Annons

Samma bild i flera pooler

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag iallafall spärrat så att man inte kan ta bort en bild ur en pool och sedan lägga in den igen, för att förhindra "bumpning" av en bild så att man kommer överst.

Sen tror jag det är på plats att sätta upp så att en bild kan antingen placeras i "Bildkritik" eller "Bildkritik - Nybörjare". Det är väl logiskt.

Utmärkt. Det där är visst mer utbrett än jag trott. Ibland får jag känslan av att det är samma jäkla bilder som cirkulerar i bildkritik hela tiden, och det kanske stämmer. På förstasidan just nu är det minst två som låg där även igår.

Nu är även spärren mot att flytta mellan Bildkritik och Bildkritik - Nybörjare implementerad.

Nu skall jag göra något roligare än att koda in spärrar mot missbruk. Som att fotografera tex.

Jag kan tänka mig att *en* anledning till att man gör såhär är att det stora bildinflödet gör att den uppladdade bilden dansar iväg mot sidan 4-5 i ett nafs och inte hinner få sig en endaste kommentar. Ett problem skapar ett annat, så att säga.

/Johan

Christer, tror det kröp in en bugg som gör att tumnagelsbilden ligger kvar i en pool även om bilden är bortplockad?

(Klickar man får man meddelande om att bilden ej längre finns i poolen.)

Tror jag tätade den nu, säg till om du hittar något annat ställe (gärna då med exempel på en sådan bild så kan jag testa lättare)

Jag tänker på en annan sak:
Det finns ju möjlighet att komma förbi regeln om en bild per dag i poolerna - genom att lägga upp en i bildkritik och en i nybörjarpoolen samtidigt.

Jag har sett flera exempel på medlemmar som utnyttjar det. Medlemmar som helt uppenbart inte är nybörjare, men som använder den poolen för att kunna ladda upp två bilder samtidigt.

Går det att göra en spärr, så att det bara går att lägga EN bild i EN pool - om dagen?

Det är väl ett sätt att komma till rätta med det stora bildflödet också?

Kanske är det inte så stor procent som gör så här... men ändå.

/Catarina

camag skrev:
Går det att göra en spärr, så att det bara går att lägga EN bild i EN pool - om dagen?
Det var delvis det jag tänkte på också. Man är ju knappast nybörjare och icke nybörjare på samma gång, men å andra sidan kanske man vill ha olika nivå på kritiken på två olika bilder.

Edit: Fast det kunde ju räcka om det gällde de tre huvudpoolerna. I övriga pooler kan det ju vara fritt fram, eftersom flödet där knappast är lika stort.

camag skrev:
Jag tänker på en annan sak:
Det finns ju möjlighet att komma förbi regeln om en bild per dag i poolerna - genom att lägga upp en i bildkritik och en i nybörjarpoolen samtidigt.
Tröttsamt... Ser ni någon som satt det i system så rapportera gärna. Jag skall fundra på hur en sådan begränsning skulle funka.

Som Martin säger kan det ju vara så att man tycker sig vara nybörjare på studiofoto, men har kommit en bit på väg inom naturfoto.

Men å andra sidan, vi skriver faktiskt "nybörjare inom fotografi" och det tycker jag skall gälla. Har man plåtat ett tag borde man ha lärt sig att både ta kritik och applicera självkritik och kan använda "Bildkritik" för alla bilder.

Bilddiskussionspoolen är också drabbad av detsamma.

Men ett förslag som varit uppe tidigare är jag för. Att endast tillåta en bild per fotograf och dag i bara en av de tre poolerna. Det borde väl kanske räcka gott? Att i stället för spärrar sätta en lägre gräns på vad som får placeras i pool per dag alltså. Skulle kanske göra gott på bildflödet på samma gång om även intressepoolerna räknades dit så en bild/fotograf i en valfri pool gällde också isf?

Men skall man ändå kunna lägga en bild från Bildkritik i Bilddiskussion senare?

Jag kan ju tänka mig detta scenario runt en bild; den blir tex missförstådd eller dyligt i Bildkritik och man vill ta upp till debatt? Eller?

Det tycker jag absolut att man bör kunna. Många av de intressanta diskussionerna har påbörjats i bildkritik och sedan placerats i bilddiskussion. Bara inte samma dag.

(Två såna exempel som flyttats in där med är länkade i poolbeskrivningen nu.)

Bara en kommentar. Jag har förvisso använd 'Bilddiskussion' endast två gånger men aldrig fått igång någon diskussion. I alla fall inte på samma sätt som i den vanliga kritikpoolen. Så jag har gett upp.

Mmm, det är synd att det är så ruggigt svårt att få igång diskussioner där. Men nu har ju Christer lyft fram diskussionspoolen i menyn:) Hoppas på att det hjälper och att det gör det värt nya försök Ulf.

Sen är det några saker till som är lite synd förutom det svåra att få igång snacket. Dels att många bilder i poolen placeras fel (men det går att sålla) och dels att många bilder även kommenteras som om de vore placerade utanför den poolen. Syftet är svårt att få fram alltså. Jag har försökt få till det tydligt i beskrivningen, men allt kan alltid bli bättre. Alltså är förslag om förbättringar av den varmt välkomna.

Är ni med på en raid där vi försöker få igång diskussioner? Att det kan ta tid att få fram ord är givet, så inget stress men det vore kul om fler gick in och gav sina ord om de bilder som diskuteras i poolen. (ett tips för de som tycker det är svårt att hitta bilder att diskutera är att slänga en blick på listan med exempelbilder i beskrivningen också.)

Ja det är svårt att få till diskussion, det skall nog till riktigt kontroversiella eller starka bilder för att få igång fler än ett fåtal att skriva,

Pusha för att man skall lägga en bevakning på poolen, så man får mail när det kommer in en ny bild.

Problemet är (fortfarande) att det bara finns en intressent i bilden - fotografen. För att detta ska fungera måste det till fler som är intresserade. Grundtanken med poolen innan den idén blev kapad och omgjord till oigenkännlighet var att en utomstående som inte är fotografen lägger bilden i poolen. Föreslår fortfarande att:

1. När man lägger upp en bild får man ange att om man vill att det skall vara möjligt för andra att lägga den i diskussionpoolen.
2. Någon annan än fotografen är de enda som kan lägga in den i poolen.
3. Vid inläggning meddelas fotografen samt de som har gett kommentarer på bilden.

Då kan alla diskussioner om dåliga bilder, dåliga kommentarer och bilder som ligger i flera poller tas direkt i anslutning till bilden och vi slipper dom tråkiga diskussionerna i detta forum.

En pool som kräver en hel skärmsida med förklarande text lär aldrig locka någon större publik.

Jo det där är möjligt. Det som saknas är flaggan "får väljas ut".

Men för att inte behöva koda så rackarns många specialregler och olika flaggor skulle jag isåfall vilja ha en generell flagga typ "Kan placeras av andra i pooler"

Där exempel på sådana pooler då kan vara Bilddiskussion, Veckans bildväljare, Gästkritikern etc etc.

Det finns ju säkert de som vill "jag vill vara med i "harmlösa" urval men inte att bilden blir omdiskuterad..." Vad tror ni, att bli omdiskuterad är väl inte värre än att lägga ut bilden för kritik?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto