Annons

Sigma dp1 verkar vara på gång...

Produkter
(logga in för att koppla)
På varje bildexempel man ser från DP1, så slås man verkligen av bildkvaliten.

Jag hade ändå föredragit en lite längre brännvidd, kanske 40mm. Sen hade man kunnat ha en adapter för vidvinkel.

Någon som orkar skissa både DP1 och Olympus E420 med pannkakan, bredvid varandra i samma skala? :)

paco skrev:
På varje bildexempel man ser från DP1, så slås man verkligen av bildkvaliten.

Jag hade ändå föredragit en lite längre brännvidd, kanske 40mm. Sen hade man kunnat ha en adapter för vidvinkel.

Någon som orkar skissa både DP1 och Olympus E420 med pannkakan, bredvid varandra i samma skala? :)
Kan hålla med om det. Omvänt så förlorar man ljusstyrka på det redan något ljussvaga 4,0. En vidvinkel med 5,6 kan man stå ut med, men en 50-60 mm 5,6 känns inte särskilt lockande.

Det hade varit tufft om de gjort sigma dp1 med utbytbara objektiv. Inte kompatibelt med något annat utan bara en motsvarande 28mm, en motsvarande 45mm och en motsvarande 85mm.

Den sista kan då vara aningen större för aningen större ljusstyrka...

ESS skrev:
Det hade varit tufft om de gjort sigma dp1 med utbytbara objektiv. Inte kompatibelt med något annat utan bara en motsvarande 28mm, en motsvarande 45mm och en motsvarande 85mm.

Den sista kan då vara aningen större för aningen större ljusstyrka...
Som lyxmodell för gatufotografen kanske den ändå fungerat. Contax G2 gick väl i kit med 28, 45 och 90 mm. Den såldes det en hel del av.

paul innergård skrev:
Som lyxmodell för gatufotografen kanske den ändå fungerat. Contax G2 gick väl i kit med 28, 45 och 90 mm. Den såldes det en hel del av.

Varför kan bara en gatufotograf vara intresserad av en kompakt bra kamera?

ESS skrev:
Varför kan bara en gatufotograf vara intresserad av en kompakt bra kamera?
Säkert fler som är intresserade. Jag utgick nog mer ifrån kamerans exklusivitet sett till pris, samt dess något snäva omfång. Täcker egentligen in de klassiska Leica-brännvidderna.

paul innergård skrev:
Kan hålla med om det. Omvänt så förlorar man ljusstyrka på det redan något ljussvaga 4,0. En vidvinkel med 5,6 kan man stå ut med, men en 50-60 mm 5,6 känns inte särskilt lockande.

De kan få låna min Olympus 35RD med 40/1,7 och kopiera den. Den är inte så farligt stor :)

Makten skrev:
Är huset av metall förresten? Det ser väldigt plastigt ut, men för åtta lakan kan det väl inte vara av plast hoppas man.
Sen undrar jag om det finns någon info-rad i den vidstående sökaren, där man ser ISO, bländare och så.
Huset är i metall (målad aluminium) - frontdel och bakdel - topparti i plast samt knappar och reglage i plast. Den känns väldigt gedigen i bygget. Stenhård om du trycker ordentligt med fingret över kroppen.

Sökaren är i plast och är helt analog. Inga digitala kontakter till kroppen - den är endast optik. Kan rekommendera att kolla efter alternativa lösningar från voightländer och liknande som också finns i 28mm - 35mm formatet. Bara de funkar i blixtsko.

Jag var med på Elmia och lekte en del - har en del om mötet med studio på min blogg - Har aldrig fotat i studio med centralslutare förut och det var en kul upplevelse. Ska absolut göra det igen!
http://www.rytterfalk.com/2008/04/07/new-spp-due-soon-first-preview/

paco skrev:
De är ju helt sjuk bildkvalite, kolla nattbilden. Hoppas verkligen andra tillverkare vaknar till liv nu.
Jag var på Elmia-mässan där Carl Rytterfalk visade kameran och lät mig känna&prova den.
Den är av metall och känns mycket gedigen. Fick se några A3 utskrivna som såg fantastiska ut. Vad jag saknar är det uteblivna korta skärpedjupet.
Den verkar ochså mycket lätt att kontrollera med olika program-inställningar och två lätt-åtkomliga "rattar" att justera tid&bländare med. Har även kollat upp raw-filerna som går att ladda ner på Carls sida och de är fantastiska. Japp, en sådan blir det.
Mvh Thomas

Testade också på Elmia-mässan och tittade på A3. Mycket imponerade bildkvalité! Tack för visningen Carl!

Dock var den seg som sirap så den passar inte mig. "Klick, vänta, vänta, vänta, personen passerar, klick, bild på ryggen."

Birger Olsson skrev:
Testade också på Elmia-mässan och tittade på A3. Mycket imponerade bildkvalité! Tack för visningen Carl!

Dock var den seg som sirap så den passar inte mig. "Klick, vänta, vänta, vänta, personen passerar, klick, bild på ryggen."
Möjligt att kameran var inställd på "quick review" och då är den långsammare. Jag tyckte inte den verkade alltför trög...fast det är ju klart..jämfört med en 1D Mark III??
Mvh Thomas

Birger Olsson skrev:

4s kan ibland kännas som en evighet - men oftast spelar det ingen roll.

Man får komma ihåg att bilderna är ca 40MB när de lämnar sensorn och att de sedan skall komprimeras etc. (till genomsnitt 13.3MB) Tiden för själva operationen är ca 3.8s men så snart kameran börjar spara så kan du ta nästa bild.

Du kan ju också ställa in den på seriebildstagning och ta tre snabba råfiler på mindre än en sekund. :) Men då får du snällt vänta runt 12s tills nästa serie (med preview på) - kanhända snabbare med nya SanDisk Extreme 4.

I studion var 3-4s inga som helst problem då blixtarna var ungefär lika snabba.

Men jag hoppas att Sigma får upp hastigheten via firmware.

Kul att du var där. Jag hade riktigt kul. :D

Senast ändrad:
Carl Rytterfalk skrev:
4s kan ibland kännas som en evighet - men oftast spelar det ingen roll. Hoppas att Sigma får upp hastigheten via firmware.

Kul att du var där. Jag hade riktigt kul. :D
Hej Carl.
Jag tackar ochså för din hjälp att visa upp kameran, bilder och blogga om den på din hemsida.
Mvh Thomas

Carl Rytterfalk skrev:
Huset är i metall (målad aluminium) - frontdel och bakdel - topparti i plast samt knappar och reglage i plast. Den känns väldigt gedigen i bygget. Stenhård om du trycker ordentligt med fingret över kroppen.
Gott, då är det som man kan vänta sig:)

Sökaren är i plast och är helt analog. Inga digitala kontakter till kroppen - den är endast optik. Kan rekommendera att kolla efter alternativa lösningar från voightländer och liknande som också finns i 28mm - 35mm formatet. Bara de funkar i blixtsko.
Märkligt att den är så förbaskat dyr om det bara är en optisk grunka! Det vore ju jäkligt smutt att få information i sökaren såsom hos en systemkamera.
Hur upplever du att den funkar? Stor och bra sökarbild? Skulle jag köpa en DP1 så skulle jag absolut vilja ha en optisk sökare nämligen.

Det här med snabbheten; hur snabbt är själva avtrycket? Det känns väldigt mycket viktigare än hur snabbt man kan ta bild nummer två. Alltså, hur lång tid är det mellan att man trycker av tills bilden tas? De flesta kompaktkameror är ju hopplöst värdelösa på den fronten, även de dyra.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar