Annons

Sheep Bildbyrå?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hustomten skrev:
K-G:

Visst har du rätt i att fotografyrket förändras genom alla nya digitalkameror som kommer. Folk kan lätt fixa själva. Många kommer nöja sig med det resultat dom uppnår andra kommer återgå till Mipert.

Men förutsättningarna blir nya. De flesta fotografen får anpassa sig. Fota deltid eller komplettera med andra fotorelaterade jobb.

Några få stora etablerade fotografer kan fortsätta leva på sitt namn.

Jag och himlen hör nog inte ihop, men man vill ju testa utifrån de förutsättningar man har.

Men vilken proffesion vill stå ut med detta? Rent allmänt skulle man ju kunna göra det med fler yrkesområden. Hela konsultidén är ju lite av det faktiskt. Man hyr in folk när det skall implementeras och kodas. Tänk om det i förlängningen leder till att konsultfirmorna i sin tur bara anställer folk när det är dags att faktiskt göra nått jobb? Mellan jobben har man bara säljare anställda, programerare och tekniker får köra taxt eller serva på McDonalds under tiden. Vad det verkar så är ju inte konsultbranchen långt borta från det.

Vad jag undrar är om vi verkligen vill ha ett samhälle där duktiga människor inte ska kunna försörja sig pga att andra inte tar ansvar?

Men jag tror att vi har lite olika approch helt enkelt. Du tror att du får dåligt betalt för dina bilder för att de är dåliga. Jag tror att jag får dåligt betalt för bristande erfarenhet och risken att jag misslyckas med ett uppdrag.

Jag tror inte att någon resonerar som så att den fotografen är kass och tar dåliga bilder, men han är jävligt billig så honom tar vi. Jag tror att de resonerar att denna fotograf kan leverera det vi vill ha, det kan den där andra fotografen också och han är jävligt billig så honom tar vi.

När släkt och vänner ber en att fotografera deras bröllop så är det för att komma billigt undan med bra bilder. Annars kunde lika gärna fråga nån annan i bekantsskapskretsen. Det finns alltid nån mer som har en kamera. Lika dant tror jag det är med företag, billigt är bättre än dyrt...

/Maverick
 
Folk tapetserar själva istället för att anlita hantverkare, folk gör sina egna reklambrochyrer istället för att anlita reklamfirmor. Förutsättningarna förändras för olika yrkesgrupper och kanske oxå för fotografer.

Jag tror det bara är att åka med i förändringen och anpassa sig så gott det går. Hitta nya vägar i värld som förändras.
 
Maverick skrev:
Men vilken proffesion vill stå ut med detta? Rent allmänt skulle man ju kunna göra det med fler yrkesområden. Hela konsultidén är ju lite av det faktiskt. Man hyr in folk när det skall implementeras och kodas. Tänk om det i förlängningen leder till att konsultfirmorna i sin tur bara anställer folk när det är dags att faktiskt göra nått jobb? Mellan jobben har man bara säljare anställda, programerare och tekniker får köra taxt eller serva på McDonalds under tiden. Vad det verkar så är ju inte konsultbranchen långt borta från det.

Precis, Jag tror vi på sikt går mer mot projektanställningar och går ifrån tillsvidareanställningar som vi har idag.

Vad jag undrar är om vi verkligen vill ha ett samhälle där duktiga människor inte ska kunna försörja sig pga att andra inte tar ansvar?

Vem brister i ansvar menar du? Ansvar för vem?

När släkt och vänner ber en att fotografera deras bröllop så är det för att komma billigt undan med bra bilder. Annars kunde lika gärna fråga nån annan i bekantsskapskretsen. Det finns alltid nån mer som har en kamera. Lika dant tror jag det är med företag, billigt är bättre än dyrt...

Jag tror det finns olika kundgrupper. Vissa prioriterar billigt, för andra har kostnaden mindre betydelse.
 
Hustomten skrev:
Folk tapetserar själva istället för att anlita hantverkare, folk gör sina egna reklambrochyrer istället för att anlita reklamfirmor. Förutsättningarna förändras för olika yrkesgrupper och kanske oxå för fotografer.

Jag tror det bara är att åka med i förändringen och anpassa sig så gott det går. Hitta nya vägar i värld som förändras.

Det är väl inget nytt att folk använder sina hantverkstraditioner, min släkt har alltid tapetserat själva och alltid skrivit sina inbjudningskort och det har mej veterligen inte drabbat någon fackman.

Vad som sker i fotobranschen idag ser ut att gå mot MacDonaldsfilosofin (Skit in Skit ut) där inte bara hantverkarna skall bort utan även lönerna skall ner och kvaliteten ersätts med smakämnen.
Jag kan för mitt liv inte förstå att någon som har ambitioner att bli "proffs" kan applådera att bli en arbetare som föder såna företag.

Jag tycker det låter mer på dina argument som att du känner dej instängd i ett hörn och måste försvara dej mot alla som tycker du resonerar fel, dvs. dom som har eller som vill ha fotografi som levebröd.

Varför inte ansluta dej till en "riktig"Bildbyrå?
Eftersom du nu vill sälja dina bilder så kan du väl i alla fall acceptera att du får riktigt betalt istället för småpengar.

Mvh
Göran
 
Uj uj uj!

Sicken diskussion det blev av detta?!:)
Fast inte blev man klokare för det...
Snarare kluven.
Å ena sidan hade det, som superamatör, varit lite kuligt att få sprida sina alster.
Och även att få en slant för det!
Å andra sidan vill man ju inte underminera el. utarma "riktiga" fotografers chans att leva på plåtandet!
Jag får nog fundera ett tag till och läsa vidare här innan jag bestämmer mig.
Intressant läsning i denna tråden!
Jag läser nog ett tag till!:)
 
forry4U skrev:
Det är väl inget nytt att folk använder sina hantverkstraditioner, min släkt har alltid tapetserat själva och alltid skrivit sina inbjudningskort och det har mej veterligen inte drabbat någon fackman.

När jag tapetserar och målar själv drabbar det självklart hantverkarna. På samma sätt som det drabbar fotograferna när folk ber en kompis fota bröllopet

Jag tycker det låter mer på dina argument som att du känner dej instängd i ett hörn och måste försvara dej mot alla som tycker du resonerar fel, dvs. dom som har eller som vill ha fotografi som levebröd.

Hur menar du? Jag upplever mig inte som inklämd, men jag har svårt att förstå att du - oavsett vad du tycker - inte respekterar mina val.
 
Nu blir det svårt att stilla tigande läsa alla inlägg. Tyvärr så måste jag sälla mig till dom som tidigare har varit skeptiska till den bildbyrån som är påväg att födas.
Det må väl vara en sak att dra igång en bildbyrå.
Men det som inte har framgått, eller så är jag blind. Vilken erfarenhet har personalen på Sheep av detta arbete? Kanske jätte erfarenhet! Bra.
Kanske ingen erfarenhet! Mindre bra. Kanske inte har kontakter i den bransh dom skall förse med alster. Det är ju inte bara att starta upp och tro att det säljer sig av sig själv!

Sedan till Er som nu väljer att ansluta Er till en bildbyrå. Det är kanske första gången? Ha klart för Er att det är mer jobb en inkomster från dom alster som ligger ute. Det är ju inte den ända bildbyrån. Alla Era bilder är inte unika och dessutom är det skillnad att fotografera för bildbyrån, mot att lägga en konstnärlig hand vid bilden.

Vad har jag då för erfarenhet att uttrycka mig så negativt? JO! Jag har varit ansluten till en bildbyrå i snart tio års tid. Inte har det gett mig några större inkomster. Nej det har istället inneburit mycket tid att välja ut representiva bilder som har skickats in för gransking. När dessa har kommit tillbaka så har kanske 10 till 15% av bilderna blivit acceptterade av bildredaktören och då kanske inte just den bilden som jag trodde på.

Det gäller att ha ork att förse bildbyrån med nya bilder. Själv har jag haft stopp på det i ca 2år. Min tid har inte räckt till.

Men visst, de är spännande och se vad som kommer att hända. Jag önskar Er lycka till och hoppas innerligt att det lyckas för Er.
 
Re: Uj uj uj!

JJ. skrev:
Sicken diskussion det blev av detta?!:)
Fast inte blev man klokare för det...
Snarare kluven.
Å ena sidan hade det, som superamatör, varit lite kuligt att få sprida sina alster.
Och även att få en slant för det!
Å andra sidan vill man ju inte underminera el. utarma "riktiga" fotografers chans att leva på plåtandet!
Jag får nog fundera ett tag till och läsa vidare här innan jag bestämmer mig.
Intressant läsning i denna tråden!
Jag läser nog ett tag till!:)


Hmm..jag håller med dig om detta! Jag kan ha förståelse för dom som jobbar som fotografer, och försörjer sig på detta! Men samtidigt måste dom ha förståelse för oss som kanske vill ha in en liten fot. Och inte pengar har så stor betydelse då mitt fotande är mer hobby.
Huga mig nu får man väl höra det med :)
 
Re: Re: Uj uj uj!

musslan skrev:
"Men samtidigt måste dom ha förståelse för oss som kanske vill ha in en liten fot. Och inte pengar har så stor betydelse då mitt fotande är mer hobby.
Huga mig nu får man väl höra det med :)..."

Jag valde att plocka bort lite av din text för att hålla ner storleken på inlägget.

Jag förstår inte ditt resonemng riktigt Marie.
Har pengarna inte någon betydelse. Så om jag skall tolka ditt inlägg rätt, så har Du som anledning att ansluta Dig till en bildbyrå då bara en önskan om att synas?

Min initiala målbild av att ansluta mig till en bildbyrå, vara att kunna finnasiera mitt fotograferande till en del. Hittils har det kostat mer än vad jag har fått tillbaka. Inte för att jag kommer att dra mig ur, men jag har tappat det första lyckliga skimmret av bra extra inkomst.
 
Sten:

Det är naturligtvis viktigt att inte se guld och gröna skogar framför sig, och det gör iallafall inte jag.

Att ordna bilder till bildbyrån är förstås ett jobb, men att göra bilder gillar jag ju, och jag håller på med det redan idag, så jag ser ingen egentlig skillnad.

Sen måste jag säga fler här i forumet, att det är tråkigt att vi inte kan vara lite mer uppmuntrande och peppande gentemot varandra. Det kan orimligt vara så att det bara finns problem med att jag och några till ansluter till Sheep.

Tack för din lyckönskning Sten. Det var den enda lyckönskning jag sett här :)
 
Re: Re: Re: Uj uj uj!

Luguber skrev:


Jag förstår inte ditt resonemng riktigt Marie.
Har pengarna inte någon betydelse. Så om jag skall tolka ditt inlägg rätt, så har Du som anledning att ansluta Dig till en bildbyrå då bara en önskan om att synas?

Min initiala målbild av att ansluta mig till en bildbyrå, vara att kunna finnasiera mitt fotograferande till en del. Hittils har det kostat mer än vad jag har fått tillbaka. Inte för att jag kommer att dra mig ur, men jag har tappat det första lyckliga skimmret av bra extra inkomst.

Jag vill både synas och kanske få någon extra inkomst. Men storleken på pengar är inget som jag tänker på just nu! Mitt mål EN dag är att ev kunna jobba lite extra som fotograf eller liknande. Men varför måste man hela tiden tänka så mycket på pengar! Jag har mitt fotande som hobby just nu! För MIN del räcker det alldels utmärkt.
 
Jag vet inte riktigt om det går att jämföra bildförsäljning med musik, men nog är det ofta jag har varit på spelningar där arvodet har varit mat och bärs. Det underminerar på alla sätt proffsmusikers leverne, men jag känner ingen skuld överhuvudtaget över det. Jag började inte spela för att tjäna pengar på det, bara för att det är roligt. Får man dra några set med ett trevligt gäng och samtidigt få båtplats i gästhamnen, bastu, bärs och en saftig biff så naturligtvis spelar jag. Bättre kväll på krogen går inte att få.

Analogt så fotograferar jag för att det är roligt, och själva iden med fotografier är väl att tittas på. Går det att på ett enkelt, besvärslöst sätt att få lite mer substansfylld feedback än ryggdunkar och fotouppdrag (som jag själv finaniserar) av släkt och vänner så tycker jag att det är helt okej. Jag kan ändå aldrig mäta mig (vare sig som musiker eller fotograf) med proffsens exakthet, pålitlighet och säkerhet. Med lite tur kan mina prestationer bli medelmåttiga, men jag kan inte garantera någonting.
 
barba skrev:
...Går det att på ett enkelt, besvärslöst sätt att få lite mer substansfylld feedback än ryggdunkar och fotouppdrag...
Det skall inte vara ett problem, gör som jag gjorde ganska ofta när jag startade upp min karriär.
Jag åkte till Sthlm och besökte bildbyråer, gallerier och modellagenturer för att få feedback på mina bilder. Ofta fick jag tjata för att få en tid och en gång blev jag utslängd (men kom tillbaka nästa dag och då var det OK).

Jag lärde mig mycket om mina bilder och kostnaden var inte mer än en bussbiljett.

Jag ser inga problem med fria bilder på CD eller via byrå, om det var mindre besvärligt skulle jag fixa egna CD med ett antal enkla bruksbilder.
Men, jag skulle inte lägga mina bästa bilder på en byrå som håller låga priser.
Jag skulle nöja mig med ett antal enkla bilder av typen äpple mot vit bakgrund och moln mot blå himmel.
Annars finns risken att den där fina insektsbilden ger dig 395:- för obegränsad användning på webb när den kunde gett dig 1500:- för max ett års användning för ett ändamål.
Eller blivit unik reklam för ABB över hela världen och gett dig
 
Hustomten skrev:
Tack för din lyckönskning Sten. Det var den enda lyckönskning jag sett här :)[/I]

Jag vill också önska dig lycka till Janne! Funderar själv på att ansluta, men har inte bestämt mig än. Min tveksamhet handlar inte om det är "moraliskt" riktigt (se Christer Rosewells definition av moral i denna tråd) eller ej, utan mer om jag kommer att ha tid och vilka utsikter jag har att faktiskt sälja några bilder. Jag tror att anledningen till att ni som anslutit er inte fått uppmuntran är att denna diskussion varit väldigt infekterad. Enligt god svensk sed (kanske inte bara svensk) så vill man ju inte stöta sig med någon.

Jag skulle ändå vilja drista mig att göra ett litet inlägg, om nu någon mot förmodan skulle orka läsa mer i denna långdragna och ibland tråkiga tråd. Det är självklart att Christer och andra yrkesfotografer protesterar, detta kan ju hota deras inkomster. Vi (som inte är yrkesfotografer) kan ju inte ifrågasätta deras rätt att protestera (och det har väl iofs ingen gjort heller), det är ju snarast deras skyldighet (gentemot sig själva och sina kollegor). Att däremot säga att amatören, som säljer sina bilder billigt samtidigt som han arbetar fulltid med något annat, är korkad, omoralisk och ansvarslös är ju rent förolämpande och grundlöst. Analogierna med spelningar (bra inlägg Kenneth!), hantverkare och växeltelefonister är logiska och giltiga.

Som någon sagt tidigare, det kallas utveckling, åk med eller bli frånåkt!
 
Matti: Bra!
--------
En kompis till mig är musiker och har ett rockband. Dom spelar gratis då och då, det är ett sätt att synas och kan leda till fler spelningar.
Jag kommer förmodligen att hjälpa dom med bilder till deras nya hemsida. Gratis!
(Får jag alla fotografer efter mig nu?)

Lågprisbutikerna marknadsför sig med sina låga priser och dom säljer ju också mycket. Varför skulle inte då "lågprisfotografer" (om jag nu får kalla er så ;-) ) få samma framgång? Det är ett sätt att marknadsföra sig och det kan leda till fler uppdrag.

Janne: Jag önskar också lycka till!
 
Min grannes morfar tittade nyss in och jämrade sej över att han numera svälter sedan publiken börjat tycka att sk fotografier är lika bra att ha som hans målningar i olja.

Nästan ingen beställer sådana för 35.000:- längre, de går till sk fotografer som dumpat priserna ner till några få tusenlappar bara. INKLUSIVE en fin ram!! och då gör de hela jobbet med en maskin på 1/125 sekund!

Skarevaså? undrade han, spottade ut snuset o gick ut o muttrade om ansvar och yrkeskunnande.



Jag hoppas givetvis att Janne når oanade höjder liksom alla andra som satsar på att sälja sina alster! Vill minnas att Greta Garbo började sin karriär i en reklamfilm för Pub som hon arbetade på. Säkert inget välbetalt förstauppdrag. Men det tog sej på slutet...

LYCKA TILL!
 
mohei skrev:
Matti:

Lågprisbutikerna marknadsför sig med sina låga priser och dom säljer ju också mycket. Varför skulle inte då "lågprisfotografer" (om jag nu får kalla er så ;-) ) få samma framgång? Det är ett sätt att marknadsföra sig och det kan leda till fler uppdrag.

Monica - to compare photography to discount chains is like comparing apples to cucumbers - they are two totally different beasts.

Discount chains survive on NUMBERS - lots of them - as a photog you can not ever produce those numbers you need to survive if you try to operate on that business model. I don't know about you but if I do a shoot - personal - it takes me about a day to process the Raw files (talking digital now) to workable format - another day to produce a couple of prints (for myself) or if I work for a client I may have to travel - this means a van to bring the stuff - set up, shoot, travel back, again process the RAW shoot (if film of course it becomes even more complicated) develop a selection of images to present to the client, send the FedAx or put them up as a web album for selection of final images by client - then print myself or arrange for printer to print the images - or spend time with the grpahic designer to work out the details so he gets the files in a format and color space he/she needs.

This is not exacly the way a discount business operates.

I come across this misunderstanding of the photog busines - that it is easy and quick - all the time. And judging from this thread, you all who think the low price stock business is the way to go will continue to help pushing the prices of images down, down and down and in the end none of you will ever be able to live of your photography/images. Especially as you will be associated with "cheap" images - you will be the "IKEA" of photographers but of course, if that's the image you want to present to the world, then Sheep is the way to go.

But - as some of you point out, that's progress, and progress is always good and we should just flow with it and adapt, right?

Good luck all - and leet's come back to this thread 10 years from now, ok?
 
Skönt att Ni (Janne och Monica) tog mina inlägg på rätt sätt. Eftersom jag nu börjar att något så när känna Janne. Så vet jag att han tål en del mothugg och gärna ger igen. Men Monica Dig känner jag inte.

Det som ingen triggade på i mitt första inlägg, var just det vilken kunskap som Fredrik och övriga på Sheep har om just att arbeta med försäljning av bilder? För den del av pengarna som dom behåller, skall ju förmodilgen inte bara täcka omkostnader utan även marknadsföring.

Sedan vill det ju till att man har erfarenhet av bildgranskning. För att just kunna hitta dessa speciella bilder som krävs för att lyfta fram byrån i ljuset.
Finns inte det, så kan man starta så många byråer som helst.

Efter att jag har titta igenom "demo" webben, men även Fredriks inlägg i den här tråden, så hittar jag inte någon sådan information. Även fast jag inte idag skall. Men om så varit fallet att jag skulle ansluta mig till Sheep, så känns det som en vilktig del för mig. Vad har Sheep för tidigare kunskap om försäljning av bilder. För det är ju en av tankarna med att just ansluta sig till en byrå. Man får en sk "manager" för att arbetar med markandsföring av mitt arbete.

Den bildbyrå (1st) som jag är ansluten till har det redan från början framgått vad personalen har för erfarenhet och kunskap. Jag har även personligen träffat den som driver byrån och på så sätt känner jag trygghet och tillfredställelse i mitt val. Det känndes viktigt för mig i början då även den byrå var lite till sin storlek.

Jag håller med om att vi i vanlig ordning negativa och lite bakåt strävande i vårt synsätt. Men det är väl tyvärr något Svensk.

En del av inläggen i tråden, uppfattar jag som ett hackande på dom ser det här som en utmaning i sitt fotograferande. Sedan kan det finnas en saker som jag inte heller gillar i upplägget av Sheep och det får vi se hur det blir på sikt.

Men ni som har fotofraferandet som levebröd och sedan sitter och "hackar" på dom amatörfotografer som kanske vill försöka tjäna en liten slant på sin hobby. Är det inte fel målgrupp som ni hackar på!
Är det inte:

# Ni som måste markandsföra er kunskap bättre?
# Ni måste se till att dom som köper bilder inser det mervärde som Er erfarenhet innebär?
# Ni som måste se till att just Din bildbyrå markandsför dina alster på rätt sätt?

Genom att sitta här och vara nedlåtande och synisk, gör ni ju inga nya affärer.

Som en av min gammla försäljnings chefer sa i dagarna mellan Jul och Nyår. "Nu sitter era konkurenter inne och väntar på det nya året. Det är nu ni skall ut och blada och visa Ert mervärde och tala om att det nya året redan har börjat..."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.