Palletheking
Aktiv medlem
Det är nog svårt för folk att utvärdera något från så små bilder, då även ditt utsnitt av ursprungsbilden är förminskad.
Synd att inte forumet kan hantera större bilder så som genom tummnaglar som kan expanderas i ett nytt fönster för att visa den faktiska storleken.
Bästa sättet "demonstrerar skärpan" är nog att länka "externt" till ett utsnitt av ursprungsbilden,med info vad för inställningar du hade i kameran, och om den plåtades i raw så uppge vilken konverterar och mängden skärpa som applicerades i konverteringen.
Nu kanske det inte var det du ville göra, utan kanske bara berätta att du är nöjd med prestandarden vid F/1,4 och då räcker det ju gott med det du presenterat. .-)
/Paul L.
Precis som du beskriver så är jag nöjd med Gluggen. Jag är dock medveten om svårigheterna att presentera bra betraktelser för bedömning då filstorlekarna blir så små. Annars så är bilden konverterad i RAW med D2X 2 profil. Uppskärpt 50 radius 1,2 i konverteraren. I Ps är den ytterligare uppskärpt 90 enheter, smart skärpa. Sen så är jag egentligen själv mer intresserad av vad man kan få ut av en glugg. Många vill ha helt obehandlade RAW-filer men i vanliga fall presenterar man ju sällan färdiga bilder på det viset. Kan man som jag få till skärpa på bl 1,4 utan allt för stora ansträngningar duger det gott för mina syften.