Annons

Sheep Bildbyrå?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hustomten skrev:
Arbetsmarknadens villkor sätts inte ur spel. Det är bara arbetsmarkadens villkor som förändras.

Förändringsbenägna fotografer - de som är beredda att acceptera att det finns ny konkurrens - de som är beredda att vidga sitt utbud - de som är beredda att anpassa sig så som många andra brancher redan gjort - de kommer klara sig

Acceptera att det finns konkurrens i form av att folk fotar själva eller anlitar "oss amatörer". Anpassa er efter det och tänk till hur ni skall profilera er. Lägg energin i det istället för att slå mot oss som vill "komma in"

Nästa provokativa fråga:

Varför finns BLF-priser och andra rekommenderade priser. Är det inte upp till varje fotograf att sätta sina priser? Har vi inte en fri marknad?

Men att fotografer ska tvingas göra sig av med studios och ta andra jobb för att konkurrera är väl knappast en positiv utveckling? Det inser ju jag som också vill "komma in".

När det gäller BLF:s prislista så ges den ut på dispens av konkurrensverket i syfte att motverka att marknades undermineras. Av den anledningen är också prislistorna tillgängliga för vanliga amatörer. Att t o m konkurrensverkat insett problemet och ger dispens för ett undantag säger väl något om hur allvarligt man ser på problemet från myndighetshåll.

/Maverick
 
Jag har svårt att tro att någon fotograf måste lägga ner sin studio för att några amatörer säljer till låga priser i sina försök att synas.

Ja jag såg att BLF hade dispens så att man får ge ut prislistorna till 2005. Jag tycker det är något galet om listor av den typen behövs. Om fotografer har svårt att överleva är det ett problem, men kanske listor av den typen inte är det rätta sättet att lösa problemet på långsiktigt.
 
Jo, det är få idag. Men ingen har heller sagt att krisen är här redan utan att den är på väg. De kanske sprider sig som ogräs nu när vissa vill göra affärsidé av att sammla på sig amatörer och tjäna pengar på dem.

Angående prislistan så borde vi ju kunna kolla motiveringen till dess existens med vår expert Staffan Teste som är ombudsman hos BLF.

/Maverick
 
Problemet är att det är konkurrenshämmande. I en marknadsekonomi skall olika leverantörer (läs fotografer) konkurrera. Systemet bygger på det. Om alla enas om samma pris försvinner konkurrensen.
 
Maverick skrev:
Angående prislistan så borde vi ju kunna kolla motiveringen till dess existens med vår expert Staffan Teste som är ombudsman hos BLF.

/Maverick

Slänger du eller jag in frågan? Jag skall skriva fs-nyhet med info om Höga Kusten-resan ;)
 
Jo fast det är som sagt riktpriser. Ringer du runt bland fotograferna på stan så kommer du märka att många ligger en bra bit över dessa priser.

Riktpriserna har kommit till för att nya fotografer ska veta ungefär vad det ska ta betalt. Många fotografer ligger också under dessa priser, dock långt ifrån sheep. Detta därför att många fotografer är frilansare och hela tiden är lite av den svagare parten jämtemot kunderna.

All media brukar i regel vara otroligt positiva till att man ska levera bilder till dem...tills de fattar att de inte får dem gratis. Som nystartat fotograf är det då lätt att tro på tidningens snack om att bild inte kostar mer än 450:- inklusive moms. För det är det tidningarna kör med.

Så listans riktpriser är till för att fotografer ska kunna leva på fotograferingen, inget annat. Det är dessutom ärligare än att det blir diverse kartellbildningar som utretts hos bl a bensinbolag, asfaltsbolag och byggbolag.

Jag kan dock tycka att det är ett visst problem i de fall kunden är en vanlig konsument som vill ha bilder av t ex bröllopet.

/Maverick
 
Hustomten skrev:
Slänger du eller jag in frågan? Jag skall skriva fs-nyhet med info om Höga Kusten-resan ;)

Jag skulle kunna göra det men känner att jag inte orkar just nu. För jag skulle nämligen vilja veta om de inte ser ett problem i att han tjänar pengar på medlemmar som vänder sig till BLF för hjälp. För så vitt jag förstått så är bildombudsmannen skilt från BLF. Men BLF hänvisar medlemmar vidare till honom och han tar procent av eventuellt skadestånd om jag förstått saken rätt.

/Maverick
 
Hustomten skrev:
Problemet är att det är konkurrenshämmande. I en marknadsekonomi skall olika leverantörer (läs fotografer) konkurrera. Systemet bygger på det. Om alla enas om samma pris försvinner konkurrensen.

Man skulle också kunna säga att om alla har samma pris så är det bildkvalitén som blir avgörande och inte prislappen. DVS bäste fotograf får jobbet.

/Maverick
 
Så kan man säga, men då smiter man undan. I "sunda" brancher konkurrerar man med både pris och kvalité.

Inget säger iofs heller att bäst bildkvalité är det som matchar kundens behov.
 
Janne, jag tror att du har hakat upp dig på listans existens.

Som SFF-ansluten finns det inget som tvingar dig att följa riktprislistan. Istället är det som Maverick skriver att listan finns till för att ge en ungefärlig prisbild för vad som kan vara rimligt - och möjligt - om du ska kunna överleva på ditt fotograferande.

I sin prisguide skriver SFF bl a att
"Varje fotograf tar sitt pris.Variationerna i prisnivå är stora beroende på olika förutsättningar i fråga om kompetens, utrustning samt typ av uppdrag." SFF Prisguiden, Sid 7.

De skriver även
"Nedanstående priser bygger på de faktiska kostnader flertalet självständigt arbetande
yrkesfotografer har". ibid.

Det handlar alltså om realistiska priser och timarvoden och inga excesser som du verkar tro.
 
Om dom har ett högre reellt värde kommer jag märka det. Det märker jag utifrån hur många som säljs. Inser jag att jag kan ta mer betalt kommer jag göra det.
 
Sheep you damned fool, Sheep!

Rubriken är ur någon gammal tecknad serie som ligger och skvalpar i långtidsminnet till ingen nytta, förrns nu :)


Jag fick åxå erbjudandet tidigt i våras och ställde mig då spontant positiv till idén. Nu är jag mer tveksam. Vilka alternativ finns om jag vill satsa semi-seriöst på fotografering? Inte heltid utan på en nivå som tillåter heltidsarbete vid sidan om. Finns det alltså alternativ som kan fungera för en hobbyist som mig där belöningen är högre för satsat arbete och kapital?

Det är några i tråden som uppenbarligen har erfarenhet från andra bildbyråer. Hur funkar dessa. Är det svårt att bli ansluten. Ansluter de vem som helst men sållar bort alla dina inskickade bilder om du är kass? Alla dessa frågor måste få ett svar ;)

Lycka till oavsett hur ni väljer att leva och verka!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.