** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Seriebildstagning

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn_

Aktiv medlem
Hej på er. Egentligen passar denna tråden kanske bättre någon annanstans men jag brukar få bra svar här :)

Jag fick tag i ett 70-300 för att tag sedan men har även kört en del med ett fast 200. Hur gör ni när ni skall fånga snabba saker med tele (t ex barn), kör ni på seriebildstagning då eller?

Jag har börjat gå ifrån det mer och mer för att försöka lära mig att vänta tills "rätt bild" kommer och då ta bilden. Jag missar ganska ofta men det är kanske bättre att försöka öva upp den förmågan?

Nu blir det mest jobbigt att sitta och sortera ut de som blev "minst misslyckade" när man har kört på serietagning.

Hur gör ni? kul att höra...

//Björn

Vadå, håller du bara in knappen och hoppas på det bästa när du använder serietaging?

Min kamera är alltid inställd på serietagning men jag tar nästan aldrig flera bilder i rad bara för att det går, håller bara ner knappen om det är så att jag ändå inte skulle hinna släppa upp den och trycka igen.

Hej på er. Egentligen passar denna tråden kanske bättre någon annanstans men jag brukar få bra svar här :)

Jag fick tag i ett 70-300 för att tag sedan men har även kört en del med ett fast 200. Hur gör ni när ni skall fånga snabba saker med tele (t ex barn), kör ni på seriebildstagning då eller?

Jag har börjat gå ifrån det mer och mer för att försöka lära mig att vänta tills "rätt bild" kommer och då ta bilden. Jag missar ganska ofta men det är kanske bättre att försöka öva upp den förmågan?

Nu blir det mest jobbigt att sitta och sortera ut de som blev "minst misslyckade" när man har kört på serietagning.

Hur gör ni? kul att höra...

//Björn

Helt rätt att vänta in ögonblicket och inte bara peppra på enligt "spray and pray".

Däremot gör jag så att när tillfället kommer så skjuter jag korta skurar med 3-4 bilder med 7bps. Då fångar man dels rätt ögonblick, men klarar sig samtidigt ifrån att motivet råkar blinka, eller ett finger som råkar skymma näsan osv.

Fotar också en hel del karate och då är skurarna oumbärliga. Tjänar mycket på att vara väl insatt i verksamheten så att man vet vad som ska hända innan det händer och kan fånga precis rät tillfälle.

För att sortera ut rätt bilder bläddrar jag direkt på minneskortet och markerar ut de fåtal bilder jag vill spara, kopierar över dessa till hårddisken och raderar sen resten på kortet.

Jag har dock inte alltid gjort så, i början rasslade jag på med massor av bilder enligt principen "filmen är ju gratis". Helsike heller den är! Den kostar massor i form av trist arbete. Sen kopierade jag över hela mappen till datorn med tanken att senare gå igenom och rensa. Det blev aldrig gjort, utan jag har tusentals bilder i olika mappar som fyller upp disken där det mesta borde slängas, men är så jobbigt att det inte blivit gjort.

/Mats

Vadå, håller du bara in knappen och hoppas på det bästa när du använder serietaging?

Min kamera är alltid inställd på serietagning men jag tar nästan aldrig flera bilder i rad bara för att det går, håller bara ner knappen om det är så att jag ändå inte skulle hinna släppa upp den och trycka igen.

Jo, så gör jag också, men det blir en hel del sorterande ändå, kanske ngt man får leva med.

//Björn

Hehe, såklart Tobbe.
Du kör ju 8...5...0... nu... Den är väl rätt långsam. ;-)

PS.
Kör ju själv 550 och är inte ett dugg avundsjuk...Inte alls... Inget.... ;-)

Mvh
Danne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar