HDFS) (KGS skrev:
Det är precis samma diskussion som när det började säljas riktiga datorer, som gjorde att folk enkelt kunde skapa trycksaker. Många otroligt fula alster såg dagens ljus, men folk hade kul och "skapade" hej vilt.
När upptäckarglädjen lagt sej lite så återgick en hel del till ordningen igen, men det blev aldrig mer som förr... samma kommer att hända med fotokonsten förstås. Ju mer intelligens som byggs in i kamerorna ju lättare blir det att fixa de där porträtten för interna företagstidningen, enkla produktbilder för "Månadens Erbjudande" osv. Samtidigt som man, när det verkligen gäller, inte kommer att snåla på att kalla in "riktiga" fotografer.
I takt med att man försöker (och misslyckas) själv så uppskattar man proffsens jobb mer. När det behövs.
Jag försökte en gång, i min grönaste ungdom, sno vår mest anlitade fotograf på jobb. Va´ fan, jag hade ju en systemkamera, en blixt o ett lång objektiv. Stativ var det enda som skilde mej och proffset åt.
Hej o hå. Efter att ha försökt plåta Autoklaver i rostfritt en hel dag så ringde jag in vår riktiga fotograf. Plötsligt tyckte jag att hans fakturor var riktigt rimliga ;-)
Låt tusen blommor blomma, en o annan Arleklint kanske slår rot och växer till himlen! Andra inser sina begränsningar.