Annons

Vilken storlek på bilderna man laddar upp i vanliga album?

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, vad innebär det mer konkret? Att jag då ska kunna använda mig av Google Chrome och med den webbläsaren kunna se mina bilder i albumen korrekt oavsett ifall de är uppladdade med 1230 pixlars, 1440 pixlars eller 1920 pixlars höjd?

Jag vet inte. Men det är ju något i chrome som skiljer. Det är inte säkert Google tycker det är något att bry sig om men man kan ju hoppas.
 
Kollar jag på 32"-skärmen på bilderna i fullstorlek ser jag ingen skillnad mellan 1440 och 1920-bilderna annat än att 1920-bilden blir större. 1230-bilden blir rätt liten, men den ser inte oskarp ut. På de två större ser jag penseldragen i den röda färgklicken, men inte på 1230. På 1230 blir inte heller texten på skyltarna skarp men det beror på att bilden är liten.

På min 10 år gamla 24" händer någonting. Alla bilder visas förstorade i samma storlek på skärmen då den har lägre upplösning än den stora. Men tittar jag på texten på skyltarna blir det faktiskt som du säger, att texten "DAGVATTEN" blir något mindre skarp på 1920-bilden än på 1440 och 1230-bilden. 1230 och 1440 känns likvärdiga, men skillnaden syns tydligt mellan de andra två och 1920 i ögonblicket man växlar bild.
Det blir litegrann samma känlsa som att titta på en bildvisning där föreläsaren plötsligt slänger in en bild med annan upplösning än datorn som används har. Men inte alls lika uttalat.
Det är som sagt en liten skillnad, och som jag inte kan se på den större skärmen. Det bör då ha med nedskalningen i storlek att göra. Skillnaden finns säkert mellan 1230 och 1440 också men är inget mina ögon kan uppfatta.

Edit: Jag kör Firefox
 
Tack för ett väldigt bra och uttömmande svar, Daniel! (y):)

Då är det bara frågan om vilken storlek man ska ladda upp sina bilder i?!

1230 pixlar blir ju som du säger ganska litet för dem med riktigt hög upplösning på sina skärmar och den med 1920 pixlar upplever du tappar lite i skärpa eftersom den skalas ner. Medelvägen här med 1440 pixlar verkar allra bäst på din skärm. Vad har du för upplösning inställd på den?
2560x1440 på 32" och 1920x1080 på 24"

Hade jag inte vetat exakt vad jag skulle titta efter hade jag aldrig tänkt att 1920-bilden på 24" saknade något i skärpa för den delen :)
 
Jag har nu även lagt upp samma stuprörsbild med 2160 pixlar i mitt Testalbum. På min 2560x1440-skärm ser jag ingen direkt skillnad på den och bilderna med 1440 respektive 1920 pixlar. Samtliga är lite suddiga för mig. Den enda som sticker ut positivt är fortfarande 1230-pixlarsbilden.
 
Tycker du fortfarande samma sak när du tittar på en annan jämförelsebild - som denna jag bifogar nu?
Där tycker jag den till höger är lite mindre skarp.
Men skillnaden är så liten att det inte spelar någon roll om bilden är bra. Är bilden dålig vill man ändå inte sitta där och glo efter några detaljer. Då skuttar man vidare istället.
 
Nu har jag även provat Brave webbläsare och Firefox webbläsare med mina albumbilder...och Firefox ser ut att fungera perfekt. Alla mina bilder med olika pixelstorlek som jag har laddat upp är skarpa med Firefox!! :)

Jag har alltså nu tittat på mina fem upplagda testbilder (1230 till 2160 pixlar stora). Hur många visas med den skärpa som dem ska? Här är resultatet:

- Google Chrome: 0/5
- Avast Secure Browser: 0/5
- Microsoft Edge: 0/5
- Brave: 0/5
- Opera: 1/5 (den bild med 1230 pixlar var skarp)
- Firefox: 5/5 (samtliga var riktigt skarpa - som originalet)

Då blir det inte att använda Opera som jag trodde att jag skulle behöva göra när jag surfar in på fotosidan, utan det blir förstås Firefox! (y)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.