Annons

Vilken storlek på bilderna man laddar upp i vanliga album?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hinner inte kolla nu men ladda upp i ett par storlekar till så kan vi grotta lite sen. Tex 600, 960 och 1200px.
 
David,

Du får gärna förklara för mig varför bifogad bild i detta inlägg är skarp men tappar i kvalitet i mitt album trots att jag laddar upp en bild med måttet 1845x1230 pixlar?!

På min skärm med 1440 pixlar borde en 1230 pixlars bild inte skalas om speciellt mycket..eller t.o.m inte alls eftersom det är till den storleken som fotosidan verkar skala ner ännu större bilder.

Om din skärm är 1440 bred så kommer bilden vara kanske 1200 bred. Din bild är 1845 så den kommer alltså krympas från 1845 till 1200 vilket är mycket.
 
Om din skärm är 1440 bred så kommer bilden vara kanske 1200 bred. Din bild är 1845 så den kommer alltså krympas från 1845 till 1200 vilket är mycket.
Min bildskärm är 2560x1440 i upplösning och bilden har måtten 1845x1230, så den kommer inte att krympas. Bilden är exakt lika stor som en större bild när den skalas ner till en "stor" vid albumvisning. Jag tog nämligen en skärmdump av en bild i albumvisningsläget och sedan utgick jag från den när jag skulle sätta storleken på den här senaste "stuprörsbilden". När jag croppade ut albumvisningsbilden från skärmdumpen fick jag det till att bilden var 1232 pixlar första gången och 1227 pixlar andra gången. Svårt att croppa helt exakt. Men det är alltså högst troligt att det exakta måttet är 1230 pixlars bredd/kortsida/höjd (ej längd). Att bilden då vid albumvisning inte ser precis ut som här i forumtråden är för mig en gåta!

Bifogar stuprörsbilden (MED pålagd skärpa i efterhand) en gång till så att den finns med här i inlägget nu när jag hänvisat så mycket till den.
 

Bilagor

  • Med skärpa 1230pix.jpg
    Med skärpa 1230pix.jpg
    3 MB · Visningar: 10
Senast ändrad:
Kan tillägga att vid en jämförelse så är albumvisningsbilden t.o.m. klart mindre skarp än vad stuprörsbilden är när jag ännu inte ens har lagt på skärpa i mitt bildbehandlingsprogram. All annan redigering gjorde jag dock. Men som sagt ingen pålagd skärpa överhuvudtaget..och ändå är även den versionen klart skarpare än bilden i albumet.

Bifogar versionen UTAN pålagd skärpa i efterhand.
 

Bilagor

  • Utan skärpa 1230pix.jpg
    Utan skärpa 1230pix.jpg
    2.9 MB · Visningar: 6
Inte kollat men du skriver att du har laddat upp en bild i 1230px bredd med titeln "Testbild 1230 pixlars bredd":


Om du har större skärm så kommer webbläsaren räkna om bilden så den passar in i den större bredden. Uppförstoring brukar funka dåligt.
 
Inte kollat men du skriver att du har laddat upp en bild i 1230px bredd med titeln "Testbild 1230 pixlars bredd":


Om du har större skärm så kommer webbläsaren räkna om bilden så den passar in i den större bredden. Uppförstoring brukar funka dåligt.

Jag tycker vi stryker uttrycket "bredd" och pratar om "kortsida" istället. Vet inte varför jag har nämnt bredd i sammanhanget, för det är inget jag brukar göra. Jag brukar tala om "höjd" normalt sätt. Men kortsidan är i alla fall 1230 pixlar på testbilden jag har laddat upp. Det jag inte begriper är att det bara är för dig att titta på bilderna och jämföra skärpan. Hur svårt kan det vara?
 
Jag tycker vi stryker uttrycket "bredd" och pratar om "kortsida" istället. Vet inte varför jag har nämnt bredd i sammanhanget, för det är inget jag brukar göra. Jag brukar tala om "höjd" normalt sätt. Men kortsidan är i alla fall 1230 pixlar på testbilden jag har laddat upp. Det jag inte begriper är att det bara är för dig att titta på bilderna och jämföra skärpan. Hur svårt kan det vara?

Därför att det är helt avgörande vad inparametrarna är. Du ber mig svara och det går inte att svara om jag vet exakt vad det är vi jämför.
 
Därför att det är helt avgörande vad inparametrarna är. Du ber mig svara och det går inte att svara om jag vet exakt vad det är vi jämför.

Men jag har ju t.o.m skrivit ut hela pixelstorleken på bilden i några inlägg, t.ex. i inlägg 43. Där står tydligt att bilden har måtten 1845x1230 pixlar. Jag skrev det även i inlägg nr 40. Kan man inte med den uppgiften räkna ut att 1845 då är den långa sidan och 1230 är den korta sidan?
 
Men jag har ju t.o.m skrivit ut hela pixelstorleken på bilden i några inlägg, t.ex. i inlägg 43. Där står tydligt att bilden har måtten 1845x1230 pixlar. Jag skrev det även i inlägg nr 40. Kan man inte med den uppgiften räkna ut att 1845 då är den långa sidan och 1230 är den korta sidan?

Det är många inlägg och turer. Jag kommer inte ihåg alla och jag möter en bild med rubriken ”testbild bredd 1230”. Därför svarade jag på det först så att vi rett ut att en bild i kortare bredd kommer förstoras.

Jag skall kika på din testbilder och grotta lite. Det är ett script inblandat i stora visningen och kanske det påverkar bilden.
 
Senast ändrad:
Kikat och grottat. Det är två olika tekniker vi tittar på. Det är:
  • A. img src (ztenslund url) och
  • B. en background image (det som vi använder i bildvisning nr 2 (stora)).
Det lutar mot att Chrome (som jag använder) presenterar såna bilder olika. Tex att Google inte tycker att bakgrundsbilder är lika viktiga och därför presenterar dem mer komprimerade. Här finns en liknande fråga:


Jag kikade även via Safari och Opera. Där jag tycker att Safari är ngt luddigare än Chrome medan Opera är något skarpare. Men det är verkligen extremt små skillnader. Så som jag tolkar det så är det inte mycket vi kan göra. Det tyder på att det är Browserns bildhantering.
 
Kikat och grottat. Det är två olika tekniker vi tittar på. Det är:
  • A. img src (ztenslund url) och
  • B. en background image (det som vi använder i bildvisning nr 2 (stora)).
Det lutar mot att Chrome (som jag använder) presenterar såna bilder olika. Tex att Google inte tycker att bakgrundsbilder är lika viktiga och därför presenterar dem mer komprimerade. Här finns en liknande fråga:


Jag kikade även via Safari och Opera. Där jag tycker att Safari är ngt luddigare än Chrome medan Opera är något skarpare. Men det är verkligen extremt små skillnader. Så som jag tolkar det så är det inte mycket vi kan göra. Det tyder på att det är Browserns bildhantering.

Jag har också kikat lite på olika webbläsare nu..eller snarare en tredje då jag redan tidigare ikväll jämförde två olika webbläsare med varandra.

Min standardwebbläsare är Google chrome och i den ser min stora bild i albumet illa ut skärpemässigt. Tidigare ikväll jämförde jag bilden där i den webbläsaren med hur det ser ut i Microsoft Edge..och i den såg det inte bra ut heller. Jag skulle vilja säga att google chrome och microsoft edge visar bilderna exakt lika dåligt.

Alldeles nyss jämförde jag med en tredje webbläsare..Avast Secure Browser..och där ser det faktiskt bättre ut. Inte lika bra som "originalbilden", men bättre än hur det ser ut i både google chrome och microsoft edge. MEN..jag upptäckte att bilden i Avast Secure Browser är något mindre i storlek pga att det längst upp i den browsern finns ett bokmärkesfält. När jag kopplar bort det blir bilden lika stor som i google chrome och microsoft edge webbläsarna - och tyvärr då också lika dålig skärpemässigt som i dessa.

Min försiktiga slutsats är därför att ifall bilden visas med samma storlek i dem tre olika webbläsarna så blir kvaliteten/skärpan på bilden identisk (alltså lika dålig).

Jag ska ta en titt på Opera också som du tyckte var lite skarpare. Men jag tror inte så mycket på att den kommer göra bilden mer rättvisa än dem tre webbläsarna jag redan har provat med. Känns mer som att "problemet" ligger i fotosidans bildvisning på något sätt. Men jag är ingen tekniker, så jag vet ju inte säkert.
 
Senast ändrad:
Då har jag laddat ner Opera webbläsaren och med den tittat på min bild som ligger i albumet...och YES!...i Opera presenteras min bild så skarpt som jag vill att den ska göra!! :) Det ser ut att vara exakt samma skärpa/krispighet i den bilden som ligger i albumet som i den bild jag postat här i forumtråden. Äntligen! Frågan är bara varför bilden presenteras rätt/som den ska i Operas webbläsare, men inte i Google chrome, Microsoft edge eller i Avast secure browser?
 
Senast ändrad:
Då har jag laddat ner Opera webbläsaren och med den tittat på min bild som ligger i albumet...och YES!...i Opera presenteras min bild så skarpt som den bör göra!! :) Det ser ut att vara exakt samma skärpa/krispighet i den bilden som ligger där som i den bild jag postat i forumtråden. Äntligen! Frågan är bara varför bilden presenteras rätt/som den ska i Operas webbläsare, men inte i Google chrome, Microsoft edge eller i Avast secure browser?

Bra! Svaret är att webbläsarna hanterar bilder olika. Av någon anledning så ger Safari/Chrome background image:s mindre kärlek. Vi har ingen aning tyvärr varför och det ligger utanför vår kontroll.

PS! Alla webbläsarna gör dina bilder rättvisa via Fotosidans bildvisning. Det är ingen som vid en snabb titt förstår vad "skärpeproblemet" är för det är verkligen ytterst marginellt. Jag dubbekollade igen hur den största amerikanska portfoliosajten presenterade din bild och jag skulle säga att den var ngt mindre skarp än här.
 
Bra! Svaret är att webbläsarna hanterar bilder olika. Av någon anledning så ger Safari/Chrome background image:s mindre kärlek. Vi har ingen aning tyvärr varför och det ligger utanför vår kontroll.

PS! Alla webbläsarna gör dina bilder rättvisa via Fotosidans bildvisning. Det är ingen som vid en snabb titt förstår vad "skärpeproblemet" är för det är verkligen ytterst marginellt. Jag dubbekollade igen hur den största amerikanska portfoliosajten presenterade din bild och jag skulle säga att den var ngt mindre skarp än här.

Ja, i alla fall sticker Opera ut hur den presenterar bilderna som ligger i fotosidans album. Du får förstås ha din åsikt om att skillnaderna är små, men jag ser en stor skillnad faktiskt. Det känns bra att själv se sina bilder presenteras som de faktiskt ser ut i "original" och inte på något annat sätt, sedan kan jag förstås inte styra över vilken webbläsare andra medlemmar använder när de tittar på mina bilder.

Men kanske vore det en idé att upplysa fotosidans medlemmar om att Opera är en webbläsare som presenterar bilderna här mer korrekt än (de flesta) andra webbläsare?
 
Märkligheterna verkar fortsätta. Jag tog en titt på några andra medlemmars albumbilder och jämförde dessa hur de ser ut i Microsoft Edge respektive i Opera. Till min förvåning..ingen skillnad! 😳 Det är väl antagligen så du David har sett dem..och då förstår jag att du tycker det är liten skillnad mellan bilderna i olika webbläsare!

Det verkar alltså som att det bara är mina egna bilder som jag ser på min egen dator som blir en enorm skillnad i hur dem presenteras beroende på om jag ser dem i webbläsaren Opera eller om jag ser dem i Microsoft Edge/Google Chrome/Avast Secure Browser. Skumt! Undrar vad det kan bero på? Dock var det ju flera andra medlemmar i en annan tråd som också såg skillnader mellan bilderna jag la upp i den tråden, så de verkar ju i så fall dras med samma problem som jag gör.

Men men..nu vet jag i alla fall att jag själv kan använda webbläsaren Opera för att se mina egna bilder i albumen på rätt sätt. Jag inser också att du och säkert många andra medlemmar här på fotosidan antagligen ser mina bilder på rätt sätt oavsett vilken webbläsare ni använder er av. Däremot tror jag att det finns en del medlemmar som inte tar del av mina eller sina egna bilder på rätt sätt såvida inte webbläsaren Opera används när de är inne på fotosidan.

EDIT: nu har jag tittat på bilder som några av dem medlemmar som sa sig se skillnad på mina bilder har tagit. Jag jämförde deras bilder i Microsoft Edge, Google Chrome och Opera och kan säga att jag inte såg någon direkt skillnad mellan hur bilderna presenterades. De skärpeproblem som jag ser med mina egna uppladdade bilder i albumen när jag använder google chrome/avast secure/microsoft edge verkar jag alltså inte kunna se på någon annan medlems bilder i deras album konstigt nog. De ser precis likadana ut i alla webbläsare.

Således är min lösning att helt enkelt använda mig av webbläsaren Opera när jag surfar in på fotosidan...
 
Senast ändrad:
Då har jag också konstaterat att för mig ser mina bilder i albumen ut som originalet om jag använder webbläsaren Opera och laddar upp bilderna i 1230 pixlars höjd (alltså 1845x1230 pixlar). Men laddar jag upp större bilder än så i mina album..oavsett om höjden på bilderna är 1440 pixlar eller 1920 pixlar...så tappar bilderna extremt mycket skärpa. Så är det alltså för mig när jag tittar på mina egna bilder och på min egen skärm som har upplösningen 2560x1440. Detta gäller samtliga fyra webbläsare jag har provat. Endast Opera kan vid höjdstorleken 1230 pixlar visa bilderna i albumen korrekt.

Slutsatsen är således att jag bör använda mig av webbläsaren Opera när jag är inne på fotosidan samt ladda upp mina bilder i 1230 pixlars höjd. Annars blir det skit...
 
Förhoppningsvis så adresserar Google detta i kommande releaser av Chrome.

Okej, vad innebär det mer konkret? Att jag då ska kunna använda mig av Google Chrome och med den webbläsaren kunna se mina bilder i albumen korrekt oavsett ifall de är uppladdade med 1230 pixlars, 1440 pixlars eller 1920 pixlars höjd?
 
I inlägg #9 ser inte jag heller någon större skillnad mellan bilderna, i inlägg #20 gör jag det. Men inte jättestor.
Det spelar nog mycket roll vad den som tittar sitter på för bildskärm.
Jag kör nästan alltid i 2880 på Fotosidan om bilderna ska till något annat än portfolion. Portfolion kör jag numera 1600x1200, tycker det blir en bra kompromiss mellan storlek men framförallt att det ska gå snabbt för en besökare att läsa in en bild. En bra bild som är lite beskuren eller inte alls vill jag ju gärna ha stor så att man ser att den är detaljrik.

Jag har märkt att om jag sitter på laptopen med 15" 1920p ser det mesta bra ut. Sitter jag på den stationära har jag en 32" 2560p och en 24" 1920p. På den stora snålade jag och köpte inte en 4k-skärm vilket var en miss. "Låg" upplösning till skärmytan gör att bilder lätt ser korniga ut på den skärmen, men inte på 24"'en eller på en 4k-skärm.

De flesta nu för tiden sitter säkert med laptop, surfplatta eller rentav mobilen så då ser allt bra ut. Edit: De flesta besökare alltså.
 
Senast ändrad:
I inlägg #9 ser inte jag heller någon större skillnad mellan bilderna, i inlägg #20 gör jag det. Men inte jättestor.
Det spelar nog mycket roll vad den som tittar sitter på för bildskärm.
Jag kör nästan alltid i 2880 på Fotosidan om bilderna ska till något annat än portfolion. Portfolion kör jag numera 1600x1200, tycker det blir en bra kompromiss mellan storlek men framförallt att det ska gå snabbt för en besökare att läsa in en bild. En bra bild som är lite beskuren eller inte alls vill jag ju gärna ha stor så att man ser att den är detaljrik.

Jag har märkt att om jag sitter på laptopen med 15" 1920p ser det mesta bra ut. Sitter jag på den stationära har jag en 32" 2560p och en 24" 1920p. På den stora snålade jag och köpte inte en 4k-skärm vilket var en miss. "Låg" upplösning till skärmytan gör att bilder lätt ser korniga ut på den skärmen, men inte på 24"'en eller på en 4k-skärm.

De flesta nu för tiden sitter säkert med laptop, surfplatta eller rentav mobilen så då ser allt bra ut.

Skillnaderna framträder tydligare på bildjämförelsen i inlägg nr 20 än i inlägg nr 9 - det håller jag med om. Jag själv ser dock tydliga skillnader även i bildjämförelsen i inlägg 9. För mig är den ena bilden klar och den andra är diffus.

Får jag be om din och alla andra som läser detta inlägg om lite hjälp? :)

På min profilsida har jag lagt upp stuprörsbilden i tre olika pixelstorlekar. Höjden på dessa är: 1230 pixlar, 1440 pixlar och 1920 pixlar. När ni tittar och jämför dem..ser ni några som helst skillnader i skärpa/upplösning? Titta gärna lite extra på brickorna som har siffror. Ser ni några skillnader där mellan bilderna? Är alla lika skarpa eller suddiga..är det någon som visar siffrorna tydligare än dem andra etc?

För mig är det väldigt tydligt att två av bilderna inte håller i skärpa medan den trejde
visas precis som jag vill att den ska visas (så som originalet också ser ut).

Det vore bra ifall ni använder en ordentlig skärm som är högupplöst när ni granskar bilderna!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.