Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samma bild i flera pooler

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Ända till KFIB kom in.

Godnatt

De e där jag inte hänger me? Själv så sympatiserar jag med dom som JAG tycker verkar ha vettiga åsikter utan att vara medlem i den klubben. Liksom jag absolut inte tycker illa om nån person bara för att den har en annan åsikt än min. Besides; Lite kul är det ju med "kubbningarna" här annars skulle man nog vara någon annanstans? Natti! JANNE

lottawe skrev:
Jag slutar också engagera mig i dessa diskussioner med dig då de senaste diskussionerna nu börjat likna vad som kallas påhopp och ren mobbning.

Vi lever inte i anarki.

Så det är OK att "diskutera" så länge alla åsikter sammanfaller med dina...

lottawe skrev:
AFE har rätt om metadiskussion. Och synd är det för ursprunget rörde som sagt missbruk i poolerna och hur saker för poolerna kunde förbättras. Ända till KFIB kom in.

Godnatt

...och sammanfaller inte åsikterna med dina ingår man tydligen i någon gruppering du själv har uppfunnit. Du gör dig själv till löje med kommentarer som dessa.

Jag anser inte att det är ett problem för mig att folk lägger samma bild i flera pooler - men nu har ju Chríster fixat det så vad mer finns det att snacka om när det gäller den biten?

lottawe skrev:
Fö behövs ofta tid att ägna bilderna för att åstadkomma diskussioner. Så om det är diskussioner som nu är intressant så är det väl oväsentligt om vissa anser att de får för få kommentarer som nämns här? Att kommentera flera bilder inom 1 minut hjälper till att öka mängden, men har man så bråttom kanske det är orsaken till att diskussioner inte uppstår också?

Du antar hela tiden att man inte kan skriva bra kommentarer för att man skriver många. Det är din åsikt och jag är djupt oening. Jag hävdar att kritikpoolerna inte är ämnade eller ens lämpliga för diskussioner - det är därför det finns en bilddiskussionspool. Jag vill att det skall vara fritt att diskutera vad man vill omkring bilden i bilddiskussionspoolen - du tycks vara oenig, men jag vet inte varför.

lottawe skrev:
Vi har kommenterat samma bild i nybörjarpoolen för några dagar sedan. Din kommentar på den löd "Jag tycker inte bilden säger så mycket. Försök hitta roligare poseringar." Så om jag säger till dig nu, Jag tycker inte din kommentar säger så mycket, försök leva som du lär. Tar du den kritiken på ett bra sätt då? eller borde jag kanske ha utvecklat?

Om jag inte ser meningen med en pool kan andra göra det, och då är det ju kul för dem att den finns. Vill jag önska något annat som inte finns än så gör jag det, men det kan man göra utan att annat ska offras. Eller hur?

Jag är beredd att jobba för att få igång bilddiskussionerna. Hoppas fler är det också.

Jag tycker hemskt illa om att du som tredje part går in och använder sådant här som argument för din sak. Om fotografen har ett problem med en kommentar finns det formella och beskrivna vägar att hantera det. Ingen är felfri, och det är en utopi att tro att du kommer att få se 100% kommentarer som enbart passar din beskrivning av "perfekta kommentarer". Många av oss anser att det överlag ges bra kommentarer här, men få.

Med så många kommentarer och bilder som finns på Fotosidan idag kan man uppfinna vilket problem som helst och hitta en bild eller kommentar på som stödjer teorin om det problemet, men det gör inte problemet till en etablerad sanning - det är helt enkelt usel argumentationsteknik.

"Missbruk" för mig är ett systematiskt utbrett regelbryteri. Jag kan inte se någon tendens till det på Fotosidan.

cw-op skrev:
Funderar på att anamma Kenneth E:s utmärkt korta kommentarsvariant och göra mina comments ännu kortare. Utropstecken men utan citationstecken! Precis som när man noterar i ett schackparti; Utropstecken efter ett bra drag och frågetecken efter ett mindre bra dito.

Janne; åtminstone bland dem i din generation är det fullständigt "ute" med ockupationer av alla de slag ...

:))

/Johan

Vad fasen håller ni på med egentligen? Det är samma personer som förstör tråd efter tråd genom att börjar bråka om totala oväsentligheter med varandra. Lägg ner, det är ju rena dagisfasonerna.

Tillbaka till ämnet; Arleklint har helt rätt i att man inte kan tvinga fram en diskussion. Men man kan göra "plats" för den. I bildkritikpoolen känner man sig inte uppmuntrad att göra långa utläggningar, eftersom man vet att fotografen i de flesta fall inte ens kommer att svara på kritiken. Lägger man bilden då istället i diskussionspoolen så visar man ju att man tänker vara med och ge svar på tal. Men några regler för VAD som ska diskuteras tycker jag inte heller det ska finnas.
Att det fortfarande inte blir några diskussioner i diskussionspoolen är nog för att den används som kritikpool. Man lägger en bild där bara för att ytterligare exponera den, utan nåt bra diskussionsunderlag. Men det kanske ändrar sig med tiden?

Edit: Jag motsäger visst mig själv lite ser jag. Med "dåligt diskussionsunderlag" menar jag att fotografen inte på ett bra sätt formulerat en frågeställning, även om bilden kan ha en rad saker som är värda att diskutera.

Dagisnivå med självutnämnda gudar..... tala om att man tappar fotointresset på denna site.

Fakta

Ingen bild har någonsin plockats ur pga att ämnet/bilden inte var tillåtet att diskutera där. Däremot raderas de som inte respekterar eller som har missat poolbeskrivningen vad gäller öppnande inlägg.

Senast ändrad:
Och vad gäller poolbeskrivningar och regler till bilddiskussion finns diskussionen där de växt fram i samarbete mellan medlemmar och redax utan diktatursfasoner, och där förslag om ändringar, hjälp önskas då och då. Där är förslag om hur de skulle kunna förbättras välkommet.

Diskussionen finns här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=41394&perpage=15&pagenumber=9

(olika åsikter är fint liksom förslag för förbättring.)

Makten skrev:
Vad fasen håller ni på med egentligen? Det är samma personer som förstör tråd efter tråd genom att börjar bråka om totala oväsentligheter med varandra. Lägg ner, det är ju rena dagisfasonerna.

Mycket bra skrivet!!
Det börjar bli ganska enkelt att plocka ut vissa personer som har problem med det mesta här på Fotosidan. Glädjen med att titta på bilder, få inspiration och kanske lära sig något på vägen.. vart f-a-n tog det vägen? Jag brukar läsa många trådar, men likväl så efter ett par sidor med inlägg så urartar det till en diskussion om vilka bilder som "får" finnas på fotosidan, hur man ska kommentera bilderna och dylikt. Varför bryr man sig om hur mycket någon annan vill kommentera tex? Om jag anser mig ha tid och vilja att kommentera 50 bilder per dag så kan jag väl få fortsätta med det utan att någon ska bli irriterad?? Och om jag får 3 eller 30 kommentarer på min bild jag lagt upp och blir själaglad för varenda en av dem, även om de inte är ett minsta dugg "konstruktiva", vem ska bry sig???

Varför måste en viss klick av människor alltid försöka tala om för resten av massan hur saker SKA vara?

Det verkar vara en klick av människor här inne som har stora problem med varandra.. varför inte ta upp det via mail eller telefon istället.. spy galla över varann privat istället!!

Förlåt mig massor som kom med detta inlägg i helt fel forumtråd, men ibland rinner bägaren över tyvärr.

1. Den här diskussionen handlar inte om kommentarer.
2. Det är jag som anklagas för både diktatorsfasoner och annat OSANT både här och via privata kontaktförsök (som börjar likna trakasserier) och jag anser vissa anklagelser som rejält orättvisa. Som sagt sker sånt som poolbeskrivningar via samarbeten och inte av en person. Borde vara tydligt i tidigare länkad diskussion om poolen där beskrivning tagits fram.

OT. Hälften av tjejerna som är/varit poolvärdar får stryk. (?)

(Jag valde att gå.)

hansen2 skrev:
Janne; åtminstone bland dem i din generation är det fullständigt "ute" med ockupationer av alla de slag ...

:))

/Johan

Hehe, jo det har du rätt i men då är jag kanske en udda fågel i generationsskogen? Fast jag vet att jag inte är HELT ensam inte ens på FS. Jag utgår från att det var mer protester än ockupationer du tänkte på eller menar du verkligen att jag "ockuperar" FS med mina inlägg, mindre bra isf? Att vara "ute" är bra så det känns mer än ok för mig. "-Reclaim the fotosidan!" (C;=
JANNE

Senast ändrad:
cw-op skrev:
Hehe, jo det har du rätt i men då är jag kanske en udda fågel i generationsskogen? Fast jag vet att jag inte är HELT ensam inte ens på FS. Jag utgår från att det var mer protester än ockupationer du tänkte på eller menar du verkligen att jag "ockuperar" FS med mina inlägg, mindre bra isf? Att vara "ute" är bra så det känns mer än ok för mig. "-Reclaim the fotosidan!" (C;=
JANNE

De är väl klart att du inte ockuperar FS med dina inlägg!
Alla har väl rätt att uttrycka sin åsikt i detta forum.

lottawe skrev:
1..
2.
Det är jag som anklagas för både diktatorsfasoner och annat OSANT både här och via privata kontaktförsök (som börjar likna trakasserier) och jag anser vissa anklagelser som rejält orättvisa.

Otrevlig grej det där med sms! Inte bara för dig utan även för andra i tråden så jag undrar bara om det blev nån klarhet i det där? Hoppas det för det där kastade långa skuggor på debatten faktiskt. JANNE

hansen2 skrev:
Yes, eller "protestaktioner".

/Johan

Om du menar att kommentera med utropstecken så hellre det än ingen kommentar alls. Eller frågetecken går bra oxo förstås. Aktioner låter starkt i mina öron. Aktioner låter mer kollektivt på nåt sätt? Jag tycker till helt efter eget huvud härinne. JANNE

Att bara godkänna en pool är _inte_ bra.

Jag vill lägga en bild i tex "Gatufoto", men där är få som kollar. Kan jag inte därefter lägga bilden i "Bildkritik" så kommer jag lägga den där direkt.
Alltså hamnar aldrig min bild i den pool där den kanske gör mest nytta.

Mao - Jag vill kunna placera min bild i flera pooler.

FILM) (ulltand skrev:
Att bara godkänna en pool är _inte_ bra.

Jag vill lägga en bild i tex "Gatufoto", men där är få som kollar. Kan jag inte därefter lägga bilden i "Bildkritik" så kommer jag lägga den där direkt.
Alltså hamnar aldrig min bild i den pool där den kanske gör mest nytta.

Mao - Jag vill kunna placera min bild i flera pooler.
Jag tror det bara var huvudpoolerna Christer fixade till och att du fortfarande kan lägga i både gatufoto samt bildkritik olika dagar (och olika dagar med 24h mellan har alltid gällt för samma bild i olika pooler.)

FILM) (ulltand skrev:
Jag har lagt en bild i Garufoto och försökte lägga den i Bildkritik (24h senare).
Men tvärstopp...
Det verkar ju inte så lyckat i så fall. Du hade inte lagt nån annan bild i nån pool inom de 24 timmarna då?
Annars har man ju raskt "förstört" alla andra pooler som sagt.

Jag har också provat detta mellan just gatufoto och bildkritik, med två dagars mellanrum, och det går inte. Verkar onödigt restriktivt, med tanke på att gatufotopoolen bara ses av en handfull medlemmar så vill man gärna kunna visa en bild både där och i Bildkritik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar