Det är också exakt det som gör mig mest tveksam. Apple-skärmen må vara icke kalibrerbar, men den ska i alla fall vara jämn över hela panelen.
Om du förväntar dig bättre ytjämnhet från en Apple-skärm än andra skärmar i motsvarande prisklass lär du snabbt bli besviken
Apples skärmar brukar vara ok jämnhetsmässigt, men inte på något sätt bättre än skärmar från andra märken och inte i närheten av professionella bildredigeringsskärmar.
Sedan undrar jag också om det egentligen är helt nödvändigt att kunna kalibrera en skärm när den ändå inte blir 100% korrekt (dvs. inte visar alla färger).
Det där lät obegripligt för mig ... Så bara för att skärmar inte kan visa 100 procent av någon ospecificerad färgrymd så är det ointressant att välja om man skall köra den på 5500, 6000 eller 6500 Kelvin? Eller välja om man vill ha gamma på 1,8 (som Mac brukade ha) eller 2,2 (som pc-världen brukat använda).
Dessutom ger kalibrering bättre möjlighet att kompensera för åldrandet i en skärm istället för att enbart göra det via profileringen.
Att inte kunna visa alla färger i en färgrymd har i sig ingenting med korrekthet att göra. Alla skärmar kan vara mer eller mindre korrekta inom sin färgrymd.