Annons

Safari med 200mm??

Produkter
(logga in för att koppla)
De är ju tre personer på resan. Eller hur menar du?

De är tre systrar som åker därför flera objektiv. Bee har FF så tyvärr så har hon inte cropfaktorn. Fint att dra iväg tre systrar på en sådan grej, riktigt avundsjuk. Trevlig resa Bee

Det verkar som om Bee har resesällskap ,och som också har en kamera med sig..

Oj, förlåt att jag missat informationen om två personer med varsitt kamerahus i inlägg nr 28. Ska aldrig mera upprepas. Eller snarast - att aldrig svara på en inlägg om man inte lusläst varje inlägg i en lång tråd.
 
Japp, vi är tre systrar, men den tredje har egen kamera och objektiv. Ska bli sååå otroligt kul!!
 
canon 100-400mm 4,5-5,6 L

Ett bra allroundalternativ är Canons 100-400mm som är kompakt att ha i kameraväskan (faktiskt lite kortare än 70-200mm /2,8 II L). Du kommer att önska att du hade 2 kameror ibland är djuren långt bort för att helt plötsligt har du djur vid bilen så en zoom är väldigt praktisk.
Har tyvärr inte själv varit där men en kompis har det.
Tänk på att det ofta är mycket dammigt och objektivbyte inte är så lätt.
 
Oj, förlåt att jag missat informationen om två personer med varsitt kamerahus i inlägg nr 28. Ska aldrig mera upprepas. Eller snarast - att aldrig svara på en inlägg om man inte lusläst varje inlägg i en lång tråd.

Hahaha, jag är bara glad att du svarade ;))) Det var jag som var otydlig ,)
 
Jättekul

Jag ska resa på safari i Afrika, vet inte än vilket land det blir så tips emottas tacksamt.

Högst upp på listan för tillfället är Tanzania. Har hittat en svensk arrangör (Andersons) där man får egen guide och jeep vilket låter lockande.

Men nu var det det här med objektiv också, jag har bara som mest 200mm. Räcker det? Jag har canon 5D mark II. Jag skulle gärna köpa ett 400 eller 500 men eftersom resan kostar en förmögenhet så finns det ingen möjlighet att köpa ett sådant.

Tack på förhand!
Bee
Jag skall själv resa till Tanzania under Februari-Mars nästa år och har precis kompletterat min Nikonutrustning med en Nikkor 400mm/2,8 glugg. (hade tidigare ett Sigma 500 mm tele som jag sålt) Jag har rest i många länder och plåtat däggdjur, fåglar och div. kräldjur och klarat mig bra med 200mm/2,8 gluggen utom då det gäller fåglar. Då behövs minst 400 mm (gärna med teleconverter).
I Tanzania kommer du att få se en hel del fyrfota djur på nära håll så du har många tillfällen att plåta med ditt 200mm objektiv.
/Bertil
 
200 mm räcker oftast

Lite sent inlägg i tråden, men vi har nyss kommit hem från en fantastisk resa i Sydafrika. Om safarin sker i en park (typ Kreuger eller Kariega i vårt fall) räcker det bra med 200 mm. (utom för fåglar, men för det verkar alla objektiv för korta) Man kommer mycket nära de fyrbenta djuren och jag upplevde aldrig något behov av mer än 200 mm. Vi hade var sitt kamerahus (7D), det ena med 24-105 och det andra med 70-200, vilket var en mycket bra kombination.
 
Man kommer mycket nära de fyrbenta djuren och jag upplevde aldrig något behov av mer än 200 mm.
Visst kommer man ibland mycket nära vissa djur i Kruger, det händer ju att lejon och hyenor är så nära att man skulle kunna sträcka ut armen och klappa dem. Men det är inte så sällan man ser t ex leoparder eller geparder som är lite för långt bort för att 200 ska kännas tillräckligt. Eller 400.
 
Tja, det eviga dilemmat. Antingen får man bara med ögonbrynen på lejonet eller så blir leoparden bara en mörk prick mitt i bilden. Det är svårt att hitta ett (bra) objektiv som passar till allt.
 
Tja, det eviga dilemmat. Antingen får man bara med ögonbrynen på lejonet eller så blir leoparden bara en mörk prick mitt i bilden. Det är svårt att hitta ett (bra) objektiv som passar till allt.
Ja, ett objektiv räcker inte. Men två funkar ganska bra: en kamera med 100-400 och en med normalzoom.
 
Lite sent inlägg i tråden, men vi har nyss kommit hem från en fantastisk resa i Sydafrika. Om safarin sker i en park (typ Kreuger eller Kariega i vårt fall) räcker det bra med 200 mm. (utom för fåglar, men för det verkar alla objektiv för korta) Man kommer mycket nära de fyrbenta djuren och jag upplevde aldrig något behov av mer än 200 mm. Vi hade var sitt kamerahus (7D), det ena med 24-105 och det andra med 70-200, vilket var en mycket bra kombination.

Har också precis varit i Sydafrika. Har tidigare varit i Tanzania.
Vilket objektiv som fungerar beror helt på vilken park man är i.
I vissa "game reserv" så är djuren så van vid bilar så att dom inte bryr sig.
I andra parker med liten biltrafik så är djuren betydligt mer skygga. Ibland så sticker dom därför att dom inte gillar veterinären och hans bedövningspilar och han kommer alltid i bil.
I vissa "game reserv" i Sydafrika kan du ligga och kela med Geparder och i Krüger så får du vara glad om du kommer 100 meter från dom.
Skall du täcka upp det mesta så anser jag att du behöver 600 mm. Jag har 300 mm på en Dx-kamera (motsvarar 450 mm) + en telekonverter på 1,4 vilket ger 630 mm.
Men jag har bilder på Gepard tagna med 24-70 mm.
Hade dessutom stor glädje av mitt macro då det var ett fantastiskt insektsliv med bl a nykläckta Påfågelspinnare, vandrande pinnar och bönsyrsor. Även kameleonter poserade med lite hjälp.
 
Tja, det eviga dilemmat. Antingen får man bara med ögonbrynen på lejonet eller så blir leoparden bara en mörk prick mitt i bilden. Det är svårt att hitta ett (bra) objektiv som passar till allt.

Canon EF 35-350mm f/3.5-5.6L USM eller EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM eller Sigma 50-500mm f4-6.3 EX APO RF HSM.
 
Afrika safari och brännvidder

Nu verkar det som om frågan om brännvidder blivit en religionsfråga.
Jag tar med mig 1 st. 400/2.8, 1 st /70-200/2,8, 1 st macro 105/2,8-3,5, 1 st 17-35/2,8, 1 st 50/1,4.
För säkerhets skull plussar jag på med 1 st 1.4 converter samt 1st 2,0 converter (vilka jag hoppas slippa använda)
Det vore väl tusan om jag inte skulle få till någon acceptabel bild från Serengeti med omnejd.

Lika bra att vara helgarderad :)
/Bertil
 
Nu verkar det som om frågan om brännvidder blivit en religionsfråga.
Jag tar med mig 1 st. 400/2.8, 1 st /70-200/2,8, 1 st macro 105/2,8-3,5, 1 st 17-35/2,8, 1 st 50/1,4.
För säkerhets skull plussar jag på med 1 st 1.4 converter samt 1st 2,0 converter (vilka jag hoppas slippa använda)
Det vore väl tusan om jag inte skulle få till någon acceptabel bild från Serengeti med omnejd.

Lika bra att vara helgarderad :)
/Bertil

Skall själv åka till Sydafrika och då har jag kommit fram till:

Nikon D300 + Nikkor 300/4,0 + TC1,4 (ger motsv 630 mm) för långa avstånd
Nikon D3 + Nikkor 70-200/2,8 + TC 1,7 eller TC 2,0 (ger allt mellan 70 och 400 mm beroende på TC på eller av) för medelavstånd
Nikkor 17-55 att byta med på D300an för resten
En lätt tripod och en lätt monopod. Diverse laddare, extra batterier m.m., m.m., m.m..

Dator med tillbehör i axelremsväska.

Problemet är packningen av kamerautrustningen men det mesta tar jag i en rygga som handbagage och en del grejor ner i en stor resväska inrullat i jeansen. Ryggan väger 10-11 kg som det ser ut, dvs över maxgräns men de brukar inte väga handbagaget.
 
Jag har nyligen varit nere på två veckors safari i Kenya. Jag tog med mig följande:

Nikon D3
Nikon D300
Nikon Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR
Nikon AF-S Nikkor 300mm f/2.8G ED VR II
Nikon Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II
Nikon 24-70mm f/2.8G ED AF-S NIKKOR
Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.4G
Nikon AF-S TC-14E II
Nikon AF-S TC-20E III

Blev ett tungt handbagage :)
85% av bilderna använde jag 600mm på D3, 10% av bilderna använde jag 70-200 på D300. Sedan några få procent 600 med 1,4 TC och några bilder med 24-70 (mest landskap). 300:at använde jag nästan inte alls och kunde ha lämnat hemma. Således var 600mm på FF det vanligaste jag använde. Jag är riktigt glad att jag hade med mig den. 85% av bilderna tog jag första timmen av dagen, så det gäller att vara morgonpigg. Det är då djuren är i rörelse och man har fint ljus, om än inte alltid så starkt. Sedan vill jag slå ett slag för en ok kikare och monopod.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.