Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärm för fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Toppen! Bör jag ha något grund skärmprofil när jag kalibrerar med Spyder3? Får nog den idag då den fastnade på postterminalen igår.

Nej, ditt kalibreringsprogram nollställer kalibreringen, så att mätningen sker helt utan påverkan från din profil. Annars skulle man ju inte få reda på skärmens reella egenskaper.

Stefan
 
Nu har jag fått hem Spyder3 och kalibrerat med Spyder3 Elite. Nu har jag testat med BasICColor men måste säga att det blir inte lika bra resultatet som Spyder3 Elite kanske beror på att jag gör fel i inställningar. När jag kollar svartpunkt.tif från Stefans hemsida så ser jag lite olika färger gul, grön, röd, m.m. men efter Spyder3 Elite så ser jag bra gråskala men kan inte se 0,0,0 och 2,2,2 resten ser jag utan problem.

Vill försöka lösa det med BasICColor så det blir bättre resultatet. Se bifoga fil hur det ser ut här hos mig.
 

Bilagor

  • kalibrering.jpg
    kalibrering.jpg
    19 KB · Visningar: 307
Nu har jag fått hem Spyder3 och kalibrerat med Spyder3 Elite. Nu har jag testat med BasICColor men måste säga att det blir inte lika bra resultatet som Spyder3 Elite kanske beror på att jag gör fel i inställningar. När jag kollar svartpunkt.tif från Stefans hemsida så ser jag lite olika färger gul, grön, röd, m.m. men efter Spyder3 Elite så ser jag bra gråskala men kan inte se 0,0,0 och 2,2,2 resten ser jag utan problem.

Vill försöka lösa det med BasICColor så det blir bättre resultatet. Se bifoga fil hur det ser ut här hos mig.

Resultatet från denna validering ser ju bra ut med undantag av svartpunkten som ger ett helt fel resultat. Då svajar antagligen de mörkaste valörerna en hel del. Prova att profilera den till Native White Point.

Stefan
 
Har du kollat in vitpunkt.tif den visar färgstick tydligare.

Jag satt precis och jämförde en kalibrering med BasiColor och Windows och Argyll och Linux. Jag har använt båda för att kalibrera till en sRGB-curva med 6500 140 som vitpunkt och minsta svartpunkt.
Med BasiColor är har alla fält ett rödstick som är i styrka som det Argyll ger. Men med Argyll så är har inte alla fält rödstick, lite mindre än hälften är OK. Det kan beror på att med Argyll har jag valt att köra en mer omfattande Kalibrering där fler färger avlästs.
Argryll har också gett mig en helt perfekt gråskala. Med BasiColor kan jag inte se 2 och 4 på svartpunkt.tif Däremot är de likvärdiga vad gäller att visa alla nyanser på vitpunkt.tif.

Jag är inte nöjd med rödsticken. Men visst har det blivit en betydande skillnad med Spyder 3 jämfört med Spyder 2. Dock har jag högre krav, när jag väl lägger pengar på färghantering, än att nöja mig med rödstick. Spyder 3 tycks, precis som många säger, inte duga till en wide gammut-skärm. Dels har den för stor tolerans, dels förmår den nog inte läsa alla färgerna i skämens färgspektrum. Det sista beror nog också på vilken skärm man har, dvs vilken skärmtyp Spyder 3:an är kalibrerad för.
 
Resultatet från denna validering ser ju bra ut med undantag av svartpunkten som ger ett helt fel resultat. Då svajar antagligen de mörkaste valörerna en hel del. Prova att profilera den till Native White Point.

Stefan

Tack så mycket!! Det blev mycket bättre med Monitor Native !! Nu är alla i grön zon och helt godkänt! Men jag undrar över en sak 120cd/m känns för mörkt och svagt för mig. Jag är van med stark som lyser. Känns som att färger visas fel om det är mörk? Men beror nog att jag är ovan :) Eftersom den visar alla färger i grön zon så är den rätt kalibrerad nu.
 
Kan jag vara nöjd med dessa resultatet eller kan jag få bättre än dessa? Se bifoga filer.

Jag upplever lite grön stick när jag kollar svartpunkt.tif men igår lyckas jag få det riktigt bra men idag när jag kalibrerar igen så blev det så här. Verkar som att ljus i rummet påverkar mycket.
 

Bilagor

  • kalibrera.jpg
    kalibrera.jpg
    19 KB · Visningar: 279
  • kalibrera2.jpg
    kalibrera2.jpg
    18.8 KB · Visningar: 281
Kan jag vara nöjd med dessa resultatet eller kan jag få bättre än dessa? Se bifoga filer.

Jag upplever lite grön stick när jag kollar svartpunkt.tif men igår lyckas jag få det riktigt bra men idag när jag kalibrerar igen så blev det så här. Verkar som att ljus i rummet påverkar mycket.

Om du upplever att 120 cd/m2 är för mörkt har du nog för ljust i ditt rum. Om du får så här stora variationer mellan mäntningar har du antingen en för instabil skärm eller för ljust i ditt rum.

Stefan
 
Eye-one display2 kan mäta ljusstyrka på infallande ljus samt färgtemperatur. Kanske Spyder3 också klarar av? Tyckte att det hjälpte mig när ljuset i rummet skulle fixas.
 
Spyder3 ska väl blinka blå när den kalibrerar? För det gjorde inte min Spyder3.

Nu när jag dämpar ljuset i rummet men har kvar sidoljus från fönster som inte går att dämpa inte ens med persinnen pga hålet. Får täcka till det.. Resultatet ser ut så här: Är det godkänt?
 

Bilagor

  • kalibering2.jpg
    kalibering2.jpg
    19 KB · Visningar: 267
Nu är det mycket bättre, kollade testkartorna från Stefan och det ser jättebra ut! Ser inte färgstick här. Se bilden, jag antar att jag kan vara jättenöjd med resultatet.
 

Bilagor

  • kalibrering.jpg
    kalibrering.jpg
    19 KB · Visningar: 257
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.