Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sjuka närbilder, men hur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Uh, det var snabba ryck! :) På några timmar från såpass lite koll till införskaffat objektiv! Grattis!

tackar!
ja, jag satt hela morgonen och blev överöst med info här i forumet plus att jag läste massor med recensioner. det var mellan tamon 60 och canon 60 jag valde. men jag kom i underfund med att jag nog kommer att ha mera nytta av ett 60mm eftersom det är lättare att använda för porträtt osv.

myraz skrev:
ja, jag satt hela morgonen och blev överöst med info här i forumet plus att jag läste massor med recensioner.

Hehe, det brukar jag också göra. :) Fast för mig tar det rätt lång tid efter infosamlingen innan jag slår till. Jag brukar försöka känna av mina behov under tiden: "Skulle jag använda [...] i detta fall?", "Skulle det vara bättre med [...]?" osv.

Hej Jonas.

Grattis till ditt nya objektiv!

Ett par tips ang. macro-fotografering:
Skaffa en fokuseringssläde (googla på "focusing rail" så får du lite ideér om vad som finns till buds).

Stirra dig inte blind på att det alltid skall vara så hög förstoring som möjligt. Ibland kan det vara bättre med lite större avstånd till förmån för bättre skärpedjup. Är bilden skarp tål den kanske tilloch med att beskäras och förstoras i efterhand.

Lycka till.

MvH
Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar