Annons

Eizo 22" FlexScan S2231W vs. Apple Cinema 20" vs. Apple LED Cinema Display

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är väl en av dem som (till en början) inte haft bra erfarenheter.
Jag anser att jag har ordentligt rätt i den kritik jag framfört ang skillnader i färg på vänster resp. höger sida. Det är mycket möjligt att det är vad man kan förvänta sig av en skärm i den här prisklassen men jag är förvånad över att det inte alls nämns i några tester.

Som jag sagt tidigare så fick jag en ny som var bättre och jag tycker om skärmen för övrigt. Skulle inte vilja ha högre upplösning på en 22" skärm

På ett sätt så besvarar du så att säga din egen fråga :)

Fenomenet du sett är en kvalitetsvariation, det finns sannolikt i vissa exemplar eller batchar av skärmar, men inte i alla. Tyvärr är det rent praktiskt extremt svårt att få något grepp om exemplarvariation i tester, något som ju ofta diskuterats i samband med objektivtester för att nu ta ett lite annat exempel.

Och den här typen fel är faktiskt sådana som man accepterar i kontorsskärmar, eftersom sådana fel inte har någon större praktisk betydelse för sådant de skärmarna är byggda för. Däremot skulle man inte acceptera samma fenomen hos till exempel skärmar i Coloredge-serien från samma tillverkare, där betalar man extra bland annat just för att de redan i tillverkningen skall sålla bort sådana exemplar.

Jag brukar väldigt grovt dela in skärmar i tre kategorier:

Konsument-/hemmaskärmar - skärmar vars kanske främsta och mest framträdande egenskap är att de är billiga. Standardpris idag - 1500 - 2500 kronor beroende på storlek, tn-panel, ingen höj- och sänkbar fot, sällan usb-hub, ibland enbart en analog ingång. Kort sagt, enklast möjligt.

Kontorsskärmar - riktade till företag som vill ha skärmar som går att använda i flera år, som har god ergonomi (både för ögon och rygg) och som är tillräckligt bra så att många kategorier av användare kan använda likadana skärmar (det blir rationellare så). Har ofta mer påkostad panel, höj- och sänkbar fot, ofta både dvi- och analog ingång eller rent av dubbla dvi, usb-hubb, hörlursuttag och andra småfinesser. Standardpriser idag är grovt sett 4000 - 10000 kronor beroende på storlek och finesser.

Grafikskärmar - de vi här på Fotosidan egentligen vill ha, men inte har råd med :) Byggda för professionellt bildarbete, fina paneler, påkostade bakgrundsbelysning, avancerad styrelektronik, ofta så kallad hårdvarukalibrering och -- värt att notera -- mycket höga kvalitetskrav och krav på jämnhet mellan exemplar. Standardpriser idag från tio-tolvtusen och uppåt.

Som alla inser är en sådan här indelning grov och en del skärmar hamnar givetvis i gråszoner mellan kategorierna och vissa udda skärmar passar inte in alls. Men som en slags enkel grundindelning funkar det ganska bra.

När jag får frågor om skärmar från fotoentusiaster brukar jag försöka peka mot kategorin kontorsskärmar eftersom dessa är väsentligt bättre för bildarbete än konsument-/budgetskärmarna, men ändå överkomliga i pris. Eizo S2231W är en typisk sådan kontorsskärm där Eizo själva har upptäckt att den blivit omtyckt bland fotoentusiaster och säljer den därför i paket med Spyder-kalibrator. Men det tar inte bort det grundfaktum att den forfarande är just en kontorsskärm. Hos sådana accepterar man en del exemplarvariation, inte så stor variation som hos konsument-/budgetskrämar, men betydligt mer än vad som accepteras hos de väsentligt dyrare grafikskärmarna. Så saker som en viss färgskillnad mellan höger och vänster sida inte är något egentligt problem alls för den målgrupp skärmen utformats för. Däremot för dig och det var ju trots allt bra att du kunde få skärmen utbytt mot en som hade mindre av det fenomenet.
 
Är det någon som har koll på när en eventuell uppföljare av S2231W kan tänkas komma? Hur ofta brukar eizo uppdatera sina modeller? Känns som den har funnits ett tag nu den där..
 
Är det någon som har koll på när en eventuell uppföljare av S2231W kan tänkas komma? Hur ofta brukar eizo uppdatera sina modeller? Känns som den har funnits ett tag nu den där..

Hej!

Nu är inte S2231W en speciellt gammal modell med tanke på vilken typ av skärm det är. På konsumentsidan byter alla modeller i ett rasande tempo, många modeller säljs bara typ 6 månader innan de byts ut. I kontorssegmentet och på den professionella sidan kan skärmmodeller leva mycket länge. Se till exempel på Nec 2090UXi/2190UXi som har varit tämligen oförändrade i tre-fyra år nu - och trots detta faktiskt fortfarande är en bra skärmar.

Men googla efter S2232W om du är nyfiken :)
 
CG222 och dess föregångare CG221 är 1920x1200 på 22 tum.

Här får jag nu efter lite diskreta tips (tack! :) rätta det jag själv skrivit: Eizo Coloredge CG220 och CG221 är 22-tummare med 1920x1200. Däremot har den nya CG222 1680x1050 - för övrigt samma panel som i S2231W, men som sagt då med högre krav, väsentligt mer avancerad styrlektronik med mera.

Så CG222 ersätter inte CG221 vilket man kan tro av modellbeteckningarna, de kommer att säljas parallellt.
 
Det var inte min mening att ifrågasätta din upplevelse av skärmen, jag ber om ursäkt om det framstod på det viset...det kan bli lite konstigt när jag försöker hålla mig kortfattad ibland...
Jag hoppas du kommit tillrätta med dina bekymmer med skärmen idag...

Jag tycker också att formatet på skärmen är alldeles lagom för ett litet hemma"kontor".

M.v.h.

/ Magnus,
som har lite svårt att vara kortfattad på ett effektivt sätt...
Det är lugnt :)
Jag vet hur det är. Man har siktat in på en grej man vill ha och man vill så gärna att den ska vara så bra som man hoppas. Och läser man en (av många) recension eller test som inte är lika positiv som de andra så letar man efter en ny test som är mer positiv :).
 
Hej!

Foten sitter precis som på nästan alla andra skärmar fäst i skärmen med vanliga 100x100 vesa-fästen. Eizo själva säljer mer traditionella skärmfötter i olika storlekar. Här en på deras utförsäljning som visserligen sägs vara för max 21-tummare, men det syftar nog på en gammal 1600x1200-skärm som gissningsvis är tyngre än en 2231W:
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=690
Annars har de fötter i alla storlekar till ordinarie (dyrare) pris också.

Som jag skrev tidigare i tråden, kan man använda sig av foten som är anpassad för belastning på 5 - 6.8 kg, när skärmen utan fot väger 7.6 kg. Någon som vet?
 
Som jag skrev tidigare i tråden, kan man använda sig av foten som är anpassad för belastning på 5 - 6.8 kg, när skärmen utan fot väger 7.6 kg. Någon som vet?

Hej!

Den där typen av skärmfötter har en inbyggd glidbroms och en fjäder som tillsammans ser till så du utan att behöva ta i kan justera höjden och att skärmen sedan stannar på den höjd du valt. Sätter du på en för tung skärm finns risken att den kanske sakta vandrar lite nedåt istället för att sitta stabilt på en höjd. Men sånt brukar man kunna fixa med gummiband (skriver en som upplevt många trötta skärmfötter :)

Det är ju inte så att foten kommer att kollapsa eller så, bara att den kanske har en tendens att sjunka ihop lite för lätt.
 
Det känns bra att veta, tack så mycket. Får kanske passa på att köpa då. En helt annan grej. Finns det nån universalkeps till plattskärmar? Kepsarna i original känns fasligt dyra.

Tack :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.