Annons

Skärmen för mörk?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min inledande fråga "Skärmen för mörk?" kan nog omformuleras till: "Hjälp, skärmen är för ljus!"

Guh! Knappar jag in visningsläget "Text" i menyn med skärmens knappar blir Fotosidans forum behagligt ur ljussynpunkt. Man skall alltså knappa på skärmen då man vill växla till internet. Ser man då en bild man vill se bra får man knappa igen. Ja, ja.

Nej, man kalibrerar skärmen.
 
Ok. Skall testa med Calibrize till att börja med. Men jag undrar fortfarande, har en kalibrering större justeringsmån än vad skärmens egna knappar har vid justering direkt på dessa?

Är lite upptagen just nu med redigering (!) Får testa Calibrize senare. Ja, jag vet, det är en begränsad lösning på en komplex fråga om man vill nå perfektion. Jag är nöjd om jag kan se valörer i skuggorna, och inte samtidigt blir bländad då jag är tex här i forumet.
 
Om du upplever att du blir bländad här på forumet har du nog felaktiga inställningar. Kan bara upprepa det jag tidigare skrev - investera tid och pengar i kalibrering av din skärm. Det kommer att göra det mycket trevligare och enklare att jobba med bilder. För mig blev det verkligen en stor aha-upplevelse när jag förstod vikten av detta och insåg hur otroligt felaktig min tidigare skärm varit.
 
Många säger så som du. Får se om jag får till detta med skuggorna och bländningen. Om färgerna sedan är off känns inte så viktigt. I alla fall inte i nuläget.

Vad jag fortfarande funderar på är om en kalibrering har större justeringsmån än den som sker genom att knappa på skärmens knappar? Är det inte så är väl denna skärm bortom räddning så att säga.
 
Ok. Skall testa med Calibrize till att börja med. Men jag undrar fortfarande, har en kalibrering större justeringsmån än vad skärmens egna knappar har vid justering direkt på dessa?

Är lite upptagen just nu med redigering (!) Får testa Calibrize senare. Ja, jag vet, det är en begränsad lösning på en komplex fråga om man vill nå perfektion. Jag är nöjd om jag kan se valörer i skuggorna, och inte samtidigt blir bländad då jag är tex här i forumet.

Hej !

Tro inte för mycket på "ögonkalibrering" typ Calibreze odyl, kanske
bättre, men inte bra.

En riktig kalibrering & profilering ändrar hela beteendet, långt mer
än vad kontrollerna gör.

---------------

Gör en gradient, svart till vitt i ps eller vad du använder,
se hur långt ut åt ändarna det går att urskilja någron förändring.
kolla även omden är jämn och neutral färgmässigt hela vägen.

Kan vara en omskakande upplevelse.

----------------

en bild: http://www.normankoren.com/Stepchart_small_HSLcolor.jpg.

Var lite observant på vilken färgprofil dylika bilder har.


//MW
 
Känner inte för att ge mig in i kalibreringsdjungeln med profilering och allt vad det innebär. Jag verkar väl bakåtsträvande nu, men laptopen fungerade bra. Får väl återlämna även denna skärm om jag inte får ordning på skuggor och bländning och återgå till laptopen tills tillverkarna kommit till rätta med detta. Men jag hoppas ju att jag finner en tillräckligt bra lösning för mig som inte innebär en Spyder osv.

På vilket sätt kan en kalibrering och profilering justera mer än skärmens egna inbyggda reglage?

Vet inte ens om denna LG-skärm går att profilera?
 
Den gör det rätt mha bra mätinstrument.
Ögonmått är inget bra instument.
Allt är automatiskt och snabbt.
 
Känner inte för att ge mig in i kalibreringsdjungeln med profilering och allt vad det innebär. Jag verkar väl bakåtsträvande nu, men laptopen fungerade bra. Får väl återlämna även denna skärm om jag inte får ordning på skuggor och bländning och återgå till laptopen tills tillverkarna kommit till rätta med detta. Men jag hoppas ju att jag finner en tillräckligt bra lösning för mig som inte innebär en Spyder osv.

På vilket sätt kan en kalibrering och profilering justera mer än skärmens egna inbyggda reglage?

Vet inte ens om denna LG-skärm går att profilera?

Ja, inte verkar du vara villig att ta till dig något nytt! :)

Du har ju redan gått in i "träsket" eftersom du har observerat att olika skärmar ger olika resultat. Enda vägen upp på fast mark är att följa råden och investera i kalibrator.

Skillnaden mellan t ex en Spyder och skärmens inbyggda reglage är att Spyder mäter upp de faktiska värdena som din skärm ger. Sedan jämför den med de värden som är önskvärda och skapar en profil, eller en "översättningstabell" som jämnar ut skillnaderna så det ser rätt ut.

Programvaran du använder har guide-lägen så det är tämligen enkelt att utföra om man läser noga. Allla skärmar går att profilera.

Eller så fortsätter du att redigera bilder på din Laptop eftersom du är nöjd med det....
 
Det här är inte nytt för mig, jag är mycket medveten om problematiken och har tydligt observerat fenomenen tidigare, men sett att laptopen varit så att säga tillräckligt bra och varit mycket nöjd över att inte behöva dyka in i detta skärmkalibrerings- och profileringsträsk.

Jag köper heller inte allt rakt av bara för att folk upprepar det i forum, vis av erfarenhet. Motivering av påståenden är ofta motiverade, även inövade forummantran. Därav att jag gärna vill ha fakta på handen i frågan.

De externa skärmar jag nu provat gör ju en ledsen direkt ur lådan, fabrikskalibrerade och allt. De går uppenbarligen heller inte att justera tillfredsställande med de knappar som finns på skärmen. Med tillfredsställande menar jag tillräckligt bra, på samma vis som laptopen är tillräckligt bra.

Testade nu Calibrize även på denna skärm, mediokert resultat. Det märkliga är att skärmen inte går att justera i enlighet med steg 1 i Calibrizes guide. Detta gjorde inte heller den Philipsskärm jag testat tidigare.

Jag förstår mycket väl att det är en Spyder som gäller om man vill ha allt enligt boken. Jag vill bara ha det tillräckligt bra. Tydligen är det en Spyder i alla fall. Märkligt i mina ögon. Kommer Spydern verkligen tillrätta med bländningen?

Kanske är det jag som är känslig för bländning? Enligt signaturen SMW:s förslag ser en gradient från 0-255 helt ok ut och kan i princip följas hela vägen från svart till vitt och är jämn och fin om jag har den fabriksinställning som gör att jag bländas tex här i forumet. Den testbild han länkade ser också bra ut.
 
Jag tror helt enkelt att skärmen är ganska ok. Bara det att den lyser som ett helljus i ögonen. Tyvärr verkar det som om ljusstyrkan inte går att dra ner, med mindre än att också lågdagrarna åker ned, vilket inte blir bra.

-Kommer en Spyder tillrätta med detta? Kan man tala om vilken ljusstyrka man vill ha på värde 255? Eller sätts detta till skärmens maximum, full ljusstyrka?
 
Det här är inte nytt för mig, jag är mycket medveten om problematiken och har tydligt observerat fenomenen tidigare, men sett att laptopen varit så att säga tillräckligt bra och varit mycket nöjd över att inte behöva dyka in i detta skärmkalibrerings- och profileringsträsk.

Jag köper heller inte allt rakt av bara för att folk upprepar det i forum, vis av erfarenhet. Motivering av påståenden är ofta motiverade, även inövade forummantran. Därav att jag gärna vill ha fakta på handen i frågan.

De externa skärmar jag nu provat gör ju en ledsen direkt ur lådan, fabrikskalibrerade och allt. De går uppenbarligen heller inte att justera tillfredsställande med de knappar som finns på skärmen. Med tillfredsställande menar jag tillräckligt bra, på samma vis som laptopen är tillräckligt bra.

Testade nu Calibrize även på denna skärm, mediokert resultat. Det märkliga är att skärmen inte går att justera i enlighet med steg 1 i Calibrizes guide. Detta gjorde inte heller den Philipsskärm jag testat tidigare.

Jag förstår mycket väl att det är en Spyder som gäller om man vill ha allt enligt boken. Jag vill bara ha det tillräckligt bra. Tydligen är det en Spyder i alla fall. Märkligt i mina ögon. Kommer Spydern verkligen tillrätta med bländningen?

Kanske är det jag som är känslig för bländning? Enligt signaturen SMW:s förslag ser en gradient från 0-255 helt ok ut och kan i princip följas hela vägen från svart till vitt och är jämn och fin om jag har den fabriksinställning som gör att jag bländas tex här i forumet. Den testbild han länkade ser också bra ut.

Det är bra att vara skeptisk, mycket som skrivs på forum är inte korrekt. Jag är absolut inte någon expert men en som verkligen är det är Stefan som skrivit här i tråden så läs hans artiklar och lyssna på hans råd - om du nu vill göra rätt.

Om jag förstår rätt så är din LG skärm en enklare modell. "Bara" HD-upplösning på en 27" skärm antyder väl att den inte är inriktad mot bidlhantering. Jag kunde inte heller hitta några uppgifter på LG's sida om färgrymd.

Jag gissar att den knappast är en optimal skärm för en fotograf.

Om en Spyder (eller liknande) löser dina problem kan jag inte uttala mig om, men att du skulle få till en korrekt färgåtergivning utan en sådan är nog inte sannolikt.
 
Jag tror helt enkelt att skärmen är ganska ok. Bara det att den lyser som ett helljus i ögonen. Tyvärr verkar det som om ljusstyrkan inte går att dra ner, med mindre än att också lågdagrarna åker ned, vilket inte blir bra.

-Kommer en Spyder tillrätta med detta? Kan man tala om vilken ljusstyrka man vill ha på värde 255? Eller sätts detta till skärmens maximum, full ljusstyrka?

När man kör Spyderns programvara början man med att välja "target". Då väljer man ljusstyrka man vill ha, t ex 80 eller 120. När kalibreringsprocessen börjar kommer man ombedes att justera med skärmens inställningar tills man når värdet (kalibrator mäter om tills man hamnar rätt).
 
Ja jag vet om Stefans spetskompetens. Brukar roa mig med att läsa alla trådar om färghantering på skärmar här i forumet.

Jag har varit så nöjd med att inte vara där själv tidigare :) Jag vet att skärmen inte är optimal för fotoredigering, det var heller inte Philipsskärmen jag testade innan. Kan väl inte påstå att denna LG är ett direkt budgetval, vilket Philipsen var. Frågan är om den egentligen är bättre ur min aspekt. Upplevde samma bländning med Philipsskärmen och att det inte gick justera ok.
 
När man kör Spyderns programvara början man med att välja "target". Då väljer man ljusstyrka man vill ha, t ex 80 eller 120. När kalibreringsprocessen börjar kommer man ombedes att justera med skärmens inställningar tills man når värdet (kalibrator mäter om tills man hamnar rätt).

Ah! En Spyder alltså. Nedrans! Känns som den inbyggda tekniken i skärmar är direkt undermålig då det gäller justeringsmöjligheter. Man borde väl kunna ladda ner en färdig profil med lämplig "target" för skärmen någonstans (tillräckligt bra :))?

Hm, den färdiga profilen som ju borde ligga någonstans i systemet kanske går modifiera?
 
Känner inte för att ge mig in i kalibreringsdjungeln med profilering och allt vad det innebär. Jag verkar väl bakåtsträvande nu, men laptopen fungerade bra. Får väl återlämna även denna skärm om jag inte får ordning på skuggor och bländning och återgå till laptopen tills tillverkarna kommit till rätta med detta. Men jag hoppas ju att jag finner en tillräckligt bra lösning för mig som inte innebär en Spyder osv.

På vilket sätt kan en kalibrering och profilering justera mer än skärmens egna inbyggda reglage?

Vet inte ens om denna LG-skärm går att profilera?

Just nu befinner du dig i djungeln. Anledningen till att utskrifterna du fått såg OK ut var att konsumentlabbet räddade dig. Sannolikt på bekostnad av kvalitet som du annars kunde haft i dina utskrifter. Att kalibrera med instrument som Spyder, eller Colormunki Displlay är det enklaste sättet att få ordning på det här. De kostar mindre än en bättre middag på stan och är enkla att använda.

Har du egen skrivare använd orginalbläck och de färgrofiler som hör till papper och bläck, skriver du ut hos till exempel crimson ladda ned deras färprofiler och använd dem och gör softprofing för att bedöma hur det kommer att se ut. Skriver du ut själv ställ skrivardrivrutinen så att Photoshop/Lightroom hanterar färgerna istället för skrivaren.

Men först måste du ha en kalibrerad skärm. Annars blir allt slumpartat

Naturligtvis kan det vara så att du har fabrikationsfel på din skärm, men efter vad du berättar låter det som högst osannolikt. Laptopskärmar är för övrigt inte att lita på när det gäller bildredigering.
 
Ja jag vet om Stefans spetskompetens. Brukar roa mig med att läsa alla trådar om färghantering på skärmar här i forumet.

Jag har varit så nöjd med att inte vara där själv tidigare :) Jag vet att skärmen inte är optimal för fotoredigering, det var heller inte Philipsskärmen jag testade innan. Kan väl inte påstå att denna LG är ett direkt budgetval, vilket Philipsen var. Frågan är om den egentligen är bättre ur min aspekt. Upplevde samma bländning med Philipsskärmen och att det inte gick justera ok.

Men varför har du valt den här skärmen? Dess enda fördel är väl att den är stor?

Du får låg upplösning i förhållande till bidlytan och tydligen inget färgomfång som tillverkaren vill skryta med. Det måste finnas bättre val för bildhantering.
 
En bättre middag ute på stan är en lyx för mig och är inte aktuell. Den här LG:n var väl mest en reaktion på att Philipsen var som den var och att den fanns till hands på stormarknaden här bredvid. Dessutom hade den fått bra recensioner. Jag är som sagt skeptisk till forummantran. Kan meddela att en laptop går utmärkt att redigera på, trots alla forummantran om saken :) Man får bara se upp med att skicka in bilder till labb som Crimson om man vill bli nöjd.

Behöver en stor skärm pga sittergonomin i kombination med ålderssynthet.

En spyder är jag egentligen inte intresserad av med avseende på utskriftskvalitet, det fixar sig. Däremot vill jag inte bli bländad, och jag vill se valörer i skuggorna. Det tycks ju betyda en Spyder ändå. Men det där med profiler torde vara värt att undersöka först. Tillräckligt bra :)

Någon som har tips om saken?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.