Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sevärda platser i Östergötland?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag har precis flyttat till Norrköping och skulle vilja ha lite tips på fina platser med avseende på landskaps och naturfotografering?

Det bör ligga inom en radie på 6-7 mil från Norrköping.

/Fredrik
 
Hej!
Välkommen till Norrköping!
Skogarna norr om Norrkping, runt Ågelsjön, Stocksjön är mina favoritområden. Kuperat, berg, småsjöar och myrar. Kan ibland kännas som att man är betydligt längre norrut.
/Magnus
 
Stegeborg slottsruin

Jag kan rekommendera Stegeborg. Där finns en gammal slottsruin där man kan få till fina bilder. Mer info på http://www.stegeborg.se/

Ruinen1.JPG
 
På vägen till Stegeborg passerar du Söderköping som är en lite unik miljö. (Jag var där i går förresten och klämde några bilder, ska se om jag hinner baxa upp en i kväll.) Fortsätt sedan till Mem, där slutar Göta Kanal (eller börjar om man så vill) Sedan kan du forstätta till Stegeborg. Området kring Skällviks K:a är ju också intressant. Du kan sedan fortsätta ut mot S:t Anna Skärgård eller ta färjan över till Vikbolandet och ta den mindre vägen österut mot Arkösund och återvända via Ö Husby till Peking.
D'e e bare å köre på!
 
Arkösund är fint! Och har nån vägarna förbi kan ni väl titta om ni kan se min blåa borttappade Sony Ericsson Z600 liggandes i diket nånstans :)
 
Vid Ödeshög finns ruinen av Alvastra kloster (bild att inspireras av i portföljen) vid Ombergs fot. Lite längre norrut finns Vadstena och därifrån är det lätt att följa Vättern tills Göta kanal hittas och Motala får besök för att via Ljungsbro med gott om chocklad pralliner nå fram till Bergs slussar som kan vara myucket inspierande under sommarperioden.

Norrköping i sig är en inspirerande plats med de gamla textilfabrikerna och vattnet i stadens centrala delar. Spårvagnar rullar ännu på gatorna som ett minne av en svunnen epok av framåtanda. Längre inåt landet längs gamla riksettan finner du biskopsätet Linköping och dess moderna flygindustri och fina domkyrka med anor från sekler som flytt. Med lite tur kan du även få en skymt av konungens representant vid slottet. Från Linköping kan du dels röra dig mot Åtvidaberg och ta del av lanskept med dess ekar och väl framme se den samhällets tidigare så stolta minnen av fotbollslaget med Roland Sandberg och Ralf Edström, som under tidigt sjutiotal hade glansdagar i allsvenkan, innan motorn i samhället genom strategiska feldeömningar över en natt raderades ut. Med facit i hand så hade det blivit så med det stolta Facit.
 
boktips!!!

Det finns en bok på akademibokhandeln i Norrköping som heter VÄGVISARE TILL NATUREN I NORRKÖPING den kostar runt hundringen och innehåller 60st platser och kartor till fina naturområden runt norrköping.
 
Hela kusten är fin. Flyttfåglar nu på hösten och fina kulturmarker. Knotiga och pinade kusttallar.

Eklandskapet (norra europas största sammanhängade påstår de som tror sig veta) söder om Linköping är fint.

Svartåns utlopp i sjön Roxen utanför Linköping erbjuder mycket fåglar periodvis. Nu är det hög tid för flyttfåglar.

Det var några förslag. Lycka till!
/Mattias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.