Annons

Skärmångest

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar en sak! I Datormagazin stod det nämligen i ett test att en Powermac och en Appleskärm är den perfekta kombinationen eftersom allt funkar så smidigt med inställningarna och allt sånt. Kan nån förklara lite närmare? Varför funkar det smidigare än med en annan skärm?
 
Re: Re: Skärmångest

Jerry Gladh skrev:

Med dagens utveckling skulle jag glömma CRT som har sämre livslängd och inte är lika stabil när det gäller kalibrering. Dessutom läggs nästan all energi i fråga om produktutveckling på TFT och de flesta tillverkare har slutat med CRT.

Hmm... CRTer har väl fortfarande bättre ljushet o kontrast, bättre färgåtergivning och är därtill betydligt billigare?
 
FelixSwensson skrev:
Jag undrar en sak! I Datormagazin stod det nämligen i ett test att en Powermac och en Appleskärm är den perfekta kombinationen eftersom allt funkar så smidigt med inställningarna och allt sånt. Kan nån förklara lite närmare? Varför funkar det smidigare än med en annan skärm?

Är en kabel mindre till Apples ADC skärmar, annars ser ja inte varför det skulle vara så mycket smidigare vid själva installationen av en skärm.
 
Re: Re: Skärmångest

Jerry Gladh skrev:
...
Med dagens utveckling skulle jag glömma CRT som har sämre livslängd och inte är lika stabil när det gäller kalibrering. Dessutom läggs nästan all energi i fråga om produktutveckling på TFT och de flesta tillverkare har slutat med CRT.
...
Är väl inte direkt någon större skillnad på livslängden mellan en TFT och en CRT skärm?
På CRT skärmar dör bildröret å TFT skärmar så dör 'backlighten' förr eller senare.

(Har faktiskt en gammal 17" CRT skärm från 1992 som fortfarande funkar och ar trotts sina 13 år kalas bra bild.)
 
Re: Re: Re: Skärmångest

digitalzero skrev:
Är väl inte direkt någon större skillnad på livslängden mellan en TFT och en CRT skärm?
På CRT skärmar dör bildröret å TFT skärmar så dör 'backlighten' förr eller senare.

(Har faktiskt en gammal 17" CRT skärm från 1992 som fortfarande funkar och ar trotts sina 13 år kalas bra bild.)

En bra TFT är stabil inom 60 sek efter uppstart.
Får räkna med 30minuter till en timme på en CRT.
Man kan inte räkna med att ett CRT bildrör är acceptabelt i mer än ca 3år när det gäller kalibrering..
Eizo lämnar 5 års garanti på TFT. Medföljande programvara funkar direkt med Eye One Calibrator.
Min gamla trinitronskärm (ca3år) gav mig inte resultat som är i närheten, även om jag kalibrerade en gång om dan

Arbetar man med bildredigering så är en TFT betydligt bekvämare och mer vilsam att arbeta vid, helt i klass med de bästa CRT skärmarna och håller kalibreringen stabil längre tid.
För mig var en bra TFT väl investerade pengar som äntligen gav kontroll över färghanteringen.
Antalet utskrifter har minskat radikalt när man kan se det färgmässiga slutresultatet på skärmen.

Färgmättnad, kontrast och ljusstyrka i all ära, det har min sidoskärm (Phillips TFT 19) i överflöd men den visar något helt annat än vad som kommer ut på skrivaren.
En jämförelse gällande synbara valörer i ljusa och mörka partier är slående.

En investering i lägre prisklass bör kanske dock fortfarande göras i CRT för bästa resultat men här gällde det ju att arbeta uteslutande med bildredigering.


Dessutom har tillverkarna av de tidigare bästa CRT skärmarna lagt ner produktion och utveckling av desamma.


Dyrare...ja, men så är det väl med det mesta av den nya tekniken.

Mvh

Jerry Gladh
 
Jag har ett råd att ge dig, undvik Apple skärmarna, de är ojämna, svåra att få snygga.många av dom uppvisar färgskiftningar från rosa till grönt vid test med en jämngrå yta..

Ett säkert kort är Eizo.

Stefan Olsson som brukar svara här kan ge dig mera/flera alternativ.

Själv har jag bla en Lacie Photon 20" som fungerar hyggligt, men den går inte att jmf med en Eizo skärm vad det gäller jämnhet. Jag valde Lacie skärmen före Apple efter att testat/mätt upp ett antal Apple skärmar..

Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Glömde att säga att en skärm som har fått hygglig bra kritik är Dell skärmen för sitt pris.
Du kan läsa om den här och den jmf med Apple 23".
Testaren är en gammal mac veteran.
http://www.barefeats.com/lcd.html
Hälsning
Mikael

Jag såg också den där recensionen. Dell-skärmen verkar mycket lovande men hur mycket är egentligen en Eizo Coloredge? Jag vet inte ifall jag har superkrav på att färgerna stämmer exakt med hur det blir i utskriften utan jag kräver bara en någorlunda hög prestanda dvs att det svarta blir svart, det vita vitt och det helt enkelt ser bra ut.
 
FelixSwensson skrev:
Jag såg också den där recensionen. Dell-skärmen verkar mycket lovande men hur mycket är egentligen en Eizo Coloredge? Jag vet inte ifall jag har superkrav på att färgerna stämmer exakt med hur det blir i utskriften utan jag kräver bara en någorlunda hög prestanda dvs att det svarta blir svart, det vita vitt och det helt enkelt ser bra ut.

Jag tycker du skall satsa på en Eizo skärm.
CG19 och uppåt. Räkna in den på några år så är den väl värd priset, http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e733374&ReferId=3

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e732869&ReferId=3
En hygglig skärm, billig, svår att få snygg under 6500K. Märklig frostig antireflexyta framför bilden.
Har ett ex själv

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e661192&ReferId=3

Enligt Petter som är en av Sveriges bästa konsulter på färghantering/flöden från skärm till tryck så kan denna skärm bli riktigt bra vid kalibrering. Ojämn i serierna. Man måste därmed helst testa det ex man skall köpa.

Mikael
 
Senast ändrad:
Räknar ni verkligen med att kunna ha en skärm så många år att den fortfarande är bruksduglig för foto när den väl är avskriven?
 
Allt från 1-3 år kan väl anses vara en lämplig avskrivningstid för en skärm. Gör ett öppet yrkande så är det upp till skattemyndigheten att bifalla eller avstyrka.
En bra LCD skärm bör hålla mer än tre år, Eizo har 5 års garanti
Mikael
 
Tja.. min 4-5 år gamla 19" ADI CRT-skärm håller fortfarande bra för mig.. Men jag är inte så petig ;) Det blir bra på skärmen och Crimson ger mig likvärdiga färger på printarna.

Fast å andra sidan så kanske man ändrar uppfattning när man nu skaffar ny skärm ;)
 
Hoppas mina TFT håller länge. Dels för att det där dyrt med skärmar, men även för att det är väldigt miljöfarligt och energikrävande att tillverka dem, har jag hört. Just TFT och LCD är en stor miljöbov. Ska forska lite i det...
 
Usch. Det här var jobbigt. En Eizo Coloredge vore underbart men har så låg upplösning. Det blir så jobbigt att få plats med allting. En Coloredge 22.2 tum hade man inte tackat nej till ;).

Man får tacka för hjälpen men jag vet fortfarande inte vad jag ska välja för skärm :).
 
FelixSwensson skrev:
Usch. Det här var jobbigt. En Eizo Coloredge vore underbart men har så låg upplösning. Det blir så jobbigt att få plats med allting.
/B]


Billigare och mer utrymme med en 19" och en palettskärm vid sidan av. Dessutom får man en ren skärm där man slipper distraheras av en massa paletter och annat krafs, utan bara kan titta på bilden.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Billigare och mer utrymme med en 19" och en palettskärm vid sidan av. Dessutom får man en ren skärm där man slipper distraheras av en massa paletter och annat krafs, utan bara kan titta på bilden.

MVH/Stefan

Jo iofs! Han har ju en gammal CRT-skärm som han kan använda för paletter och sånt.
 
Har slitit mitt hår hur länge som helst över skärmköp. Det finns ingenstans att göra jämförelsetester och har inte lyckats hitta en enda säljare i någon affär som verkar kunna det på djupet. Alla vill bara sälja "sin" skärm.

Kan inte någon öppna en skärmbutik lite snabbt med enbart proffsskärmar för bildhantering där man kan stå och testa och jämföra mellan skärmar?

Jag väntar här så länge.
 
Det finns nog tyvärr ingen som betalar för det, alla vill ha det men ingen som skulle betala för den infon. Folk har blivit vana med att info ska vara gratis:-(
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.