Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Samma bild i flera pooler
- Trådstartare Makten
- Start datum
lottawe
Aktiv medlem
Mycket vettigtclindh skrev:
Det finns ju säkert de som vill "jag vill vara med i "harmlösa" urval men inte att bilden blir omdiskuterad..." Vad tror ni, att bli omdiskuterad är väl inte värre än att lägga ut bilden för kritik?
Tror det är värdefullt att ha flera alternativ alltså.
Samtidigt så är jag lite fundersam på om syftet om vilka bilder som bör plockas in kommer följas eller om "vad som helst" kommer plockas in då med. Det krävs ju samtidigt att syftet med att flytta in i poolen är tydligt alltså. Kanske en text och bekräftaknapp som den som flyttar dit möts av innan bilden går vidare?
Absolut, en bild kan som bekant vara med i flera pooler.hansen2 skrev:
Låter vettigt. Men bilden bör då få ligga kvar i ursprungspoolen då det annars vore snopet om den försvann till en annan pool genom en annans agerande?
jkene
Aktiv medlem
clindh skrev:
Jo det där är möjligt. Det som saknas är flaggan "får väljas ut".
Men för att inte behöva koda så rackarns många specialregler och olika flaggor skulle jag isåfall vilja ha en generell flagga typ "Kan placeras av andra i pooler"
Låter helt OK.
jkene
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Samtidigt så är jag lite fundersam på om syftet om vilka bilder som bör plockas in kommer följas eller om "vad som helst" kommer plockas in då med.
Att en annan person vill diskutera med fotografen måste väl ändå vara tillräckligt syfte, Föreslår att all styrande text i poolbeskrivningen tas bort.
Hmmmm. Egentligen tycker jag inte flaggan ens behövs, lägger man ut en bild offentligt så har man ju OK:at att den diskuteras och kritiseras.lottawe skrev:
Mycket vettigt
Tror det är värdefullt att ha flera alternativ alltså.
Man kan ju kräva att man skall skriva i den där rutan som finns när man lägger i en pool. Fn är den frivillig men det är en smal sak att göra den tvingande i vissa pooler.Samtidigt så är jag lite fundersam på om syftet om vilka bilder som bör plockas in kommer följas eller om "vad som helst" kommer plockas in då med. Det krävs ju samtidigt att syftet med att flytta in i poolen är tydligt alltså. Kanske en text och bekräftaknapp som den som flyttar dit möts av innan bilden går vidare?
Men visst, det kommer ändå föreslås en massa bilder som inte platsar - det kommer man inte ifrån. Någon kommer be polarn att lägga in ens bild etc, mänskligt beteende kan vi inte styra tyvärr
lottawe
Aktiv medlem
Eftersom det är en öppen sajt med många medlemmar ser inte jag på kommentarer och det som sker här som endast en grrej mellan fotograf/kommentator. Fast visst är beskrivningar och regler tråkiga ibland men det försvarar enligt mig inte att avstå dem. Ett syfte finns och det bör få vara så tydligt som möjligt. Tycker jag.jkene skrev:
Att en annan person vill diskutera med fotografen måste väl ändå vara tillräckligt syfte, Föreslår att all styrande text i poolbeskrivningen tas bort.
Är saker endast mellan två borde kanske mail vara bättre än ett öppet forum förresten?
Absolut; vill man diskutera med fotografen är det bara att köra det som vanliga kommentarer i Bildkritik - så sker ju nu.lottawe skrev:
Eftersom det är en öppen sajt med många medlemmar ser inte jag på kommentarer och det som sker här som endast en grrej mellan fotograf/kommentator.
Syftet med poolen måste vara att utlysa en mer offentlig debatt/diskussion om bild som intresserar en, att få in mångas åsikter.
"Bilddiskussion" är ju förövrigt ett lite luddigt ord, då poolen är reglerad till att bara diskutera vissa saker som rör innehåll och budskap och inte sådant som teknik, komposition etc. Ett tydligare namn vore nog inte fel.
jkene
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Eftersom det är en öppen sajt med många medlemmar ser inte jag på kommentarer och det som sker här som endast en grrej mellan fotograf/kommentator. Fast visst är beskrivningar och regler tråkiga ibland men det försvarar enligt mig inte att avstå dem. Ett syfte finns och det bör få vara så tydligt som möjligt. Tycker jag.
Är saker endast mellan två borde kanske mail vara bättre än ett öppet forum förresten?
Och om det är lite aktivitet i poolen - är det då användarnas fel eller poolbeskrivningen? Toppstyrning förstör kreativitet.
lottawe
Aktiv medlem
Just i bilddiskussion är jag helt för tvingande eftersom öppnande text där är ett krav. Det vore kanon om det kunde fixasclindh skrev:
Man kan ju kräva att man skall skriva i den där rutan som finns när man lägger i en pool. Fn är den frivillig men det är en smal sak att göra den tvingande i vissa pooler.
jkene
Aktiv medlem
clindh skrev:
Absolut; vill man diskutera med fotografen är det bara att köra det som vanliga kommentarer i Bildkritik - så sker ju nu.
Syftet med poolen måste vara att utlysa en mer offentlig debatt/diskussion om bild som intresserar en, att få in mångas åsikter.
"Bilddiskussion" är ju förövrigt ett lite luddigt ord, då poolen är reglerad till att bara diskutera vissa saker som rör innehåll och budskap och inte sådant som teknik, komposition etc. Ett tydligare namn vore nog inte fel.
Därför är det viktigt att de som redan kommenterat bilden får ett meddelande när den läggs i poolen.
lottawe
Aktiv medlem
Förresten Christer så är bildtolkning som jag hörde nämnas ett mycket bättre ord för poolen än bilddiskussion tycker jag.
och jkene, jag håller med om att det vore topp med svar via bevakning då fler kommentarer inkommit. Just nu uppmanas därför via beskrivningen att bevaka bilder man väljer att diskutera. (EDIT: ser att jag läste för snabbt. Håller med om att det vore bra som du föreslår att även tidigare som kommenterat utanför den poolen får det också.)
och jkene, jag håller med om att det vore topp med svar via bevakning då fler kommentarer inkommit. Just nu uppmanas därför via beskrivningen att bevaka bilder man väljer att diskutera. (EDIT: ser att jag läste för snabbt. Håller med om att det vore bra som du föreslår att även tidigare som kommenterat utanför den poolen får det också.)
Senast ändrad:
Men att tolka något är ju inte samma sak som att diskutera något ämne?
"Tolka bilden" låter som en pool man kan lägga in egna alster i; man vill inte ha tekniska tips etc etc utan bara höra vad andra tycker om budskapet. Det är en alternativ til Bildkritik, för de som aldrig vill vill höra "för hårt ljus" etc
"Diskussion" däremot är ju som att starta en forumtråd, jag har ett ämne jag vill diskutera med er andra om. Det kan då vara något i en annans bild man hittat, och vill få andras åsikter om. Och är det diskussion om enbart budskap så är det "Budskapsdiskussion" (inget bra namn...)
Så är inte det två olika saker?
"Tolka bilden" låter som en pool man kan lägga in egna alster i; man vill inte ha tekniska tips etc etc utan bara höra vad andra tycker om budskapet. Det är en alternativ til Bildkritik, för de som aldrig vill vill höra "för hårt ljus" etc
"Diskussion" däremot är ju som att starta en forumtråd, jag har ett ämne jag vill diskutera med er andra om. Det kan då vara något i en annans bild man hittat, och vill få andras åsikter om. Och är det diskussion om enbart budskap så är det "Budskapsdiskussion" (inget bra namn...)
Så är inte det två olika saker?
jkene
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Förresten Christer så är bildtolkning som jag hörde nämnas ett mycket bättre ord för poolen än bilddiskussion tycker jag.
Det är inte så jag ser poolen - om "bildtolkning" är det enda som "får" diskuteras föreslår jag två pooler - en "Bildtolkning" och en för "ospecificerade diskussioner". Dialoger uppmuntras inte under bilderna i dag, och jag ser gärna att man får möjlighet att diskutera i princip vad som helst som har med bilden att göra - om det så är teknik, kommentarer eller bildens budskap.
lottawe skrev:
och jkene, jag håller med om att det vore topp med svar via bevakning då fler kommentarer inkommit. Just nu uppmanas därför via beskrivningen att bevaka bilder man väljer att diskutera.
Det jag menade var att när någon lägger in bilden i diskussionspoolen meddelas de som har gett kommentarer innan den hamnade där, eftersom det då är möjligt att locka fler intressenter och större möjlighet till diskussion. Om man sedan vill bevaka efteråt har jag inga kommentarer om.
lottawe
Aktiv medlem
Men de tillåts även i bildkritik. Jag återvänder alltid till bilder jag kommenterat och besvarar ev. frågor som uppstått av tidigare kommentar jag gett. Det fungerar både via att lägga till bevakning eller att gå via sina senast kommenterade.jkene skrev:
Dialoger uppmuntras inte under bilderna i dag
Att göra bilddiskussion till en ytterligare bildkritik är jag helt mot. Var sak på sin plats är jag för.
jkene
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Men de tillåts även i bildkritik. Jag återvänder alltid till bilder jag kommenterat och besvarar ev. frågor som uppstått av tidigare kommentar jag gett. Det fungerar både via att lägga till bevakning eller att gå via sina senast kommenterade.
Att göra bilddiskussion till en ytterligare bildkritik är jag helt mot.
Det funkar kanske om man kommenterar 5 bilder i veckan...
Var skrev jag att det skulle vara "ytterligare bildkritik"? Vi har alla olika saker som vi vill diskutera om bilderna, och det du vill diskutera betyder inte att det är detsamma som jag eller andra medlemmar vill diskutera.
lottawe
Aktiv medlem
Jag kommenterar en hel del till. Men mina vänner får kommentarerna irl, per telefon eller via mail så de får du aldrig se Hinner dock återvända till de med..
Var och en väljer hur prioriteringarna läggs. Jag väljer personligen hellre dialogen framför kvantiten. Det med övervägande teknikfrågor tar jag mer i bildkritik och annat på andra ställen.
Varför behövs mer än nu även för det tekniska och det som passar i bildkritik menar du? (För andra diskussioner passar i regel i bilddiskussion som den är.)
Var och en väljer hur prioriteringarna läggs. Jag väljer personligen hellre dialogen framför kvantiten. Det med övervägande teknikfrågor tar jag mer i bildkritik och annat på andra ställen.
Varför behövs mer än nu även för det tekniska och det som passar i bildkritik menar du? (För andra diskussioner passar i regel i bilddiskussion som den är.)
Senast ändrad:
evalisen
Aktiv medlem
Jag tror att de kan vara svårt att få till diskussioner under bilder, när de är olika regler för bilddiskussion bildkritik osv.
För mycke regler gör att folk blir rädda vad som är ok att skriva eller inte.
En annan stor anledning tror jag är dessa trådar här i forumet.
För bästa diskussioner är ju att de ska vara fritt att yttra sej om vad man vill under en bild. Alltså inga regler, är de sen något som stör kan man ju använda rapport-funktionen.
Bara mina tankar om de hela.
För bästa diskussioner är ju att de ska vara fritt att yttra sej om vad man vill under en bild. Alltså inga regler, är de sen något som stör kan man ju använda rapport-funktionen.
Arleklint
Aktiv medlem
evalisen skrev:
Jag tror att de kan vara svårt att få till diskussioner under bilder, när de är olika regler för bilddiskussion bildkritik osv.
Det har alltid varit dåligt med diskussioner under bilderna, och många tycker att de får för lite kommentarer.
Om man måste tänka på hur man skall skriva i den pool bilden man vill skriva under råkar ligga så tror jag det hämmar och skrämmer mer än det sporrar folk att skriva.
Så.. jag håller med dig Eva.