ztenlund
Aktiv medlem
Den stora bilden som visas när man klickar upp den är ju stor. Hur den skalas om beror på din webbläsare och exakt vilken storlek det råkar bli ihop med din skärm. Det är nog lite svårt för elmfeldt att göra något åt hur din/dina webbläsare beter sig. Numera så kommer dessutom ofta skalning av hela gränssnittet in i bilden. Ska jag få en bild pixel för pixel så får jag zooma webbläsaren till 67 % (om bilden inte är större från början) eftersom allt skalas upp med gränssnittsskalningen.Jag förstår dilemmat, men problemet för mig som ska visa bilder på fotosidan är att kvaliteten är riktigt usel på dem bilder jag laddar upp. Det är ju inte så kul, eller hur? Bifogar ett annat exempel på hur stora skillnaderna är:
Här är den stora versionen av bilden som elmfeldt laddat upp i sitt eget album. Så länge som du laddar upp en bild under maxmåtten borde det inte hända något med den version som finns på FS server.
Det som FS kan påverka är den mindre bilden och den blev kanske lite hårt komprimerad om man tittar på din bild som elmfeldt laddade upp, men det var ju inte den du klagade på.
Tillägg:
Den där tegelväggsbilden: nu sitter jag förvisso med en oprofilerad bärbar, men den ligger ungefär runt sRGB. Skärmdumparna ser spontant ut som att färghanteringen, eller eventuellt frånvaron därav i något av dem, inte matchar mellan dina program (givet att du hade en profil i båda bilderna förstås).
Senast ändrad: