Designtezz
Aktiv medlem
Nu behöver jag lite hjälp och tips av er kunniga inom bildskärmar.
Jag använder för närvarande endast en 32" led TV
Mao inte optimalt... Ett par år har jag kollat och jämfört skärmar, men inte tagit mig till ett köp. Kan inte så mycket inom detta område, så jag behöver lite hjälp.
Jag kommer inte satsa på två skärmar, så minst 27" får det vara, kanske större.
Vill/kommer främst arbeta med både foto och en del grafiska bilder och redigera foton till större utskrifter.
Tyvärr finns det inget stort utbud av skärmar att se fysiskt i butik här i Luleå men bland de jag sett och läst om så blir det självklart IPS/PLS-panel. (Kan inte sätta fingret på varför, men ingen av de Dell-skärmar jag sett, har jag tyckt om, så hoppa över dem...)
Helst vill jag komma ner på kring 6-8000kr men kan sträcka mig en bit uppåt om det blir avsevärt mkt bättre.
Förklara gärna fördelar/nackdelar inom olika områden, gällande fotoredigering. Vad är bra att tänka på?Alla tips och kommentarer mottages mycket tacksamt!
Alltså helst;
- Pivotfunktion
- 4K
- 27"-32"
- Så hög procent av aRGB som möjligt
- Riktig svärta, inget grådis, på mörka områden
- Blank skärm (inbillar mig kanske, men känns som att man får till den där extra skärpan...)
Två skärmar, förutom Dell, en handlare föreslog var:
Samsung U32 D970Q och Acer Predator XP321 vilka ligger för högt i pris. Men kanske ngt liknande finns?
Philips, NEC, Samsung, Acer? Föreslå gärna!
Tack!
Jag använder för närvarande endast en 32" led TV
Jag kommer inte satsa på två skärmar, så minst 27" får det vara, kanske större.
Vill/kommer främst arbeta med både foto och en del grafiska bilder och redigera foton till större utskrifter.
Tyvärr finns det inget stort utbud av skärmar att se fysiskt i butik här i Luleå men bland de jag sett och läst om så blir det självklart IPS/PLS-panel. (Kan inte sätta fingret på varför, men ingen av de Dell-skärmar jag sett, har jag tyckt om, så hoppa över dem...)
Helst vill jag komma ner på kring 6-8000kr men kan sträcka mig en bit uppåt om det blir avsevärt mkt bättre.
Förklara gärna fördelar/nackdelar inom olika områden, gällande fotoredigering. Vad är bra att tänka på?Alla tips och kommentarer mottages mycket tacksamt!
Alltså helst;
- Pivotfunktion
- 4K
- 27"-32"
- Så hög procent av aRGB som möjligt
- Riktig svärta, inget grådis, på mörka områden
- Blank skärm (inbillar mig kanske, men känns som att man får till den där extra skärpan...)
Två skärmar, förutom Dell, en handlare föreslog var:
Samsung U32 D970Q och Acer Predator XP321 vilka ligger för högt i pris. Men kanske ngt liknande finns?
Philips, NEC, Samsung, Acer? Föreslå gärna!
Tack!