keckax
Aktiv medlem
Gott så! Men det är verkligen små marginaler på så stor bländare. Vissa ögonfransar är skarpa och andra inte.
Närmare än så går inte att komma.
/K
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tycker inte den ser ut att vara skarpare vid 1,4 än vad Nikon 50mm f/1,4D är vid samma bländare. Ska den vara det eller, skarpare alltså?
Hur är det med kontrasten vid stora bländare, bättre eller samma som andra "äldre" 50r, tex Nikons?
Nåå, nu när det gått några månader kanske någon vet lite mer?Jag tror att skillnaderna som finns mellan nuvarande nikkor och sigma, kommer försvinna iom den nya af-s. Som till och med "kanske" kommer slå sigman på fingrar till samma pris.
/Paul L.
Det är dyrare än Canons motsvarighet, annars brukar ju Canon dyrare. Vet ni vad det beror på?
Om du inte bryr dig om AF, varför bryr du dig om ifall Sigman kommer att fokusera rätt? Du kan ju fortfarande fokusera manuellt, så slipper du alla eventuella AF-problem.Hur många här är det som har mycket problem med front/bak fokus med denna objektiv? Den ska ju tydligen ha rejäla problem med fokusering vid längre avstånd än 3m. Vad säger ni som har denna?
Jag vill jättegärna köpa denna objektiv, men tvekar för jag är helt enkelt för rädd för att få en Sigma med fokusproblem.
En annan objektiv som jag är intresserad av är Zeiss 50 1,4.
Den saknar Af med det bryr jag mig inte om direkt. Men den är rätt så mycket dyrare än Sigman. Äh... Få se vilken man köper
Hur många här är det som har mycket problem med front/bak fokus med denna objektiv? Den ska ju tydligen ha rejäla problem med fokusering vid längre avstånd än 3m. Vad säger ni som har denna?
Om du inte bryr dig om AF, varför bryr du dig om ifall Sigman kommer att fokusera rätt? Du kan ju fortfarande fokusera manuellt, så slipper du alla eventuella AF-problem.
Ni som har Sigma Ex 50mm/1,4 DG HSM,fick mitt idag och testade det omgående ifall det felfokuserade (vilket det inte gjorde)
Däremot blev jag fundersam över skärpa vid f1,4-f2,0!
Tycker den känns väldigt soft!
100% urklipp
(Givetvis taget på stativ med trådutlösare och spegeluppfällning)
F1,4
www.jonasbertil.se/ovrigt/test2.jpg
F2,0
www.jonasbertil.se/ovrigt/test1.jpg
F5,6
www.jonasbertil.se/ovrigt/test3.jpg
Ni som har Sigma Ex 50mm/1,4 DG HSM,fick mitt idag och testade det omgående ifall det felfokuserade (vilket det inte gjorde)
Däremot blev jag fundersam över skärpa vid f1,4-f2,0!
Tycker den känns väldigt soft!
100% urklipp
(Givetvis taget på stativ med trådutlösare och spegeluppfällning)
F1,4
www.jonasbertil.se/ovrigt/test2.jpg
F2,0
www.jonasbertil.se/ovrigt/test1.jpg
F5,6
www.jonasbertil.se/ovrigt/test3.jpg