Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 50/1,4 DG HSM

Produkter
(logga in för att koppla)
Grattis!

Jag ägde och testade Sigman några dagar innan den dock skickades tillbaka. Mitt ex var nog inte riktigt lika skarp som min gamla Nikon, men den hade andra kvaliteter som min trotjänare saknar. Bilderna från Sigma 50 var överlag mycket trevligare att titta på, tex med en mycket fin övergång till en oskärpedimma som Min AF50/1,4 inte är i närheten av.

Den jagade dock fokus något, så den fick åka tillbaka.
Det fanns även andra skäl som gjorde att jag inte kunde kosta på mej lyxen att äga två fasta 50mm optik.

/K

Fan Kenneth, menar du att du haft den utan att du kontaktat mig. Argh! ;-) Skämt åsido, jag inväntar mer tester och väntar nog på Nikons nya också.

Fan Kenneth, menar du att du haft den utan att du kontaktat mig. Argh! ;-) Skämt åsido, jag inväntar mer tester och väntar nog på Nikons nya också.

Sorry Johan... Men det var en körig period och vid ett svagt ögonblick så... Det bidde hur som helst ingenting av det hela. Jag får dras med min gamla ett tag till:)

Men kom över för test av min splitt "nya" ai 135/2!! Skarp och fin från topp till tå. Nikon kunde verkligen göra gluggar även på 70-80 talet!

Sorry för lite OT!

/K

Sorry Johan... Men det var en körig period och vid ett svagt ögonblick så... Det bidde hur som helst ingenting av det hela. Jag får dras med min gamla ett tag till:)

Men kom över för test av min splitt "nya" ai 135/2!! Skarp och fin från topp till tå. Nikon kunde verkligen göra gluggar även på 70-80 talet!

Sorry för lite OT!

/K
Jag har ett gammalt original skruvlock till till en 135 2,0 Ai. Intresserad? Får ses som en raritet och lite av ett samlarobjekt, då jag tror de är mycket ovanliga.

/K

Oj, spännande. Det har jag aldrig testat faktiskt. Vi får försöka ordna något framöver.

OT: Generellt så känns det lite så att perioden med liten sensor satt sina spår. 50mm känns helt rätt och 85mm nästan lite kort :) Min 105:a och Sigma 150mm känns perfekt :)

Oj, spännande. Det har jag aldrig testat faktiskt. Vi får försöka ordna något framöver.

OT: Generellt så känns det lite så att perioden med liten sensor satt sina spår. 50mm känns helt rätt och 85mm nästan lite kort :) Min 105:a och Sigma 150mm känns perfekt :)
Mycket gedigen o fin gammal pjäs. som jag minns det låg svagheten i kombinationen största bländare och närgränsen.

Ja, vi kan bytlånas, för jag vill bla prova din 105:a.

Allvarligt talat så är det på tiden vi ses med kameror, gluggar och allt!

/K

Mycket gedigen o fin gammal pjäs. som jag minns det låg svagheten i kombinationen största bländare och närgränsen.

Jag har faktiskt bara fotat innomhus med den hittils. Jagade ungarna och deras kusiner en hel helg (till deras förtret) efter köpet och jag är mycket nöjd totalt sett. Lite taskig närgräns, men färgerna, skärpan och kontrasten finns där, även på f2.

Jag hade en AF 135/2 DC ett tag, den var lite knepig att få till bra exponeringar med. Jag fick mixtra med defokus-skalan för att hamna rätt beroende på avståndet jag plåtade på... Lite som att fokusera om när man justerar bränvidden på en del zoomgluggar ungefär!

Någon som fattar vad jag menar??

/K

Nu har min Sigma kommit. Efter lite snabbtestande kan jag konstatera att den gör bra ifrån sig redan på bl 1,4. Finns lite luddighet men redan vid bl 1,8 är det en markant förbättring. Den verkar dock vara tillräckligt bra för att man inte skall behöva tänka efter allt för mycket innan man väljer 1,4 när ljuset tryter. Bakgrundsoskärpan är eceptionellt bra, mycket mjuktecknande. Kommer bli en av mina mest använda gluggar helt klart.

Svårt att säga än hur den är jämfört med Zeiss, men den tycks ha en liknande mjuk oskärpeteckning som min 100 2,0. Vad gäller af så är det ingen fartmaskin. Af är hyggligt snabb men framför allt tyst. Man hör dock ett dovt kluckande varje gång af sätter sig. Beror troligtvis på de relativt tunga linserna som rör sig. Det som dock är positivt med af är att den verkar säker och inte håller på och jagar ihjäl sig. Märker ingen direkt skillnad i säkerhet jämföt med min 24-70 även om den troligtvis är något bättre på den punkten. Även om af inte är supersnabb så märks det att den har en egen motor. Sigman är klart snabbare från längre avstånd ner till närgränsen jämfört med skruvobjektiv. Jag kommer inom ett par dagar länka till Picasa med lite testbilder.

Jag bifogar en nytagen fil. Bilden är 50% crop och uppskärpt i PS smart skärpa 80 enheter. Bl 1,4 iso 33200 brusreducerad i neat image. Inte drömrferensen för de flesta men man ser i alla fall vad gluggen kan åstadkomma fullt öppen. Den går ju att skärpa upp ytterligare och lite lägre iso skulle också göra gott för upplösningen.

Bilagor

• _DSC5972.jpg
    _DSC5972.jpg
    11.1 KB · Visningar: 447
Så där nu har jag tagit några bilder med Sigmat. Vet inte hur pass bra de illustrerar oskärpeteckningen. Ni får döma själva. Själv tycker jag oskärpan påminner mycket om den man får med lite längre telen, runt 85-100 mm. jag kom fram till att objektivet presterar mycket bra på bl 1,8-2,0. Bl 1,4 är också användbart men gärna 2/3 bländarsteg ner så blir det perfekt. Alla bilder utom de två sista i albumet är tagna på bl 1,4. De två sista är tagna på bl 5,6 och bl 8. Håll till godo, här kommer länken.

http://picasaweb.google.com/palletheking/Sigma5014#

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar