Annons

Sheep Bildbyrå?

Produkter
(logga in för att koppla)
Luguber skrev:

En del av inläggen i tråden, uppfattar jag som ett hackande på dom ser det här som en utmaning i sitt fotograferande. Sedan kan det finnas en saker som jag inte heller gillar i upplägget av Sheep och det får vi se hur det blir på sikt.

Men ni som har fotofraferandet som levebröd och sedan sitter och "hackar" på dom amatörfotografer som kanske vill försöka tjäna en liten slant på sin hobby. Är det inte fel målgrupp som ni hackar på!
Är det inte:

# Ni som måste markandsföra er kunskap bättre?
# Ni måste se till att dom som köper bilder inser det mervärde som Er erfarenhet innebär?
# Ni som måste se till att just Din bildbyrå markandsför dina alster på rätt sätt?

Genom att sitta här och vara nedlåtande och synisk, gör ni ju inga nya affärer.

Som en av min gammla försäljnings chefer sa i dagarna mellan Jul och Nyår. "Nu sitter era konkurenter inne och väntar på det nya året. Det är nu ni skall ut och blada och visa Ert mervärde och tala om att det nya året redan har börjat..."

Sten,

Those of us who make our living by doing this try to EDUCATE and correct ahat we see as "faulty" thinking when we see a trend that in the long run will - and is - threathening to ALL our livelyhoods. Most of us realize it is a lossing proposition but we still "fight the good fight" and try to make beginners understand that they are undermining themselves.

I have in the lst couple years spend many hours education adn supporting two "beginners", sharing my experience and knowledge - as have others helped and educated me - that's what this is all about - even if it needs some straight talk sometimes - and sometimes soemthing gets lost in the translation..=*^)

mipert skrev:
Jag ser inga problem med fria bilder på CD eller via byrå, om det var mindre besvärligt skulle jag fixa egna CD med ett antal enkla bruksbilder.
Men, jag skulle inte lägga mina bästa bilder på en byrå som håller låga priser.
Jag skulle nöja mig med ett antal enkla bilder av typen äpple mot vit bakgrund och moln mot blå himmel.
Annars finns risken att den där fina insektsbilden ger dig 395:- för obegränsad användning på webb när den kunde gett dig 1500:- för max ett års användning för ett ändamål.
Eller blivit unik reklam för ABB över hela världen och gett dig

Mipert: Jag lovar dig dyrt och heligt, att den dag jag inser att mina bilder går att sälja för mer pengar kommer jag göra det. Jag har ingen ideologi som säger att jag skall ge bort mina alster gratis, men än sålänge vet jag inte om dom är säljbara till något pris överhuvudtaget. Jag provar ett steg i taget. Är det ok ? ;)

languages

Hustomten skrev:
Christer: Prova att skriva svenska. Du förstår ju.
Jag tycker det är jobbigt att hänga med.

Janne,

Reading is slow - writing is glacially slow - my mind is screwed up as it is with the influx of Swedish - I'm sorry it's hard on you but belive me it's much harder for me - Swedish right now is on the same level as my German - not exact;ly fluent..=*^)

Ja Christer. Du får gärna utbilda och vara mentor åt dom som ber om det. Det finns säkert dom som tycker att du är en guru inom fotografi. Men vad du gör, tro inte att du kan vara det åt alla. Alla människor tänker olika. Felaktigt tänkande är om man bryter mot lagen eller mänskliga rättigheter, inte annars.
Alla fotografer får sälja sina bilder på det sätt dom tycker passar dom bäst. Respektera det.

Luguber skrev:
Skönt att Ni (Janne och Monica) tog mina inlägg på rätt sätt. Eftersom jag nu börjar att något så när känna Janne. Så vet jag att han tål en del mothugg och gärna ger igen. Men Monica Dig känner jag inte.

Det som ingen triggade på i mitt första inlägg, var just det vilken kunskap som Fredrik och övriga på Sheep har om just att arbeta med försäljning av bilder? För den del av pengarna som dom behåller, skall ju förmodilgen inte bara täcka omkostnader utan även marknadsföring.

Sedan vill det ju till att man har erfarenhet av bildgranskning. För att just kunna hitta dessa speciella bilder som krävs för att lyfta fram byrån i ljuset.
Finns inte det, så kan man starta så många byråer som helst.

Efter att jag har titta igenom "demo" webben, men även Fredriks inlägg i den här tråden, så hittar jag inte någon sådan information. Även fast jag inte idag skall. Men om så varit fallet att jag skulle ansluta mig till Sheep, så känns det som en vilktig del för mig. Vad har Sheep för tidigare kunskap om försäljning av bilder. För det är ju en av tankarna med att just ansluta sig till en byrå. Man får en sk "manager" för att arbetar med markandsföring av mitt arbete.

Den bildbyrå (1st) som jag är ansluten till har det redan från början framgått vad personalen har för erfarenhet och kunskap. Jag har även personligen träffat den som driver byrån och på så sätt känner jag trygghet och tillfredställelse i mitt val. Det känndes viktigt för mig i början då även den byrå var lite till sin storlek.

Jag håller med om att vi i vanlig ordning negativa och lite bakåt strävande i vårt synsätt. Men det är väl tyvärr något Svensk.

En del av inläggen i tråden, uppfattar jag som ett hackande på dom ser det här som en utmaning i sitt fotograferande. Sedan kan det finnas en saker som jag inte heller gillar i upplägget av Sheep och det får vi se hur det blir på sikt.

Men ni som har fotofraferandet som levebröd och sedan sitter och "hackar" på dom amatörfotografer som kanske vill försöka tjäna en liten slant på sin hobby. Är det inte fel målgrupp som ni hackar på!
Är det inte:

# Ni som måste markandsföra er kunskap bättre?
# Ni måste se till att dom som köper bilder inser det mervärde som Er erfarenhet innebär?
# Ni som måste se till att just Din bildbyrå markandsför dina alster på rätt sätt?

Genom att sitta här och vara nedlåtande och synisk, gör ni ju inga nya affärer.

Som en av min gammla försäljnings chefer sa i dagarna mellan Jul och Nyår. "Nu sitter era konkurenter inne och väntar på det nya året. Det är nu ni skall ut och blada och visa Ert mervärde och tala om att det nya året redan har börjat..."

Ja du vet vem jag är Sten, jag tål att slås på ;)
Men jag kan inte slå tillbaka på dig i detta fallet, utan jag håller snarast med dig.

Jag kommer ställa krav på att Sheep kan marknadsföra, och... (nu är jag lite provokativ)

Jag förväntar mig att proffesionella fotografer med sin tid och sina större ekonomiska resurser (jag har ju bara matkontot) kan göra bättre bilder, och marknadsföra sina bilder på ett helt annat sätt än vad jag har möjlighet till.

Hustomten skrev:
Christer: Ursäkta mig då om jag inte besvarar (eller försvarar mig i) dina inlägg.

Janne,

You've seen to have been able to follow earlier - and I am not attacking you - I'm trying to "educate" you in what so many of us have learned the hard way about this kind of stock business you entered into - in the long run it is destructive to ALL of us - beginners and pros alike - so in that sense we are on the same field - together we may survive - seperate we will not - but as I mentioned earlier - I am not quite in the same boat as others as I have income from my art prints so I am spending this effort on trying to help others but I am finding that there is often an unsurmountable gorge between those who have been around awhile and those starting out - just like the rifts that often exist between sons and fathers - the sons usually have to learn the hard way, right?...=*^)

Sorry, gotta go...

C

Men här handler det inte om valet att göra det själv eller hyra proffs. Utan om att hyra ett proffs eller en hobbytapetserare. Den ena kostar tusenlappar den andra tar två hundra, dessutom via en firma som letat upp alla glada hobbyister.

Som det näms i många trådar så är det inte bildkvalitén som avgör huruvida man är proffs eller inte.

Men den väg som är på väg att utvecklas gör att inte ens fotografer som jobbar svart kan tävla om priset. Och deras mervärde är sällan tio ggr större.

En tröst i sammanhanget är ju iaf att bildbyrån får lika dåligt betalt...

Men personligen har jag lite tankar som Mipert. Kanske skulle man ansluta sig och skika dit bilder som verkligen inte är värda mer 300:-. Det är väl bara rada upp objekten på ljusbordet och dra en bild.

/Maverick
(Som funderar på att ta ett annat tåg än det som går mot avgrunden)

mohei skrev:
Ja Christer. Du får gärna utbilda och vara mentor åt dom som ber om det. Det finns säkert dom som tycker att du är en guru inom fotografi. Men vad du gör, tro inte att du kan vara det åt alla. Alla människor tänker olika. Felaktigt tänkande är om man bryter mot lagen eller mänskliga rättigheter, inte annars.
Alla fotografer får sälja sina bilder på det sätt dom tycker passar dom bäst. Respektera det.

Monica,

A quick one - oh boy - here we go again - why is it that as soon as someone espouses a different way of thinking or even hint of "I've been around for awhile and here's is what I've learned" there's always someone resenting it.

By me presenting MY and many OTHERS experiences I am merrely pointing to what we learned - often the hard way.

Respect that and please do not attack me for this - if you feel slighted by me sharing my often hard earned knowledge - all YOU have to do is pass over my comments.

C

Det är möjligt att det för tillfället går mot projektanställningar. Det är ju arbetsgivarnas våta dröm. Åtminstone i den mån de inte behöver betala mer i lön än vad de gör nu.

Men ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är det hål i huvudet och blir problemet tillräckligt stort kommer det att regleras. För det som händer mellan projektanställningarna är att folk är arbetslösa och går på A-kassa. Den svarta ekonomin utökas ändå mer och i slutändan så är det de som betalar skatt som får betala. Eller oxå har vi ett samhälle jag inte vill vara delaktig i.

/Maverick

Maverick skrev:
Det är möjligt att det för tillfället går mot projektanställningar. Det är ju arbetsgivarnas våta dröm. Åtminstone i den mån de inte behöver betala mer i lön än vad de gör nu.

Men ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är det hål i huvudet och blir problemet tillräckligt stort kommer det att regleras. För det som händer mellan projektanställningarna är att folk är arbetslösa och går på A-kassa. Den svarta ekonomin utökas ändå mer och i slutändan så är det de som betalar skatt som får betala. Eller oxå har vi ett samhälle jag inte vill vara delaktig i.

/Maverick

Vi är off-topic, men man kan ju införa privata arbetslöshetsförsäkringar

Och hur skulle vi kunna betala för dem om det bara är projektanställningar som gäller?

Det slutar med att fotografer blir uteliggare med kameraryggsäck...

Fast det är off-topic så vi lämnar det...

/Maverick

Maverick skrev:
Och hur skulle vi kunna betala för dem om det bara är projektanställningar som gäller?

Det slutar med att fotografer blir uteliggare med kameraryggsäck...

Fast det är off-topic så vi lämnar det...

/Maverick

Det borde ju programmerare med vara då, med all shareware och freeware som finns. Eller målare och snickare med så många gör-det-självare som finns. Det är ju oftast priset som styr, och kanske är det så att om bilderna är lite billigare, så är det fler som köper dom?.
Jag tror ju att dom flesta av oss här på fotosidan beställer på nätet och utomlands där det är billigare, och det går ut över alla fotoaffärer. Vi har redan slutat vilja betala för dammsugare och spisar och kylskåp, så den tillverkningen sker snart helt och hållet i andra länder. Vare sig om vi vill eller inte är vi själva en stor del av den utvecklingen som sker i samhället. Vi själva vill ju betala så lite som möjligt för det vi köper.

Det är vi också snart. Du kanske har missat det men arbetslöheten är HÖG bland systemare och programmerare idag. Bl a pga av billigt arbetskraft i Indien. Se tidigare inlägg.

Dessutom tillhör jag de som köper i stort sett allt i butik. Inte en enda ny kamerapryl har jag beställt från nätet eller utomlands. Det enda jag köpt på nätet är film...

/Maverick

Maverick skrev:
Det är vi också snart. Du kanske har missat det men arbetslöheten är HÖG bland systemare och programmerare idag. Bl a pga av billigt arbetskraft i Indien. Se tidigare inlägg.

Dessutom tillhör jag de som köper i stort sett allt i butik. Inte en enda ny kamerapryl har jag beställt från nätet eller utomlands. Det enda jag köpt på nätet är film...

/Maverick

:) Och du kör svensk bil och dammsuger med dyr svensktillverkad dammsugare??
Isåfall är du i mionoritet. Vi alla vill ha billiga produkter, och det finns det fördelar och nackdelar med.

Folk vill köpa allt billigt, helst gratis. Många av oss har "billig" PS, kameror från Tyskland eller USA.

Jag säger inte det är bra, men att folk jagar lägsta pris är något att ta hänsyn till när vi prissätter våra bilder om vi vill sälja i större mängd.

Alternativet är att hålla höga priser. Det kan funka men förutsätter att du har ett namn du kan sälja. Typ att du är en topp 10 bland svenska fotografer i din nisch.

En intressant iaktagelse kan vara att många är beredda att gå bersärkargång för att bilder inte skall bli stulna och för att fotografer skall få sina relevanta priser på sina bilder, men gäller samma princip när ni köper in programvaror?

Senast ändrad:
sjost skrev:
:) Och du kör svensk bil och dammsuger med dyr svensktillverkad dammsugare??
Isåfall är du i mionoritet. Vi alla vill ha billiga produkter, och det finns det fördelar och nackdelar med.

Svensk bil ja, dammsugaren har jag ingen aning om. En volta tror jag...

Jo, jag kanske är i minoritet. Fast å andra sidan tillhör jag ju majoriteten fotografer som inte kan försörja mig på att fotografera och den andelen lär ju öka så man är ju i gott sällskap ändå.

Men här handlar det ju inte om att sänka priserna utan om att dumpa dem under en nivå som gör det möjligt att leva på dem.

Detta genom metoder som inte är helt schyssta. Enda och enda sättet för ett proffs att konkurrera med dina priser är att antingen skaffa ett annat jobb och hobbyfotografera. Eller att ta beställningsjobb på tider då du inte kan. Bildbyråer kan han i stort sett glömma såvida han inte får en beställning från dem.

Arbetsmarknadens villkor sätts ur spel helt enkelt vilket i slutändan blir dyrt för alla.

/Maverick

Senast ändrad:
Arbetsmarknadens villkor sätts inte ur spel. Det är bara arbetsmarkadens villkor som förändras.

Förändringsbenägna fotografer - de som är beredda att acceptera att det finns ny konkurrens - de som är beredda att vidga sitt utbud - de som är beredda att anpassa sig så som många andra brancher redan gjort - de kommer klara sig

Acceptera att det finns konkurrens i form av att folk fotar själva eller anlitar "oss amatörer". Anpassa er efter det och tänk till hur ni skall profilera er. Lägg energin i det istället för att slå mot oss som vill "komma in"

Nästa provokativa fråga:

Varför finns BLF-priser och andra rekommenderade priser. Är det inte upp till varje fotograf att sätta sina priser? Har vi inte en fri marknad?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar