Annons

Skärmen för mörk?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du är inne på en viktig faktor, som alldeles för många glömmer bort.

Nej, som jag tidigare skrivit, jag kommer inte att måla rummet grått i en specifierad gråfärg och skaffa adekvat lysrörsbelysning.

Edit: Det var detta jag ville citera: "Ja, jag har sett folk med skärmar som varit grönare än en gräsmatta en regnig sommar som varit helt nöjda, tills de lämnade över bilder till någon annan. Det faktum att vår hjärna är så bra på att anpassa sig ställer också stora krav på omgivningen. Man bör se till att arbeta i en neutral omgivning så att färgsinnet inte förvanskas."
 
Har heller ingen speciell belysning samt äggskalsfärg på väggarna.
Även om jag kalibrerat skärmen så kollar jag alltid bilden på iPhonen innan jag publicerar på
Nätet. Oftast stämmer de bra överens.
Innan jag justerade laptopskärmen så blev jag jämt irriterad på att mina publicerade bilder var alldeles för mörka (laptopen är väldigt ljus inställd). Dessutom var bilderna övermättade i färgerna. Nåt jag irriterade mig på,
Men färgmättnaden är nåt som många gillar så oftast har de trott att mina bilder är så starka i färgerna.
Är du nöjd så var det. Alla skärmar behöver olika mycket justering. Laptopskärmar är knappast kända som bra för bildbehandling precis.
 
Kolla mina filmer om skärmkalibrering på http://www.profiler.nu/utbildning/kursdokumentation/ Skrolla långt ner på den sidan och du ser länkar till filmerna. De handlar visserligen om att kalibrera Eizos bästa skärmar, men det finns en del att lära sig om hur man kan kalibrera en vanlig skärm där också.

Bra instruktionsfilmer för ColorNavigator. När jag försöker titta på filmerna har de en ändelse .mpeg som mitt Windows Media Player inte tycker om. Jag får gå till download foldern och editera filnamnet (de heter namn.mp4.mpeg), så det slutar på .mp4. Då fungerar det att starta filmen. Vet inte om det är hur du lägger upp filmerna, eller min maskin som inte gillar dina filer. Dessutom har film 2-3 bara ljud i vänster kanal. På min maskin alltså, vet ej var felet ligger.
 
Bra instruktionsfilmer för ColorNavigator. När jag försöker titta på filmerna har de en ändelse .mpeg som mitt Windows Media Player inte tycker om. Jag får gå till download foldern och editera filnamnet (de heter namn.mp4.mpeg), så det slutar på .mp4. Då fungerar det att starta filmen. Vet inte om det är hur du lägger upp filmerna, eller min maskin som inte gillar dina filer. Dessutom har film 2-3 bara ljud i vänster kanal. På min maskin alltså, vet ej var felet ligger.

Försökte lägga monoljud på dessa filmer, då får jag sluta med det då. Tack för påpekandet. Jag testade det på en Windows-dator och där fungerade det, men detta är ju en större djungel än färghantering.
 
Har heller ingen speciell belysning samt äggskalsfärg på väggarna.
Även om jag kalibrerat skärmen så kollar jag alltid bilden på iPhonen innan jag publicerar på
Nätet. Oftast stämmer de bra överens.
Innan jag justerade laptopskärmen så blev jag jämt irriterad på att mina publicerade bilder var alldeles för mörka (laptopen är väldigt ljus inställd). Dessutom var bilderna övermättade i färgerna. Nåt jag irriterade mig på,
Men färgmättnaden är nåt som många gillar så oftast har de trott att mina bilder är så starka i färgerna.
Är du nöjd så var det. Alla skärmar behöver olika mycket justering. Laptopskärmar är knappast kända som bra för bildbehandling precis.

Måste nog krypa till korset nu och erkänna att jag har äggskalsfärg på väggarna och dessutom något dämpad belysning, som jag läst på Crimsons sida skall vara bra...

Detta bådar gott tycker jag :)
 
Bra instruktionsfilmer för ColorNavigator. När jag försöker titta på filmerna har de en ändelse .mpeg som mitt Windows Media Player inte tycker om. Jag får gå till download foldern och editera filnamnet (de heter namn.mp4.mpeg), så det slutar på .mp4. Då fungerar det att starta filmen. Vet inte om det är hur du lägger upp filmerna, eller min maskin som inte gillar dina filer. Dessutom har film 2-3 bara ljud i vänster kanal. På min maskin alltså, vet ej var felet ligger.

Nu har jag lagt ut filmerna på Vimeo och länkat dem från min hemsida, så nu tror jag att du ska kunna se filmerna direkt utan problem. Kolla gärna och återkom om det är något problem.
 
Precis kalibrerat vår Samsung LED TV när jag kopplar datorn till den. Vet man inte hit det "borde" se ut lär man aldrig ha anat hur fel kalibrerad den är. Väldigt bra lyft när man visar bilder och ser film nu via datorns hdmi utgång.
 
Precis kalibrerat vår Samsung LED TV när jag kopplar datorn till den. Vet man inte hit det "borde" se ut lär man aldrig ha anat hur fel kalibrerad den är. Väldigt bra lyft när man visar bilder och ser film nu via datorns hdmi utgång.
Vad kalibrerade du med för programvara? TVn brukar man kalibrera med lite annan utrustning än vad som används till datorskärmar.
 
Det är alltså inte TVn profil som är justerad utan datorns signal till TVn. Dvs kalibreringen gäller enbart när man använder sig av datorn och TVn som bildskärm.
Använt spyder4pro.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.