Maverick
Aktiv medlem
Hustomten skrev:
K-G:
Visst har du rätt i att fotografyrket förändras genom alla nya digitalkameror som kommer. Folk kan lätt fixa själva. Många kommer nöja sig med det resultat dom uppnår andra kommer återgå till Mipert.
Men förutsättningarna blir nya. De flesta fotografen får anpassa sig. Fota deltid eller komplettera med andra fotorelaterade jobb.
Några få stora etablerade fotografer kan fortsätta leva på sitt namn.
Jag och himlen hör nog inte ihop, men man vill ju testa utifrån de förutsättningar man har.
Men vilken proffesion vill stå ut med detta? Rent allmänt skulle man ju kunna göra det med fler yrkesområden. Hela konsultidén är ju lite av det faktiskt. Man hyr in folk när det skall implementeras och kodas. Tänk om det i förlängningen leder till att konsultfirmorna i sin tur bara anställer folk när det är dags att faktiskt göra nått jobb? Mellan jobben har man bara säljare anställda, programerare och tekniker får köra taxt eller serva på McDonalds under tiden. Vad det verkar så är ju inte konsultbranchen långt borta från det.
Vad jag undrar är om vi verkligen vill ha ett samhälle där duktiga människor inte ska kunna försörja sig pga att andra inte tar ansvar?
Men jag tror att vi har lite olika approch helt enkelt. Du tror att du får dåligt betalt för dina bilder för att de är dåliga. Jag tror att jag får dåligt betalt för bristande erfarenhet och risken att jag misslyckas med ett uppdrag.
Jag tror inte att någon resonerar som så att den fotografen är kass och tar dåliga bilder, men han är jävligt billig så honom tar vi. Jag tror att de resonerar att denna fotograf kan leverera det vi vill ha, det kan den där andra fotografen också och han är jävligt billig så honom tar vi.
När släkt och vänner ber en att fotografera deras bröllop så är det för att komma billigt undan med bra bilder. Annars kunde lika gärna fråga nån annan i bekantsskapskretsen. Det finns alltid nån mer som har en kamera. Lika dant tror jag det är med företag, billigt är bättre än dyrt...
/Maverick