ANNONS
Annons

Sigma dp1 verkar vara på gång...

Produkter
(logga in för att koppla)
Förhoppningsvis är nya DP1 startskottet för fler lyxkompakter från andra tillverkare. Varför skall Sigma få vara ensamma om en kompakt med stor sensor och manuella möjligheter.

Om DP1 haft ett objektiv med f/2 hade jag slagit till direkt. Med f/4 får det tyvärr vara för mig :/

Annars verkar det vara en bra kamera :)

Det här är väl bara startskottet för en ny generation kompaktkameror.
Vi får följa utvecklingen i framtiden.

AFE skrev:
Om DP1 haft ett objektiv med f/2 hade jag slagit till direkt. Med f/4 får det tyvärr vara för mig :/

mtp sensorstorleken sa lar du ju kunna styra skarpedjupet mer an en vanlig kompakt med ljusstryrka 1.4 iallafall?

AFE skrev:

Ja visst är det väl lite underligt i alla fall att dom valt att lägga sig på f/4 ?

davidbicho skrev:
Drömmen är en liten rackare med ett fast 50/1.2. Sen behövs inte mer. Är det verkligen bara M8 som klarar de specarna?
AFE skrev:

Leica M8 är verkligen inte särskilt liten. Ett 50/1,2 är inte heller litet. Om DP1 hade haft f/2 som ljusstyrka så vore den avsevärt större (och antagligen ännu dyrare). Tänk på att objektivet måste kunna fällas in, det vill säga det går inte att peta in massor av linser i objektivet såsom hos en mätsökarkamera eller liknande.

Jag var väldigt skeptisk till ljusstyrkan förut, men jag tror att det är ett smart val ändå. Åtminstone om den är skarp vid full bländaröppning, vilket den verkar vara.

Jag tvivlar inte alls på att den är skarp på f/4, men med den bländaren och den förhållandevis korta brännvidden går det inte att få kort skärpedjup.

Med f/2 hade den dessutom fungerat bättre i dåligt ljus, så nä - inget för mig.

Ni som tycker att f/4 på 16mm räcker för att sudda ut bakgrunden, och tycker kamerans brusegenskaper räcker, har här en höjdarkamera. För mig är det inte rätt kamera, men det är ju högst individuellt.

För den som inte gissat det än men Rytterfalk har en hel del bilder, videos och annat på sin hemsida. Tycker kameran ser klart intressant ut, men visst hade 2.8 varit trevligt, dock inte för skärpedjupets skull.

Kort skärpedjup är väl inte direkt vad man eftersöker oftast när man plåtar med vidvinkel, men visst vore det trevligt. Dock skulle det kräva en mycket större kamera. Jag skulle se DP1:an som ett komplement till systemkameran, och då spelar det inte så stor roll. Värre är att ISO är begränsat till 800 i så fall.

Jaja, det är möjligt att det blir jättefint med f/4 på 16mm, men JAG tycker inte det blir i närheten av vad man kan göra med en systemkamera med ljusstarkt objektiv. Eller en kompakt 35mm-kamera med motsvarande glugg.

DP1 går således inte att jämföra med storheter som t.ex. Konica Hexar med sin ljusstarka 35:a. En bit på vägen? Visst, men det är långt kvar tyvärr.

AFE skrev:
Jaja, det är möjligt att det blir jättefint med f/4 på 16mm, men JAG tycker inte det blir i närheten av vad man kan göra med en systemkamera med ljusstarkt objektiv. Eller en kompakt 35mm-kamera med motsvarande glugg.

DP1 går således inte att jämföra med storheter som t.ex. Konica Hexar med sin ljusstarka 35:a. En bit på vägen? Visst, men det är långt kvar tyvärr.
Nej, jag skulle inte på några villkor köpa en DP1:a till det oförsvarligt höga priset, men det kan säkert finnas andra intressenter.
Egentligen är det ganska otroligt ändå att fler tillverkare inte gjort försök åt DP1-hållet för länge sedan, men man kan väl anta att Sigmas lansering får en och annan konkurrent att spåna fram prototyper fortare än kvickt...

AFE skrev:

Visst, men den ger lik förbaskat mycket kortare skärpedjup än andra kompakter med skitliten sensor.

Ricoh GRD @ f/2,4: http://www.flickr.com/photos/euyoung/2330484105/sizes/o/

Sigma DP1 @ f/4: http://www.flickr.com/photos/euyoung/2331310962/sizes/o/

Tillägg: Och då har Ricohn ändå bland de största sensorerna hos "vanliga" kompakter; 1/1,75".

Kosmonaut skrev:
Scandinavian i mölndal fick in några nyligen, hämtade min för några timmar sedan, tyvärr tar batteriet oerhört lång tid på sig att laddas ;-)

Ser nu att det finns en kvar i Mölndalsbutiken.
Konstigt att inte Stockholmsbutiken fick några. Jag anmälde mitt intresse till dem för några veckor sedan.

gnordstrom skrev:
Ser nu att det finns en kvar i Mölndalsbutiken.
Konstigt att inte Stockholmsbutiken fick några. Jag anmälde mitt intresse till dem för några veckor sedan.

Du kanske inte var tillräkligt långt upp på listan =) man vet ju inte hur många som köar, och hur många de eventuellt fått.

Dessutom så går det via bankeryd till butikerna tror jag, så till mölndal kanske det går fortare.

Helt klart intressant för mig, kommer åka till USA i tio månader och måste tills dess, eller där, fixa en kamera.

Om inte priset vore som en D80 i USA och ljusstyrkan sämre än vår DX-zoom så skulle jag helt klart köpt den.

Kan inte kapitalismen visa sina fina sidor och fixa en, för mig, tillfredsställande konkurrens :)

Ni som har sigma dp 1...skulle vara trevligt höra vad ni tycker? Handhavande? Bildkvalitet? Brus?
Mvh Thomas

Är huset av metall förresten? Det ser väldigt plastigt ut, men för åtta lakan kan det väl inte vara av plast hoppas man.
Sen undrar jag om det finns någon info-rad i den vidstående sökaren, där man ser ISO, bländare och så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar