Annons

Skärmen för mörk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Nu är jag inne på en fråga som jag lyckats undvika i det längsta, men nu verkar jag ha hamnat i träsket. Har hittills redigerat på min laptop, men nu behöver jag en större skärm. Men jag förvånas över återgivningen av skuggpartier. Jämfört med de två laptopar jag har och kamerans egen display sotar lågdagrarna igen på de två externa skärmar jag provat, en Philips 27" IPS och nu en LG 27EA63V IPS. Den senare är något bättre än Philipsen.

Ökar jag skärmljusstyrka och kontrast till max blir skuggorna något bättre, men det blir ju för ljust i alla andra sammanhang. Testat alla inställningar jag kunnat komma på på båda skärmarna. Eftersom det är två olika skärmar av två olika fabrikat blir jag lite fundersam. Skuggorna saknar helt enkelt valörer.

Jag menar, en sex år gammal budgetlaptop kontra en ny extern skärm för 2800 kr?

Skall det vara så här? Vad är rätt, igensotade lågdagrar så bilderna får redigeras för ljusa förutom på externa skärmar i denna prisklass, eller klarar skärmarna helt enkelt inte av att visa bilder? Hur förhåller jag mig till detta träsk?

Erfarenheter, kommentarer, tips, lösningar (som gärna inte innebär att måla rummet grått, byta lysrör, kalibrera skärmen osv - jag menar, det fungerade ju på en gammal laptop)?

Edit: när jag tittar på andras bilder på nätet ser de betydligt bättre ut på laptoparna, skuggorna har mer information och det syns att så skall bilden egentligen vara. Testar jag olika testbilder med tonade fält från vitt till svart ser jag ju alla fält, men i praktiken för foton fungerar det ändå inte tillfredsställande i mina ögon.
 
Lägger in ett exempel, kolla trädstammarna på andra sidan sjön, ni som nu har skärmar som visar valörer i skuggorna. Avfotograferat från LG:n respektive laptopen. Bortse från skillnader i färgåtergivning. Kameran i Av-läge. Bilden av laptopen är ljusare, trotts att skärmen inte bländar i andra sammanhang. LG-skärmen går överhuvud taget inte att justera till denna ljushet i skuggorna, och blir på tok för ljus om den ljusas upp över det läge den har i det aktuella fotot. Överst från laptopen, under från LG:n:
 

Bilagor

  • Skuggor-7511.jpg
    Skuggor-7511.jpg
    62 KB · Visningar: 95
  • Skuggor-7512.jpg
    Skuggor-7512.jpg
    50.2 KB · Visningar: 86
Är det jag som inte förstår något, att LG:n är bra, att bilderna skall se ut så här? Att kameradisplayen, laptoparna och min digitala fotoram har fel? Det är ju dem jag är van vid så att säga. Men det känns som om jag blir ledsen när jag tittar på skuggbehandlingen på LG:n (och den Philips jag också testat).

Det lär väl vara som på LG:n majoriteten av betraktare med externa bildskärmar ser bilderna, och det ser ju inte roligt ut? De behöver ju redigeras på ett helt annat vis, inte vet jag, men en lokal knyck över kurvans skuggparti kanske räddar situationen. Men det är ju att förstöra bilden ju?
 
Kanske behöver kalibreras?
Köpte ny gamer laptop. Så här såg det ut före/efter kalibrering
e9e2udy3.jpg
 
Har testat alla inställningar som går göra med knapparna på skärmen. Men kalibrering, gör det någonting utöver de möjligheter till justeringsmån som finns via skärmens egna knappar? Detta är ganska okänd mark för mig, då jag hittills klarat mig undan så att säga :)

Att färgåtergivningen blir korrekt mot en utskrift känns som en annan fråga. Har fått för mig att det är detta kalibrering mest syftar till?
 
Innan du kalibrerar så vet du helt enkelt inte hur dina bilder ser ut. De flesta skärmar är för ljusa. Att du testat två som nu är mörkare kan bero på att de är närmare en kalibrerad skärm. Har du testat beställa utskrifter från tex Crimson? Hur stämmer det med din skärm?
 
Innan du kalibrerar så vet du helt enkelt inte hur dina bilder ser ut. De flesta skärmar är för ljusa. Att du testat två som nu är mörkare kan bero på att de är närmare en kalibrerad skärm. Har du testat beställa utskrifter från tex Crimson? Hur stämmer det med din skärm?

Har beställt utskrifter redigerade enligt laptopskärmen från "konsumentlabb" (just för att slippa hamna i kalibreringsträsket), med utmärkt resultat. Använder jag LG-skärmen nu och redigerar blir det ju förmodligen annorlunda/för ljust.

Men det du säger kan ha bäring. Det klagas ju då och då på att utskrifter via Crimson är för mörka.

Detta är ju intressant. Det torde ju betyda att man får lägga på en puckel i lågdagrarna, vid foten av kurvan i kurvverktyget för att få valörer i skuggorna? Aldrig hört talas om.
 
Det här problemet känner jag igen. När jag började fotografera digitalt satt jag och redigerade på en icke kalibrerad laptop som var alldeles för ljust inställt. Det fick till följd att jag redigerade bilderna för mörkt men det såg såklart ok ut på min skärm men inte när jag printade ut eller såg dom på en annan skärm.

Kan bara rekommendera kalibrering och en bra skärm. Skall man hålla på med digitalt fotograferande tycker jag det är den bästa investering man kan göra. Jag tror många liksom jag tittar på de flesta bilderna på skärmen och endast printar ett fåtal. Har man skaffat sig en bra kamera och objektiv men väljer att jobba med en sämre och icke kalibrerad skärm så tycker jag man missat kanske det viktigaste i flödet.
 
LG-skärmen skall vara kalibrerad från fabrik. Nu lär väl inte det hålla i sig särskilt länge. Konstigt att kameradisplayen, laptopparna och den digitala fotoramen i så fall avviker så märkbart på denna punkt från kalibrerade skärmar. Det är ju ganska basic kan man tycka. Dessutom, redigerar jag efter en kalibrerad skärm blir bilderna för ljusa för kanske en majoritet av de som sedan förväntas betrakta bilderna. Och jag kan inte skriva ut på konsumentlabb längre, utan får vända mig till Crimson eller liknande. Har jag förstått rätt?
 
Någon som har tips på en bild på nätet med skuggpartier redigerad med en kalibrerad skärm och som så att säga ser bra ut på en kalibrerad skärm som jag kan jämföra med?
 
Beställ gratis kontrollbilder av crimson. Jämför dom sida vid sida med skärmen. Är de annorlunda borde du kalibrera.
Alla skärmar är väl "kalibrerade" från fabrik.
Din skärm kostade väl 2000kr? Då är det nog inte bildredigeringskalinrerad. Säkerligen är den blåaktig och väldigt ljust inställd som de flesta skärmar.
 
Beställ gratis kontrollbilder av crimson. Jämför dom sida vid sida med skärmen. Är de annorlunda borde du kalibrera.
Alla skärmar är väl "kalibrerade" från fabrik.
Din skärm kostade väl 2000kr? Då är det nog inte bildredigeringskalinrerad. Säkerligen är den blåaktig och väldigt ljust inställd som de flesta skärmar.

Det jag jämför med är kameradisplayen, laptops och en digital fotoram. Bilder ser bra ut där beträffande skuggpartierna direkt ur kameran. Att de sedan är blåaktiga på laptopen känns som en annan fråga? Vilken man löser genom att beställa provutskrifter från Crimson. Men jag skall inte påstå att jag vet något om detta.

Känns som att du kanske inte riktigt läst vad jag skrivit tidigare?

LG:n kostar 2800 kr, skall vara kalibrerad från fabrik.
 
Här är ett exempel.

http://parsoderlund.smugmug.com/Other/Details/i-2B2pTh6/A

Nyanserna på den nedre svarta delen av väggen ligger nästan längst till vänster i histogrammet men det finns synbara nyanser på min kalibrerade skärm. Här bör du kunna se nyanser på din nya skärm om den visar rätt men det skall ligga ganska nära svart.

Ett tips är också att kolla dina histogram men det kanske du redan gjort? Det jag upptäckte när jag jobbade men en icke kalibrerad skärm var att dom låg alldeles för långt till vänster.
 
Utan att behöva se din skärm och bara låta dig höra det du vill höra så kan jag säga så här.
Din LG är alltså kalibrerad från fabrik och skärmen kostar 2800kr berättigar till att den är rätt?
Då är den alltså mest rätt och alla andra är fel.
Jag hade nog beställt en utskrift för deras färg och ljustester så man kan jämföra ifall skärmen visar korrekt. Vad alla andra skärmar visar är helt oväsentligt egentligen.
 
Tackar för den bilden. Tror det här är en vanesak. Ställer jag skärmen i fabriksinställningar (som skall vara kalibrerade) verkar jag se samma sak som du på din bild :) Bilden på Fotosidans framsida som jag länkade ser då också bättre ut.

Men, när jag växlar hit till fotosidans forum här blir jag ju överfallen av en bländande ljusvägg framför mig. Knappast behagligt. Sitter i ett rum inte lika ljust som ett kök, men inte lika mörkt som ett vardagsrum. Att tillföra mer allmänljus är ju en lösning, men jag undrar vad som händer då med bildupplevelsen?

Det betyder ju också att hädanefter kommer jag att redigera skuggpartierna ljusare. Att de är för ljusa på en okalibrerad skärm känns som ett mindre skönhetsfel än att de är för mörka på en kalibrerad.

Skall också beställa provutskrifter från Crimson.

Testade just sätta upp två lampor till här inne. Fortfarande en bländande ljusvägg framför mig, och det svarta i din bild ter sig svartare. Gissar att detta inte går få perfekt. Någon som har tips och förslag?
 
Utan att behöva se din skärm och bara låta dig höra det du vill höra så kan jag säga så här.
Din LG är alltså kalibrerad från fabrik och skärmen kostar 2800kr berättigar till att den är rätt?
Då är den alltså mest rätt och alla andra är fel.
Jag hade nog beställt en utskrift för deras färg och ljustester så man kan jämföra ifall skärmen visar korrekt. Vad alla andra skärmar visar är helt oväsentligt egentligen.

Nu övertolkar du vad jag säger, jag känner i alla fall inte igen det du nu återberättar, annat än att det ter sig övertolkat för mina öron.
 
Min inledande fråga "Skärmen för mörk?" kan nog omformuleras till: "Hjälp, skärmen är för ljus!"

Guh! Knappar jag in visningsläget "Text" i menyn med skärmens knappar blir Fotosidans forum behagligt ur ljussynpunkt. Man skall alltså knappa på skärmen då man vill växla till internet. Ser man då en bild man vill se bra får man knappa igen. Ja, ja.
 
Har beställt utskrifter redigerade enligt laptopskärmen från "konsumentlabb" (just för att slippa hamna i kalibreringsträsket), med utmärkt resultat. Använder jag LG-skärmen nu och redigerar blir det ju förmodligen annorlunda/för ljust.

Men det du säger kan ha bäring. Det klagas ju då och då på att utskrifter via Crimson är för mörka.

Detta är ju intressant. Det torde ju betyda att man får lägga på en puckel i lågdagrarna, vid foten av kurvan i kurvverktyget för att få valörer i skuggorna? Aldrig hört talas om.

Läs min artikel http://www.sfoto.se/f/praktisk-teknik/latta-dina-skuggor. Den handlar visserligen om tryck, men det är mycket som är likadant vid utskrifter.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.