Re: Re: Re: Skärmångest
digitalzero skrev:
Är väl inte direkt någon större skillnad på livslängden mellan en TFT och en CRT skärm?
På CRT skärmar dör bildröret å TFT skärmar så dör 'backlighten' förr eller senare.
(Har faktiskt en gammal 17" CRT skärm från 1992 som fortfarande funkar och ar trotts sina 13 år kalas bra bild.)
En bra TFT är stabil inom 60 sek efter uppstart.
Får räkna med 30minuter till en timme på en CRT.
Man kan inte räkna med att ett CRT bildrör är acceptabelt i mer än ca 3år när det gäller kalibrering..
Eizo lämnar 5 års garanti på TFT. Medföljande programvara funkar direkt med Eye One Calibrator.
Min gamla trinitronskärm (ca3år) gav mig inte resultat som är i närheten, även om jag kalibrerade en gång om dan
Arbetar man med bildredigering så är en TFT betydligt bekvämare och mer vilsam att arbeta vid, helt i klass med de bästa CRT skärmarna och håller kalibreringen stabil längre tid.
För mig var en bra TFT väl investerade pengar som äntligen gav kontroll över färghanteringen.
Antalet utskrifter har minskat radikalt när man kan se det färgmässiga slutresultatet på skärmen.
Färgmättnad, kontrast och ljusstyrka i all ära, det har min sidoskärm (Phillips TFT 19) i överflöd men den visar något helt annat än vad som kommer ut på skrivaren.
En jämförelse gällande synbara valörer i ljusa och mörka partier är slående.
En investering i lägre prisklass bör kanske dock fortfarande göras i CRT för bästa resultat men här gällde det ju att arbeta uteslutande med bildredigering.
Dessutom har tillverkarna av de tidigare bästa CRT skärmarna lagt ner produktion och utveckling av desamma.
Dyrare...ja, men så är det väl med det mesta av den nya tekniken.
Mvh
Jerry Gladh