** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sigma EX 50/1,4 DG HSM

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog svårt för folk att utvärdera något från så små bilder, då även ditt utsnitt av ursprungsbilden är förminskad.

Synd att inte forumet kan hantera större bilder så som genom tummnaglar som kan expanderas i ett nytt fönster för att visa den faktiska storleken.

Bästa sättet "demonstrerar skärpan" är nog att länka "externt" till ett utsnitt av ursprungsbilden,med info vad för inställningar du hade i kameran, och om den plåtades i raw så uppge vilken konverterar och mängden skärpa som applicerades i konverteringen.

Nu kanske det inte var det du ville göra, utan kanske bara berätta att du är nöjd med prestandarden vid F/1,4 och då räcker det ju gott med det du presenterat. .-)

/Paul L.

Precis som du beskriver så är jag nöjd med Gluggen. Jag är dock medveten om svårigheterna att presentera bra betraktelser för bedömning då filstorlekarna blir så små. Annars så är bilden konverterad i RAW med D2X 2 profil. Uppskärpt 50 radius 1,2 i konverteraren. I Ps är den ytterligare uppskärpt 90 enheter, smart skärpa. Sen så är jag egentligen själv mer intresserad av vad man kan få ut av en glugg. Många vill ha helt obehandlade RAW-filer men i vanliga fall presenterar man ju sällan färdiga bilder på det viset. Kan man som jag få till skärpa på bl 1,4 utan allt för stora ansträngningar duger det gott för mina syften.

Nej det stämmer men för att ha en sådan neutral basis som möjligt, om man skall jämföra gluggar så är det ett måste i mina ögon.

Men som sagt, det var ju inte det du ville gör nu. .-)

Söt grabb btw!

/Paul L.
Det är ett måste om man vill att resultatet skall kunna jämföras med andra liknande gluggar. Problemet är då att helst samma konverterare plus en massa andra viktiga bildparametrar måste uppfyllas. Jag vet dock att alla seriösa bildbetraktare anser det vara viktigt för att kunna göra en rättvis bedömning jämfört med andra gluggar. Själv är jag mest intresserad av se vad man faktiskt kan åstadkomma med enkla redigeringsmetoder. Mina kunskaper är tyvärr små. Jag har dock haft optik som inte fixat ovanstående resultat på full öppning.

EDIT: Förresten, kan du utifrån den croppade bilden känna igen den röda färgton du pratade om tidigare.

EDIT: Förresten, kan du utifrån den croppade bilden känna igen den röda färgton du pratade om tidigare.

Jag plåtade ett GM target, samt gjorde en direkt jämförelse mellan Zeiss 50/1,4 och Sigma 50/1,4.

Jag vet ju inte exat vad för "hudton" din son eller exakta ljusförhållanden så det är svårt för mig att bedömma något utifrån dina små bilder. Det röda sticket var uppenbart i sigman i jämförelse mot den mer neutrala ZF 50/1,4.

/Paul L.

Senast ändrad:
kanske inte set bästa motivet för ett skärpe o skärpedjupsdemo, men jag tycker inte ser ser så vidare ut... Har inte kvar min EF 50 1.4 men vill minnas att den var lika (o)skarp som denna..
Vi måste ha olika preferenser för vad som är skarpt/oskarpt. I min värld är bilden skarp för att ha varit tagen på bl 1,4. Jag la heller inte upp bilden för en proffessionell bedömning utan mer som ett exempel från verkliga livet. Även om tegelväggar kanske är bättre utifrån betraktningssynpunkt så är det inte sånt jag fotar.

jag var ute och fotade töser (som vanligt), fotade då helkropp så fokusen kom ganska högt upp på bilden (ögonen). Körde på 1,8, och där var det inte alls lika skarpt som i mitten på bilden.Knappt så jag kan använda det. Så nästa gång bländar jag ner nåt steg till...

Men visst, den funkar bra på 1,4 till mycket..

Jag tror det blir bättre med min glugg men är inte helt säker. Tyckte det blev lite väl luddigt kring ögonen.

Kan ju nämnas att skärpan utåt kanterna blir ju inte bättra på en D3 (Tomas bild, plåtad med en D300)

Sigman som redan nämnts är ingen mästare när det gäller "kant till kant skärpa" och jämfört med nuvarande Nikon så faller den kort på det området, och måste stoppas ner till F/7-8 innan den hinner ikapp i hörnen.

Sedan kanske de flesta som köper en ljustark 50mm inte prioterar det naturligtvis, men det är ju en annan femma. .-)
/Paul L.

Senast ändrad:
Ska verkligen bli spännande att se vad Nikon nya normal kommer prestera, den ska enligt Nikon komma i början av december. Kommer att prova den men tycker att fokusringen ser lite tanig ut. Det börjar finnas rätt mycket kul att välja på runt 50mm. var länge tänkt köpa CV Nokton 58mm men avstått av olika skäl, bla för att invänta tester av Sigmas nya 50mm. Den ser ju helt klart intressant ut men nu vill jag nog invänta Nikon nya också. Den som väntar på något gott... :-D

Här kommer ytterligare ett ovetenskapligt exempel på bl 1,8 och fous lagd på ögat längst till höger. Redigerad i ACR och PS.

Bilagor

• _DSC7051.jpg
    _DSC7051.jpg
    64.2 KB · Visningar: 386
Ska verkligen bli spännande att se vad Nikon nya normal kommer prestera, den ska enligt Nikon komma i början av december. Kommer att prova den men tycker att fokusringen ser lite tanig ut. Det börjar finnas rätt mycket kul att välja på runt 50mm. var länge tänkt köpa CV Nokton 58mm men avstått av olika skäl, bla för att invänta tester av Sigmas nya 50mm. Den ser ju helt klart intressant ut men nu vill jag nog invänta Nikon nya också. Den som väntar på något gott... :-D

Ja CV Nokton 58/1,4 är ju en riktigt trevlig och relativt billig glugg, då den inte är speciellt långt ifrån Zeiss 50/1,4 optiskt och mekaniskt.

Skillnaden i fov mellan CV Nokton och Sigman är ju ganska rejäl dock (med tanke på att sigman är vidare än de flesta 50mm)

Nikons nya 50 blir som sagt intressant se hur den presterar, och behöver ju inte prestera speciellt mycket bättre än den gamla för att vara ett likvärdigt/bättre alternativ till Sigman då det inte är någon prisskillnad.

/Paul L.

kanske inte set bästa motivet för ett skärpe o skärpedjupsdemo, men jag tycker inte ser ser så vidare ut... Har inte kvar min EF 50 1.4 men vill minnas att den var lika (o)skarp som denna..

Tittar du på bakgrunden? Nog tycker jag att skärpan ligger fint på
ögonen.
Men jag håller med om att motivet är lite svårt för en skärpedemonstration.
/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar