Hänger nog inte riktigt med nu, men gör ett försök. Om jag märker att utskrifter från det labb jag väljer med viss omsorg inte stämmer med mitt förväntade resultat få jag ju överväga kalibrering. Mitt "problem" med min laptopskärmn var ju snarast att jag såg bilderna för bra. Jag inbillar mig att jag såg bilderna som en majoritet av nätanvändarna. Nu med en kalibrerad skärm tillhör jag väl snarare en minoritet. Jag kommer att förhålla mig till detta och redigera mina bilder annorlunda och kanske tom använda Crimson, om jag tror att detta kommer att fungera.
Och ja, jag är mycket medveten om ögonens anpassningsförmåga. Det är detta som gör att jag förhåller mig tämligen kallsinnig till en kanske onödig investering i en Spyder eller liknande. Detta, lika väl som skärmens färgrymd. Den största färgrymden finns i skallen hos betraktaren av bilden. En Spyder är en liten investering för många, men jag känner att jag inte behöver göra denna ännu. Liksom jag kände att jag inte behövde detta med min laptopskärm när jag använde konsumentlabb. Ett mycket medvetet val. Konsumentskärm, konsumentlabb=kärlek
Din sista avslutande mening hänger jag nog inte med på: "Du nämnde att utskrifterna var som skärmen, men hur lyckades du få fram kopior framkallade från ett lab som inte är satt på autolorrektion så snabbt?"
Jag har inte fått fram några kopior snabbt, de utskrifter jag har från konsumentlabb är från under flera års tid. Den senaste i fjol. Jag räknar därför inte med att behöva kalibrera denna skärm på kanske 4-5 år. Kors i taket, en livslängd för en Spyder. När jag märker att skärmen är fel, blir det en Spyder, eller motsvarande, men inte förr.
Kalibrera mera
Och, nätets bilder blev mer Rembrandt, på gott och ont
Edit: Detta var riktat till inlägg #54: Rommel, som jag tycker är en duktig och intresserad fotograf av bla ungefär samma motiv som mig: Astroscapes. Där är de mörka tonerna av vikt och jag tycker mig ha gjort en del viktiga erfarenheter genom denna tråd. Min laptop var alldeles för bra ur konsumentsynpunkt jämfört med en kalibrerad skärm, men nu blir det till att redigera annorlunda.
Stefohls inlägg som kom emellan skall nu jag läsa några gånger och se om jag har någon kommentar till.