Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sheep Bildbyrå?

Produkter
(logga in för att koppla)
forry4U skrev:
Den dagen kanske du redan har slagit undan benen för dej själv om du idag medverkar till att slå undan fötterna för andra.

Göran

De bilder jag gör skall inte mätas med de som fotar 100% av sin tid. I proportion kan jag inte ta samma priser.

Jag är ny glad amatör, men vill på sikt komma in på en hård marknad. Det vore dumt av mig att börja på proffspriser. Då skulle jag aldrig få en bild såld.

Om jag först blir synlig så kan jag succesivt få mer lönsamhet i fotot och succesivt låta fotot bli en större del av min försörjning.

Proffspriser på mina bilder idag skulle vara osäljbart.
 
Du och jag Janne tycks vara lite i samma position fast med olika approach till att lösa problemet.

Jag kan hålla med om att vare sig du eller jag kan ta proffspriser. Men det har mer med att göra att vi inte har arbetat in oss och att vi inte presterar lika bra eller kan ta lika stora uppdrag.

Men vad vi talar om här är faktiskt att priset kan vara så lågt som en tiondel av vad proffspriser är. Och jag vill hävda att vare sig du eller jag presterar enbart en tiondel av vad proffsen gör. Kanske i antal bilder men aldrig i kvalité. Om det vore så att din prestation var en tiondel av proffsen då skulle jag kunna köpa detta reapris. Men jag tror att du och jag presterar kanske 70 - 80% i det vi gör jämfört med proffsen. Därmed borde priset också ligga på ca 70 - 80% av proffsens priser. Det är den kostnadssänkning jag anser är motiverad pga av brister i kompetens och utrustning.

För det är ganska precis en tiondel Sheep erbjuder mig och dig i ersättning jämfört med vad jag fick betalt senast från en annan byrå.

Jag gissar att våran utveckling kommer att vara likartade. Vi kommer inte höja bildkvalitén i sig nämvärt. Vi kommer "hitta" nya bilder som gör sig bra men kvalitén kommer att bestå. Vi kommer utöka våra respektive utrustningar, inte för att kunna ta bättre betalt utan för att kunna ta fler jobb och därmed ta betalt oftare. Prislappen sitter inte i att du använder en D100 eller D2x utan i vilka omkostnader(som företagare) du har och vilken tid du måste lägga ner på en viss bild.

/maverick
 
Du har rätt, och min tanke är inte att stanna hos en första byrå, min tanke är att ta ett steg i taget. Men alla måste vi börja från botten.
 
Skulle du som "nybörjare" också acceptera tex. att köra Taxi för en tiondels lön också???

Om du har förhoppningen att en dag plåta proffesionellt så börja inte med att hjälpa lågprisföretag att sabba din framtid.

Jag tycker du borde lyssna mer till Christer och Frederik för det som dom har framfört här finns inget att säga annat än lysande. Jag kan inte hålla med mera.

/Göran
 
Jämförelsen funkar inte. Taxi köper man utan att bry sig om vem föraren är.

Jag vet att ni som är etablerade kommer slå på mig, och jag förstår er delvis, men ni bör delvis förstå mig oxå.
 
Konkurrens?

Ni som regerat mot min ansluting till Sheep är huvudsakligen ni som är eller vill bli etablerade fotografer. Ni som har eller vill ha en större del av er inkomst på det. Ni som ägnar eller vill ägna mer tid åt foto än vad jag har möjlighet till.

Jag uppfattar att ni ser en konkurrens i att jag kan sälja mitt så billigt. Men betänk att det blir min enda styrka. Ni har mer tid att fota och gör och kommer göra så mycket bättre bilder, så vi kommer att rikta oss mot helt olika kunder.

En dag önskar jag att jag kan konkurrera mot samma kunder som ni, då med andra priser, men där är jag inte än.
 
Janne: Du resonerar helt felaktigt. Om du ska bli en bättre fotograf blir du knappast bättre för att du tjänar småsummor. Du blir bättre genom att fotografera mer, vara ute mer och ständigt testa nya saker. Sedan bör man kanske ställa sig frågan om man ens ska ta betalt för sådant som man inte anser vara bra... bara för pengarnas skull.

Jag har inte konkurrens från sådana här bildbyråers fotograger, eftersom jag fotograferar dokumentärt för press. Men det har blivit sämre för fotografer (massor av uppsägningar), vilket på kort sikt är bra för oss frilansare, eftersom vi säljer mer, just nu. Royalty-free-bilder är dock det värsta jag vet. Gynnar inte någon förutom bildbyrån och köparen.
 
Jag läser detta med stort intresse.

Tänkte delge en erfarenhet, inte från bildbyrå, men hur det kan fungera med bildköpare.

I våras förlorade jag en kund som jag fotograferat åt i ett par år. Jag kanske fakturerade dem 30000 per år.

Jag hittade nämligen en broschyr som inte innehöll mina bilder (det var produktbilder på kläder och annat) utan sämre bilder [ärligt] av liknande typ.

När jag frågade kunden fick jag veta att de inte alls var missnöjd med mina bilder, inte heller med mig som fotograf.
Men det hade köpt in en egen kamera som en anställd på marknadsavdelningen använde för att fotografera i en enklare studio inom företaget.
De höll med om att bilderna var sämre men det var ett beslut de tagit och de kunde bara beklaga.


Är detta vanligt? Nej, vore det det skulle det inte vara idé att ens försöka leva på fotografi.
Men det är inte heller ovanligt.

Bland många företag är det så att de använder ”fria” bilder från CD eller enklare bilder tagna av någon inom företaget.
När de behöver något med lite mer krut en gång om året (ofta årsredovisningen) vänder de sig till byrå i Sthlm [inte alltid förstås] som använder någon av de ”stora” fotograferna.

De sparar pengar på det vardagliga och satsar mer på ett enstaka jobb.

Är varken rätt eller fel, men det är bra att vara medveten att många av de enkla, återkommande brödjobben har försvunnit, vilket gör att många fotografer får det tajtare och tvingas köra ännu mer taxi eller jobba extra.
Jag har köpt barnvagn i en butik av en som tidigare levde enbart av fotografi.
 
Re: Konkurrens?

Hustomten skrev:
Ni som regerat mot min ansluting till Sheep är huvudsakligen ni som är eller vill bli etablerade fotografer. Ni som har eller vill ha en större del av er inkomst på det. Ni som ägnar eller vill ägna mer tid åt foto än vad jag har möjlighet till.

Jag uppfattar att ni ser en konkurrens i att jag kan sälja mitt så billigt. Men betänk att det blir min enda styrka. Ni har mer tid att fota och gör och kommer göra så mycket bättre bilder, så vi kommer att rikta oss mot helt olika kunder.

En dag önskar jag att jag kan konkurrera mot samma kunder som ni, då med andra priser, men där är jag inte än.

Janne,

With the advent of digital, any fool can - and do - create images easily - no knowledge needed - and as the output increases, it'll be harder and harder and harder to make the GREAT images show - and as we already have agreed on here on this forum, most folks have NO idea what a GREAT image is - and the bean counters that more or less run the corporations only care about the bottom line to their companies - ie - cut costs - "get the cheap stuff - most poeple will never notice"..

I can see that whatever arguments are put forth here you'll keep on ignoring them to the detriment of the business - You want to be a pro - well, if you ever get there, you'll find that your name will ne connected to cheap images and that's what you'll be offered - and - if and when you perhaps get to that point in the future, you will also know that you helped bring down the fees paid to photogs so you will not be able to live off your work - however good you might be at that time - unless you'll make it to one of the top 10 spots or so in Sweden - and honestly, do you think you'll get there?.

Then, perhaps, you'll remember these postings and you'll think differently - but then of course, there'll be all these other young and hungry pro wannabees who are undercutting YOU and you'll be asking WHY ARE YOU GUYS DOING THIS? - and then you'll say: "Oh Yeah - they are just like me"...

And then it'll be too late!

Go in peace, Janne but always remember that what you do to others they usually end up doing to you in return - old ancient proverb somewhat changed...=*^)
 
Mipert,

Måste då inte fotograferna anpassa sig efter detta och hitta nya vägar istället för att stånga sig blodiga för sina höga priser på sina bilder?
 
Janne: Min första bild sålde jag för 750 kr, plus semesterersättning. Har aldrig sålt någon bild billigare.

Edit: Sålde alltså till en tidning, så 750 kr + semesterersättning är det jag fick före skatt.
 
Re: Konkurrens?

Hustomten skrev:
Ni som regerat mot min ansluting till Sheep är huvudsakligen ni som är eller vill bli etablerade fotografer. Ni som har eller vill ha en större del av er inkomst på det. Ni som ägnar eller vill ägna mer tid åt foto än vad jag har möjlighet till.

Jag uppfattar att ni ser en konkurrens i att jag kan sälja mitt så billigt. Men betänk att det blir min enda styrka. Ni har mer tid att fota och gör och kommer göra så mycket bättre bilder, så vi kommer att rikta oss mot helt olika kunder.

En dag önskar jag att jag kan konkurrera mot samma kunder som ni, då med andra priser, men där är jag inte än.

Jag vill bara poängtera att jag faktiskt inte reagerat mot din anslutning. Utan sättet du resonerar på.

Du kan sluta ditt jobb idag och börja fotografera 100% om en månad eller nått om du verkligen skulle vilja.

Som jag skrev tidigare så befinner sig du och jag i ungefär samma sits. Jag tjänar inga stora pengar på mitt fotograferande. Kan mer ses som trevliga extrainkomster som jag och sambon kan ha lite kul för. Men skillnaden är att jag vill kunna ta hand, hälsa och se byfotografen i ögonen när jag träffer henne utan att känna att jag snodde jobbet av henne enbart pga att jag inte har några omkostnader som jag inte kan betala genom andra inkomster.

Det är ofta skitsurt att bli nekad av lokaltidningar och andra så fort man gjort klart för dem att det inte räcker med en byline för att de ska få mina bilder. Men jag tror verkligen inte att jag köper mig en plats i solen genom att mer eller mindre ge bort de bilder jag producerar.

Vore jag du skulle jag surfa runt lite bland andra bildbyråer. Det är fler än man tror som tar emot bilder från oetablerade fotografer utan att för den skull skänka bort bilderna.

Mvh
Maverick
 
Hustomten skrev:
Mipert,

Måste då inte fotograferna anpassa sig efter detta och hitta nya vägar istället för att stånga sig blodiga för sina höga priser på sina bilder?

Precis vad jag gör.
Jag har olika prissättning för olika kunder.
Jag erbjuder paketpris. Produkter mot vit bakgrund med korrekt färg och grundretusch med enkel ljussättning för ett ganska lågt (dock inte underpris enligt min mening) pris med krav på minst tio bilder.
Jag föreläser och skriver. (Jag måste inte göra det, men med familj vill jag ha en extra trygghet med alternativa inkomster.)

Tillägg:
Jag håller också omkostnader till ett minimum genom att använda D100 med gamla objektiv.
Jag gör en del annat också för att ha råd att kunna bli av med kunder och riskera att inte få nya men det får vara för ögonblicket.
 
Senast ändrad:
Kan nämna att min första säljning drog in 2x 750:- minus skatt. Därefter köpte en bildbyrå bilderna för 450:- minus skatt. Därtill kom royalties för försäljning som bildbyrån gjorde. Summa sumarium fick jag runt 1500:- i handen per bild. Vilket räckte till en glugg jag gått och kikat på. Som jag faktiskt gav bort igår eftersom jag höjt kraven och aldrig använder gluggen längre.

Det är väl dock inte troligt att jag lyckas sälja två bilder för 7500:- styck längre, som skulle räcka till den glugg som skulle ersätta den jag gav bort. I synnerhet inte genom den väg som här diskuteras.

Mvh
Maverick
 
Hustomten skrev:
Låter sunt Mipert!

En bild är ju faktiskt aldrig värd mer än vad kunden är beredd att betala.
Precis.
Därför förlorar jag också ganska många jobb till ”fotografer” som bor hemma hos mamma eller har A-kassa.
Framförallt sådant som enklare modejobb, vissa tidningar typ lokala gratistidningar och modevisningar och annat.

Jag skriver inte detta med tanke på dig Janne utan detta är bara en verklighet.

Jag har en del ”glassiga” jobb med stora kunder men det är inte de jag lever på utan det är de dåligt betalda dagliga ”tråkjobben” som ger mig inkomsten.
 
Re: Re: Konkurrens?

Christerart skrev:
With the advent of digital, any fool can - and do - create images easily - no knowledge needed

Det är precis samma diskussion som när det började säljas riktiga datorer, som gjorde att folk enkelt kunde skapa trycksaker. Många otroligt fula alster såg dagens ljus, men folk hade kul och "skapade" hej vilt.

När upptäckarglädjen lagt sej lite så återgick en hel del till ordningen igen, men det blev aldrig mer som förr... samma kommer att hända med fotokonsten förstås. Ju mer intelligens som byggs in i kamerorna ju lättare blir det att fixa de där porträtten för interna företagstidningen, enkla produktbilder för "Månadens Erbjudande" osv. Samtidigt som man, när det verkligen gäller, inte kommer att snåla på att kalla in "riktiga" fotografer.

I takt med att man försöker (och misslyckas) själv så uppskattar man proffsens jobb mer. När det behövs.

Jag försökte en gång, i min grönaste ungdom, sno vår mest anlitade fotograf på jobb. Va´ fan, jag hade ju en systemkamera, en blixt o ett lång objektiv. Stativ var det enda som skilde mej och proffset åt.

Hej o hå. Efter att ha försökt plåta Autoklaver i rostfritt en hel dag så ringde jag in vår riktiga fotograf. Plötsligt tyckte jag att hans fakturor var riktigt rimliga ;-)

Låt tusen blommor blomma, en o annan Arleklint kanske slår rot och växer till himlen! Andra inser sina begränsningar.
 
K-G:

Visst har du rätt i att fotografyrket förändras genom alla nya digitalkameror som kommer. Folk kan lätt fixa själva. Många kommer nöja sig med det resultat dom uppnår andra kommer återgå till Mipert.

Men förutsättningarna blir nya. De flesta fotografen får anpassa sig. Fota deltid eller komplettera med andra fotorelaterade jobb.

Några få stora etablerade fotografer kan fortsätta leva på sitt namn.

Jag och himlen hör nog inte ihop, men man vill ju testa utifrån de förutsättningar man har.
 
Re: Re: Re: Konkurrens?

HDFS) (KGS skrev:
Det är precis samma diskussion som när det började säljas riktiga datorer, som gjorde att folk enkelt kunde skapa trycksaker. Många otroligt fula alster såg dagens ljus, men folk hade kul och "skapade" hej vilt.

När upptäckarglädjen lagt sej lite så återgick en hel del till ordningen igen, men det blev aldrig mer som förr... samma kommer att hända med fotokonsten förstås. Ju mer intelligens som byggs in i kamerorna ju lättare blir det att fixa de där porträtten för interna företagstidningen, enkla produktbilder för "Månadens Erbjudande" osv. Samtidigt som man, när det verkligen gäller, inte kommer att snåla på att kalla in "riktiga" fotografer.

I takt med att man försöker (och misslyckas) själv så uppskattar man proffsens jobb mer. När det behövs.

Jag försökte en gång, i min grönaste ungdom, sno vår mest anlitade fotograf på jobb. Va´ fan, jag hade ju en systemkamera, en blixt o ett lång objektiv. Stativ var det enda som skilde mej och proffset åt.

Hej o hå. Efter att ha försökt plåta Autoklaver i rostfritt en hel dag så ringde jag in vår riktiga fotograf. Plötsligt tyckte jag att hans fakturor var riktigt rimliga ;-)

Låt tusen blommor blomma, en o annan Arleklint kanske slår rot och växer till himlen! Andra inser sina begränsningar.

KG,

You made my day when I figured out what that last line said...=*^)

Still laughing.....=*^)

C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.