men vad mer behöver jag för att bli allround......Vore tacksam för förslag och råd i detta.....
Grunnar på detta jag också.
Har hittills med 16 MP APS-C sensor för mig funnit att "lätt är bäst":
1) En kraftig 2,8-vidvinkel (9 mm/2,8) är oumbärlig.
2) Likaså en ljussvag 18-135/3,5-5,6 superzoom för alla "i farten" motiv jag råkar passera på väg till o från de huvudmotiv jag söker upp när naturförhållandena är de rätta för dem. Tar för lång tid att stanna o byta optik, känner då att jag missar viktig tid väl framme vid det tänkta huvudmotivet, eller kommer hem för sent till middag etc. Funkar även utmärkt för landskap då man ändå bländar ner och skärpeskillnader mellan olika typer av objektiv utjämnas. Brännvidd o närgräns räcker också till för snabbt uppdykande och oväntade fåglar, djur eller fina insekter man stöter på längs vägen till o från. Ett verkligt bildproducentobjektiv och har det bildstabilisering o tyst autofokus på samma sätt lika bra för filmning.
3) Ett skarpt kort tele (135/2) som klarar konvertrar. Täcker in mitt behov av räckvidd och är skarpt så det räcker o blir över utan konvertrar. Räcker det inte, får jag lista ut metoder att komma närmare.
4) Ett par konvertrar (1,4x och 2 st 2x som medtages efter förmodat behov och som kan stackas i olika kombinationer på 135/2 som tål det för mig tillräckligt bra).
5) För makro inget makroobjektiv. Tillför för mig inget till bilderna, annat än att det är tungt att bära med. Löser med närbildslins på 18-135 zoomen, med 1,4x, 2x eller 2x makrokonverter på 135-telet.
Vill jag av någon anledning göra mig för: typ ett 50 mm fast med Raynox apokromat närbildslins. Makromotiv för mig har oftast karaktären av att bara huvudmotivet är intressant att sätta i skärpa, kantskärpan runt omkring är oviktig, då ändå skärpeplanet oftast dränker dessa delar i massiv oskärpa genom naturmotivs utsträckning i djupled.
Japp det var det!
Sedan har jag en uppsjö av olika manuella objektiv jag tänker mig för speciella tillämpningar. Ibland kommer något till användning, men då vet jag om det och väljer ut ett att ta med. Modellfoto är ett sådant tillfälle, nattlandskap och stjärnor ett annat.