Annons

Sigma dp1 verkar vara på gång...

Produkter
(logga in för att koppla)
AFE skrev:
Brus och bildkvalitet vet vi förstås ännu inget om, men f/4 på den sensorn torde vara betydligt mer kontrollerbart än f/2,8 på en pyttesensor.
Sigman har 6,6 gånger större sensor till ytan sett än Ricoh GRD och GX-100, dessutom med mycket lägre upplösning. Med det mindre ljusstarka objektivet finns ändå ett teoretiskt övertag på minst ett och ett halvt steg alltså.
 
Bussmicke skrev:
Det där teoretiska övertaget hängde jag inte med på. (sorry)
Okej. Om sensorn är 6,6 gånger större så innebär det att den fångar 6,6 gånger mer ljus vid en viss ljusstyrka (vilket motsvarar 2,7 steg och bör kunna ge så mycket lägre brus vid samma ISO). Men Ricoh:n har ju ett steg bättre ljusstyrka på objektivet, så då är det "bara" motsvarande 3,3 gångers skillnad kvar, och det motsvarar ungefär 1,7 stegs "fördel" för Sigma DP-1 brusmässigt vid största bländaröppning och en viss slutartid, trots att ISO är steg högre för att kompensera den lägre ljusstyrkan hos optiken.

Allt detta är naturligtvis strikt teoretiskt. Sensorerna har ju inte alls samma teknik, men skillnaden bör vara i denna storleksordning i alla fall.

Tillägg: Matematiskt är alltså 2^2,7 = 6,6 och 2^1,7 = 3,3, om du undrar varifrån jag fått de sifforna för antalet steg.
 
Senast ändrad:
För en dryg vecka sedan så var det fotomässa i Åbo och den finska importören hade just då fått de första exemplaren till landet (med leverans till återförsäljarna i slutet av mars) och på mässan fanns ett fullt fungerande provexemplar som man fick ta bilder med eget minneskort om man ville - hade dock bara CF kort med... Den kändes trevlig men kanske inte direkt att den skulle vara värd 8000 kr.
 
laan skrev:
När du säger det, vad är det som du ser som negativt? efter att ha sett bilderna, så börjar jag bli redigt sugen..

Den kändes inte helt enkelt som om den skulle vara värd 8000 kr. Svårt att beskriva men finishen var kanske inte den bästa och skärmen skulle kanske fått vara lite bättre. Ett pris på runt 6000 kr skulle kanske vara ett mera realistiskt pris. Men agenten ville påpeka att den ska uppfatas som en lyxkompakt så det kanske motiverar det höga priset. Och andra hand om man inte vill släpa på en DSLR och ändå få bra bilder så är den ju nog ett alternativ mem priset är i mitt tycke onödigt högt.
 
mnorrback skrev:
Den kändes trevlig men kanske inte direkt att den skulle vara värd 8000 kr.

Med tanke på hur många som skriker efter den här kameratypen, så är priset säkert helt korrekt satt. Ge folk en hyggligt brusfri kompakt med en fast "normal"-glugg, så betalar folk, så enkelt är det...

Per.
 
Trots det hiskeliga priset så skulle jag hellre lägga pengarna på denna kamera än exempelvis ett riktigt fint objektiv till min systemkamera, eller en mindre systemkamera som komplement. Troligtvis sjunker priset ett par lappar när försäljningen kommit igång också. Det är brukligt.

Tillägg: Jag fixerade min vidvinkelzoom vid motsvarande 28 mm och testade runt lite idag, och det kändes klart trevligt. Tror den skulle vara helsmutt, trots den lite för låga ljusstyrkan (samma som min zoom).
 
Drömmen är en liten rackare med ett fast 50/1.2. Sen behövs inte mer. Är det verkligen bara M8 som klarar de specarna?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.