eftersom det ligger i deras FW-uppdateringar. Med hjälp av denna dolda funktion (finns där i menyträsket på min kamera) så slipper jag och andra som använder funktionen att tänka på att välja tillräckligt snabb slutartid för vald brännvidd och kan koncentrera oss på motivet istället. Man behöver heller inte spara något i några minnesbankar. De kan man ju ha till annat istället. Jag har mappat ut denna funktion numera på en av mina programmerbara knappar så jag snabbt kan välja ett snabbare eller långsammare program om det verkligen skulle behövas.

Se gärna Marc Galers video.

https://www.youtube.com/watch?v=gqqmqKFzHRg&feature=youtu.be

Jag är faktiskt förvånad över hur bra detta funkat när jag kollat på mina bilder jag tog på min senaste resa. Funktionen gör att jag helt utan stress nu kan koncentrera mig på motivet istället för att "snöa" över om kameran verkligen är rätt inställd när tillfället dyker upp. Slutarhastigheten är ju ofta lika avgörande för resultatet som AF-precision och bildstabilisering. Får väl tacka Bertil Norberg här på FS som tipsade oss om denna "länge förbisedda funktion" som jag aldrig använt förrän nu, trots att den inte alls är ny. Verkar inte som många andra heller känt till den för jag har aldrig läst något här tidigare på FS i alla fall även om det kanske faktiskt skulle vara så att det har diskuterats i andra sammanhang.
 
Det är väl alltid bättre i dessa sammanhang att vara proaktiv än att försöka räta upp saker i efterhand även om det finns verkligt imponerande mjukvara idag. En sak jag testat med min A7 III för en vecka sedan på resa är funktionen ISO AUTO Minimum Shutter Speed or 'ISO Auto Min. SS'. Det är en auto ISO-relaterad funktion som automatiserar och anpassar slutarhastigheten automatiskt till vald brännvidd vare sig det är i form av fast brännvidd eller vald brännvidd med zoom. Funktionen har fem steg slower, slow, standard, fast och faster. I standard så får man kanske 1/40 för 35mm och 1/60 för 50mm så den följer ganska väl den gamla tumregeln. Väljer man fast och faster så kommer systemet att välja en än snabbare tid för att fånga snabbare sekvenser. Kör systemet i taket av valda ISO-intervall för auto ISO så prioriteras exponering.....

Jag tycker att man alltid ska sträva efter att göra rätt från början. Men ibland felar det ändå. AutoISO, oavsett inställning, kan ibland ställa till det och då tänker jag på rörelseoskärpa där objekt rör sig så fort att det ändå trots man försökt parrera för det.
Mjukvaran i Topaz har tre olika verktyg. Ett för "normal" generell skärning, en för att parrera rörelseoskärpa och en för missfokus. Hur den verkar på bilderna beror på motiv och aktuell "intelligens". Så skärpning för en vecka sedan kan få annnan effekt idag med samma motiv och inställningar.


Spännande artikel, det känns användbart. Jag har använt HDR-algoritmer tidigare och tycker det ger en snarlik (om inte väldigt lik) effekt.

HDR är nåt helt annat iofs.

/Stefan
 
Det är väl alltid bättre i dessa sammanhang att vara proaktiv än att försöka räta upp saker i efterhand även om det finns verkligt imponerande mjukvara idag. En sak jag testat med min A7 III för en vecka sedan på resa är funktionen ISO AUTO Minimum Shutter Speed or 'ISO Auto Min. SS'. Det är en auto ISO-relaterad funktion som automatiserar och anpassar slutarhastigheten automatiskt till vald brännvidd vare sig det är i form av fast brännvidd eller vald brännvidd med zoom. Funktionen har fem steg slower, slow, standard, fast och faster. I standard så får man kanske 1/40 för 35mm och 1/60 för 50mm så den följer ganska väl den gamla tumregeln. Väljer man fast och faster så kommer systemet att välja en än snabbare tid för att fånga snabbare sekvenser. Kör systemet i taket av valda ISO-intervall för auto ISO så prioriteras exponering.

Sony har detta åtminstone så långt bak som i A7 II och A6300 som ju är tre år gammal vid det här laget och även Fuji vet jag har det eftersom det ligger i deras FW-uppdateringar. Med hjälp av denna dolda funktion (finns där i menyträsket på min kamera) så slipper jag och andra som använder funktionen att tänka på att välja tillräckligt snabb slutartid för vald brännvidd och kan koncentrera oss på motivet istället. Man behöver heller inte spara något i några minnesbankar. De kan man ju ha till annat istället. Jag har mappat ut denna funktion numera på en av mina programmerbara knappar så jag snabbt kan välja ett snabbare eller långsammare program om det verkligen skulle behövas.

Se gärna Marc Galers video.

https://www.youtube.com/watch?v=gqqmqKFzHRg&feature=youtu.be

Jag är faktiskt förvånad över hur bra detta funkat när jag kollat på mina bilder jag tog på min senaste resa. Funktionen gör att jag helt utan stress nu kan koncentrera mig på motivet istället för att "snöa" över om kameran verkligen är rätt inställd när tillfället dyker upp. Slutarhastigheten är ju ofta lika avgörande för resultatet som AF-precision och bildstabilisering. Får väl tacka Bertil Norberg här på FS som tipsade oss om denna "länge förbisedda funktion" som jag aldrig använt förrän nu, trots att den inte alls är ny. Verkar inte som många andra heller känt till den för jag har aldrig läst något här tidigare på FS i alla fall även om det kanske faktiskt skulle vara så att det har diskuterats i andra sammanhang.

Auto ISO Nikon har detta sen så länge jag kan minnas. Rätt naturligt att ISO ska minimeras. Jag har t o m svårt att föreställa mig hur slutartiden ska väljas utan denna funktion. Om du väljer bländare, vilken slutartid ska annars väljas? Det blir en frihetsgrad för mycket.
 
Jag tycker att man alltid ska sträva efter att göra rätt från början. Men ibland felar det ändå. AutoISO, oavsett inställning, kan ibland ställa till det och då tänker jag på rörelseoskärpa där objekt rör sig så fort att det ändå trots man försökt parrera för det.

/Stefan

När det gäller Auto ISO i min gamla A7r så kan jag hålla med om det för den satt som nitad på 1/60 vad man än gjorde typ med Auto ISO på. Det var inte bra så det använde jag sällan på den kameran. A7r har ju även egenheten att ha en sällsynk "klonkig" slutare som är ökänd för att ge vibrationer på vissa slutartider (även om jag tycker det överdrivits en del) och med en kamera optimerad för detalj så funkade auto ISO inget vidare ofta. Den kameran hade inte heller bildstabilisering eller en snabb autofokus.

Men grejen med funktionen " ISO AUTO Minimum Shutter Speed" i senare generationer (A7 II och A6300 och senare) av Sonys kamerahus (och även i Fuijis vad jag förstår) är ju att den skapats för att parera just dessa problem. Den ser till att kameran automatiskt parerar om man exv. skulle ha 1/40 inställt med 70-200mm zoomen på om denna vrids till 200mm. Då kanske kameran parerar med 1/200 om man har funktionen i standard-läget. Kör man istället i "Fast" eller "Faster" om man nu fotar en lekande hund eller snabba barn så kanske man får 1/1000 istället automatiskt. Om man kör i "standard " så klarar man de flesta motiv i vardagen utan att få skärpeproblem med dagens spegellösa med både bra bildstabilisering och exakt AF.

Kameran kommer då alltid att parera befintlig brännvidd med "tumregeln" ca "1/brännviddstalet" automatiskt. (Det var väl ändå de onödigt långa slutartiderna som var grundproblemet antar jag.) Man kan även spika en viss slutarhastighet som "golv" för automatiken om man vill och den jobbar då inom ramen för vad som definierats som max och min ISO för auto ISO.

Det är ju just när det ska gå fort som man ibland inte hinner med manuellt "förspel" men det gör alltså kameran. Som sagt, detta handlar inte om vår vanliga korkade Auto ISO utan en utveckling som faktiskt parerar en del av de problem åtminstone jag tidigare haft med Auto ISO. Funktionen har också ökat i värde över tid då dagens sensorer blivit allt bättre på höga ISO. Genom det har funktionens arbetsområde kunnat utsträckas en del över ISO-spannet över tid.

Kolla på Galers video (länk ovan) om du inte gjort det (jag tolkade det du skrev som att du faktiskt inte gjort det), den är rätt pedagogisk och klargörande. Att folk (inklusive undertecknad) inte hittat denna funktion i någon större utsträckning tidigare kan ju tyckas konstigt men den är inget man puffat för direkt tidigare och innan Galer gjorde det.

De här funktionerna är ju inte svar på allt även om de kan vara till verkligt stor hjälp ofta och fotografer som jag själv som är uppvuxna med ISO-tal på 50 och 100 (vi som fotade mycket dia) har kanske mindre problem att vistas på bas ISO mest hela tiden, för det är ju trots där som DR är som bäst. Att ligga på onödigt höga ISO-tal kostar ju DR.
 
Senast ändrad:
Auto ISO Nikon har detta sen så länge jag kan minnas. Rätt naturligt att ISO ska minimeras. Jag har t o m svårt att föreställa mig hur slutartiden ska väljas utan denna funktion. Om du väljer bländare, vilken slutartid ska annars väljas? Det blir en frihetsgrad för mycket.

En del har haft det och andra inte och i vissa Fuji ligger detta som sagt i en av de senaste FW-uppdateringarna.

Du kan ju få en kortare slutartid om ISO skruvas upp automatiskt för att parera detta. Slutartiden är det som prioriteras för att undvika skakoskärpa och det man kompromissar med är DR och det man vinner är att man inte drabbas lika lätt av skakningsoskärpa. Det man prioriterar att styra manuellt är att välja bländare resten sköter automatiken.

Återigen, se videon.

Ingen patentmedicin mot allt men den hjälper mot ifrivillig oskärpa p.g.a oavsiktligt långa slutartider när man har svårt att hinna med. Det är lättare att koncentrera sig på en enda parameter som att välja bländare än på tre. Det är hela ide´n. I bra ljus spelar det sällan någon roll men det är ju när man vandrar mellan motiv i bra ljus och dunkel som det kan vara en bra hjälp för många, särskilt när man får ont om tid och särskilt då med dagens fantatiska sensorer och dagens fina RAW-konverterare.

När jag kollar på de bilder jag tagit sist med min A7 III så är det ju fantastiskt hur pass bra även bilder tagna med denna teknik i väldigt mörka miljöer kan bli när man kör dem ett varv genom DxO:s fantastiskt bra "Prime"-brushantering eller de program ni diskuterat här. Kamerorna har ju sällan lika bra brushantering som konverterarna för de har ju inte den tid som RAW-konverterarna har. Prime är väldigt processningsintensivt.

Jag gjorde detta inspel också som en kommentar till de "work arounds" som andra rekommenderade som att exv. spara statiska konfigurationer i minnesbankarna. Det tycker jag är ett mycket sämre alternativ än den dynamik och smidighet man kan få med denna funktion. Du får väl krypa ut ur studion och testa själv om du också har detta i dina kameror och som sagt, detta handlar inte bara om klassisk auto ISO utan om en utveckling av denna. Det handlar om ytterligare en användbar funktion som många inte ens förstått att den faktiskt finns.
 
En del har haft det och andra inte och i vissa Fuji ligger detta som sagt i en av de senaste FW-uppdateringarna.

Du kan ju få en kortare slutartid om ISO skruvas upp automatiskt för att parera detta. Slutartiden är det som prioriteras för att undvika skakoskärpa och det man kompromissar med är DR och det man vinner är att man inte drabbas lika lätt av skakningsoskärpa. Det man prioriterar att styra manuellt är att välja bländare resten sköter automatiken.

Återigen, se videon.

Ingen patentmedicin mot allt men den hjälper mot ifrivillig oskärpa p.g.a oavsiktligt långa slutartider när man har svårt att hinna med. Det är lättare att koncentrera sig på en enda parameter som att välja bländare än på tre. Det är hela ide´n. I bra ljus spelar det sällan någon roll men det är ju när man vandrar mellan motiv i bra ljus och dunkel som det kan vara en bra hjälp för många, särskilt när man får ont om tid och särskilt då med dagens fantatiska sensorer och dagens fina RAW-konverterare.

När jag kollar på de bilder jag tagit sist med min A7 III så är det ju fantastiskt hur pass bra även bilder tagna med denna teknik i väldigt mörka miljöer kan bli när man kör dem ett varv genom DxO:s fantastiskt bra "Prime"-brushantering eller de program ni diskuterat här. Kamerorna har ju sällan lika bra brushantering som konverterarna för de har ju inte den tid som RAW-konverterarna har. Prime är väldigt processningsintensivt.

Jag gjorde detta inspel också som en kommentar till de "work arounds" som andra rekommenderade som att exv. spara statiska konfigurationer i minnesbankarna. Det tycker jag är ett mycket sämre alternativ än den dynamik och smidighet man kan få med denna funktion. Du får väl krypa ut ur studion och testa själv om du också har detta i dina kameror och som sagt, detta handlar inte bara om klassisk auto ISO utan om en utveckling av denna. Det handlar om ytterligare en användbar funktion som många inte ens förstått att den faktiskt finns.

Långa inlägg.

Hur väljs slutartiden om du kör A-läge Och inte har minimal slutartid påslaget? Kameran får två frihetsgrader så det måste finnas en algoritm.

Jag tror inte jag kan slå av det i mina kameror. De står inställda på slutartiden = 1/2 x brännvidden, dock max ISO 800 normalt. Men jag kör ofta(st) manuell ISO.
 
Väcker liv i denna tråd igen. Topaz InFocus har blivit ersatt med Topaz AI Sharpen.
Sjukt imponerad vad den kan göra med bilder man kanske tänkt slänga pga bildkvaliten inte höll måttet, men kanske känslan eller nåt ögonblicksbild man ändå valt spara bilden. Den skärper även väldigt bra på redan superskarpa bilder.
Jag har testat den i några dagar nu. Den är relativ ny så det är lite barnfel i den. Dessutom är den processorhungrig!!!

Testversion 30 dagar
https://topazlabs.com/sharpen-ai

Recension
https://petapixel.com/2019/03/04/review-topaz-sharpen-ai-is-amazing/

/Stefan

Har kollat lite noggrannare. Det är inte skärpning. Det skapar falska detaljer men det är imponerande.

Kvalitén är ojämn.

Det går förstås inte att använda filtret utan att det räknas som manipulation.
 

Roade mig att ladda ner testbilden och köra den i Topaz med standardinställningarna. Blir ju svårt att se på en youtubefilm i 1080p vs denna 800*400px utsnitt vilken metod som är bäst. Men jag tyckte Topaz gjorde bra jobb utan att lägga så mkt tid på det. Dessutom fick man "bara" en jpg-fil att leka med.
Går säkert pilla till bättre resultat, men lite jobbigt över Teamviewer att finlira..

/Stefan
 

Bilagor

  • Motion Blur - Sample Image - PiXimperfect_AI.jpg
    Motion Blur - Sample Image - PiXimperfect_AI.jpg
    276.9 KB · Visningar: 31
Roade mig att ladda ner testbilden och köra den i Topaz med standardinställningarna. Blir ju svårt att se på en youtubefilm i 1080p vs denna 800*400px utsnitt vilken metod som är bäst. Men jag tyckte Topaz gjorde bra jobb utan att lägga så mkt tid på det. Dessutom fick man "bara" en jpg-fil att leka med.
Går säkert pilla till bättre resultat, men lite jobbigt över Teamviewer att finlira..

/Stefan

Imponerande men man ser fel.
 
HDR är nåt helt annat iofs.

/Stefan

Tycker Topaz AI verkligen är spännande, tänker också på att kunna använda mjukvaran på lite äldre foton där skärpan inte hänger med riktigt.

HDR är inte samma sak, jag kan inte beskriva algoritmen tekniskt. Men den borde väl rimligtvis addera information från flera foton. Det går heller inte komma runt oskärpa och suddighet med HDR.

Med HDR kan man styra utseendet, det gillar jag och att det går att platta till ytor och boosta detaljer på redan skarpa partier. Men det är alltid välkommet med nya inspirerande program, då finns det flera vägar till målet.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar