Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma dp1 verkar vara på gång...

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Gott, då är det som man kan vänta sig:)

Märkligt att den är så förbaskat dyr om det bara är en optisk grunka! Det vore ju jäkligt smutt att få information i sökaren såsom hos en systemkamera.
Hur upplever du att den funkar? Stor och bra sökarbild? Skulle jag köpa en DP1 så skulle jag absolut vilja ha en optisk sökare nämligen.

Det här med snabbheten; hur snabbt är själva avtrycket? Det känns väldigt mycket viktigare än hur snabbt man kan ta bild nummer två. Alltså, hur lång tid är det mellan att man trycker av tills bilden tas? De flesta kompaktkameror är ju hopplöst värdelösa på den fronten, även de dyra.

Så länge du använder manuell fokus så avtrycket direkt. ingen fördröjning. MF är go att hantera. Annars är det autofokusen du måste vänta på som ska hitta sitt.

Nån som har nån info om huruvida det finns några bättre sökare istället för sigmas orginal?

Är sökaren bara till för att komponera bilden? Kan man fokusera manuellt om man använder den optiska sökeran?

ESS skrev:
Nån som har nån info om huruvida det finns några bättre sökare istället för sigmas orginal?

Är sökaren bara till för att komponera bilden? Kan man fokusera manuellt om man använder den optiska sökeran?
Är inte helt säker men Ryttarfalk nämnde att eventuellt kanske det går att använda en annan sökare än sigmas.
Sigmas sökare är endast för komponering av bilden.
Mvh Thomas

Om den inte är elektronisk på nåt sätt, så borde vilken 28mm-sökare som helst funka. Cameraquest borde ha en del alternativ. Ricoh säljer ju en också.

paco skrev:
Om den inte är elektronisk på nåt sätt, så borde vilken 28mm-sökare som helst funka. Cameraquest borde ha en del alternativ. Ricoh säljer ju en också.
Så är det nog men jag tycker det är lite synd att man inte kan kontrollera bländare&tider i sökaren.
Tar ju liksom bort lite av "fotograf"-känslan.
Mvh Thomas

Fokusera med DP1

Du skulle kunna titta på min lilla film på youtube eller viddler (viddler ger betydligt högre bildkvalitet). Sök Sigma dp1. Det funkar i ord så här.

Du trycker på "focus" knappen. Då växlar du mellan tre olika fokuslägen. Två typer av autofokus och en MF. När MF är markerat så har du en tumratt på baksidan med vilken du styr den manuella fokuseringen. Den är mycket lätta att rotera. Nu ser du en linje på skärmen som börjar med 0.3 och som fortsätter hela vägen upp till oändligt. Ett gäng markeringar finns med 0.5m 1m osv. Dessa är även inskrivna på själva tumratten. (bra om man sitter och ska vara diskret på en buss eller så).

För att underlätta den manuella fokuseringen så har du även en "magnify" knapp som ger dig 100% bild av det du fokuserar på. Så att du enkelt får in ögonfransarna eller dylikt i perfekt skärpa. Jag använder magnify läget nästan hela tiden.

Att lägga skärpan rätt är oerhört viktigt då det syns väldigt väl om den ligger fel. Linsen är oerhört skarp redan från F4.

Efter att ha plöjt igenom ett flertal testrapporter, måste man tyvärr konstatera att Sigma inte har lyckats särskilt väl. Superb IQ vid låga ISO, bra ljus och RAW. Mindre bra på höga ISO, dåligt ljus och JPG och hanteringsmässigt en mindre katastrof.
Sorry Sigma, det var en lovvärd satsning, men det höll inte ända fram. Bättre lycka nästa gång!

Hej,
har kollat igenom allt ni har skrivit om DP1:an, men är fortfarande lite undrande om hur autofokus är. I någon recension (utanför Fotosidan) beskrev de den som rätt långsam och att den gav upp i svagt ljus.

Hur uppfattar ni som har använt kameran denna punkt?

Curt L skrev:
Efter att ha plöjt igenom ett flertal testrapporter, måste man tyvärr konstatera att Sigma inte har lyckats särskilt väl. Superb IQ vid låga ISO, bra ljus och RAW. Mindre bra på höga ISO, dåligt ljus och JPG och hanteringsmässigt en mindre katastrof.
Sorry Sigma, det var en lovvärd satsning, men det höll inte ända fram. Bättre lycka nästa gång!
Vet du någon annan kompaktkamera som är ens i närheten i dåligt ljus? De bilder jag sett ser skitbra ut till max-ISO och även däröver om man pressar filerna.

Visst är det tråkigt att den inte når riktigt ända fram, men jag tror den kan vara väldigt trevlig om man inte har så bråttom. Och alla har ju faktiskt inte bråttom.

Jag har iaf beställt en!

Kopte en Nikon D40 för 2990 till tjejen som jag kan använda om jag har superbråttom.

Makten skrev:
Vet du någon annan kompaktkamera som är ens i närheten i dåligt ljus? De bilder jag sett ser skitbra ut till max-ISO och även däröver om man pressar filerna.

Visst är det tråkigt att den inte når riktigt ända fram, men jag tror den kan vara väldigt trevlig om man inte har så bråttom. Och alla har ju faktiskt inte bråttom.

Nu har jag ju inte själv testat kameran, utan mina bedömningar grundar jag på det jag läst av andras tester på nätet och i tidningar.

Testarna är ganska samstämmiga om den slöa autofokusen och den dåliga precisionen i svagt ljus. Vad hjälper det med bra brusprestanda om bilden är oskarp? Jag föredrar nog tvärtom i så fall.
Nej man behöver inte ha bråttom, men med en shutter lag på 1,4 sekunder (i bra ljus) blir det nästan omöjligt att fånga ögonblicksbilder, just ett område som en sådan här kamera skulle vara lämpad för.

Jag kanske har haft för höga förväntningar helt enkelt, men med det konceptet borde Sigma ha gjort ett bättre jobb.

Synd att inte Nikon eller Canon vill satsa på stor sensor i en kompakt. Kanske hade de haft bättre förutsättningar att lyckas hela vägen

Nån som har pejl på hur det funkar med manuell fokus? Min fråga är mest om man kan ställa in ett avstånd i meter eller liknande "i blindo" och huruvida man slipper lagg mer eller mindre när man trycker av efter denna manöver?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar