Annons

Safari med 200mm??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska resa på safari i Afrika, vet inte än vilket land det blir så tips emottas tacksamt.

Högst upp på listan för tillfället är Tanzania. Har hittat en svensk arrangör (Andersons) där man får egen guide och jeep vilket låter lockande.

Men nu var det det här med objektiv också, jag har bara som mest 200mm. Räcker det? Jag har canon 5D mark II. Jag skulle gärna köpa ett 400 eller 500 men eftersom resan kostar en förmögenhet så finns det ingen möjlighet att köpa ett sådant.

Tack på förhand!
Bee
Har tidigare varit på Safari med Andersson i Tanzania. Hade då (analoga tiden) Nikons 80-400.
Tyvärr så är jag missnöjd med bilderna. Det objektivet ger ingen bra skärpa över 250-300 mm.
Gissa vad man använder mest?

I våras var jag på fotoresa till Sydafrika och jag åker tillbaka om 6 dagar.
Jag hade en fullformatskamera D700 och en DX-kamera D200.
För teleobjektiv så använde jag mest DX-kameran (1,5 ggr). Jag använde mest Nikons 300/4 med konverter som ger motsvarande 630 mm och det är mycket användbart.
Tyvärr så tyckte jag att jag tappade i skärpa med konvertern.
Så inför denna resa så kommer jag nog att använda bara 300/4 på min nya D7000 (också 1,5 ggr) och istället croppa/beskära bildern när jag kommer hem.
M a o en 200 mm:s på en fullformatskamera är för lite.
 
Har tidigare varit på Safari med Andersson i Tanzania. Hade då (analoga tiden) Nikons 80-400.
Tyvärr så är jag missnöjd med bilderna. Det objektivet ger ingen bra skärpa över 250-300 mm.
Gissa vad man använder mest?

I våras var jag på fotoresa till Sydafrika och jag åker tillbaka om 6 dagar.
Jag hade en fullformatskamera D700 och en DX-kamera D200.
För teleobjektiv så använde jag mest DX-kameran (1,5 ggr). Jag använde mest Nikons 300/4 med konverter som ger motsvarande 630 mm och det är mycket användbart.
Tyvärr så tyckte jag att jag tappade i skärpa med konvertern.
Så inför denna resa så kommer jag nog att använda bara 300/4 på min nya D7000 (också 1,5 ggr) och istället croppa/beskära bildern när jag kommer hem.
M a o en 200 mm:s på en fullformatskamera är för lite.

En aning OT. Nu vet jag inte vilket 300/4 du har men jag har den äldre varianten och jag får bättre skärpa ur dessa med crop än med en x1.4TC (från Kenko), nikon original passar inte till den äldre. Det är också synd att inte Nikon kan få till en användbar 80-400, hade ju underlättat valet för de som inte kan köpa ett fast 400 från Nikon

Och till Bee, som det sagt många gånger tidigare i tråden att man man inte få för mycket tele
 
Safari med 200 mm - räcker inte!

Ytterligare personlig erfarenhet, FWIW: Safari 2009, Madikwe Game Park i Sydafrika. Turer i parken med jeep och guide. Körde Olympus då, hade 70-300mm på hela tiden, med omräkningsfaktor alltså 140-600mm. Det räckte, nästan, för det mesta!
Så jag instämmer i kören som sjunger om behov av längre brännvidder.
Sen märkte jag, precis som någon sagt tidigare, att bilden förändrades snabbt, på bara några sekunder förflyttade sig djuren, exempelvis lejon, från utanför längsta brännvidden till nästan för nära för kortaste brännvidden. Det blir svårt att hinna med att byta objektiv - djuren poserar inte.
Jag fann att ett enbensstativ i jeepen (och utanför) var väldigt användbart.
Lycka till med resan. För mig en fantastisk upplevelse, inte minst ur fotosynpunkt med massor av minnen och bilder.
Objektiv med längre brännvidd: Hyra? Låna? Leasa?

//Göran
 
Heh.. jag måste nog hålla med Erland, att spendera hela budgeten på resan och sedan klaga på att man inte har tillräcklig utrustning för att fota. Då får man allt skylla sig själv. Res en kortare sträcka istället.

/ Magnus


Drömmen hade naturligtvis att ha råd både med safarin och nya objektiv men mitt fall är det just upplevelsen med en safari jag vill ha och jag har bara en viss budget. Som egenföretagare är det ju inte bara resan som kostar, två veckors avsaknad av inkomst kostar ju också och ska man åka på safari så är det svårt att göra en kortare resa. Hittar du en kortare resa där det finns safari så tar jag tacksamt emot ditt tips.

En safariresa är egentligen över min budget och att dessutom lägga på 10-15000 kr på ett nytt objektiv är inget alternativ. Men jag vill verkligen åka på safari någon gång i mitt liv och det är ju inte bara genom kameralinsen jag kommer att uppleva resan. Det är både safariupplevelsen och att åka till en ny kontinent - har aldrig varit i Afrika - som är det häftiga. Det är lika viktigt att fota makro, natur och människor på resan som närbild på djuren. Ja kommer att ha med mig Canon 5D Mark II, 24-105/4L, 100/2.8 macro och 200/2.8L.

Vi är tre personer som åker och kommer att ha egen jeep och guide så för mig är det inte viktigt att se så många ställen som möjligt utan hellre att man stannar längre på något ställe. Jag kommer att försöka vara tydlig med vad jag vill få ut av resan till guiden och hoppas att jag får en bra guide. De har fått bra recensioner så det ska nog gå bra.

Eftersom jag inte har råd att köpa nytt objektiv så funderar jag på extender 1.4x eller 2x. Har läst att 2x inte är bra, gäller det även 2x III?

Syrran följer med och hon har samma kamera och objektiv som jag har förutom att hon har 70-200/2.8. Ett alternativ kanske skulle kunna vara att hon har tele på sin och jag har mitt 24-105 och sedan skiftar vi kort istället. Undrar om det skulle gå eller om det blir jobbigt. På så vis slippar man ju byta objektiv så ofta. Jag har i och för sig en påse som man har när man paddlar kajak som man kan stoppa den i när man byter objektiv. Det lär ju inte heller vara så trångt i jeepen när vi bara är tre personer.

Åh vad jag önskar att jag kunde vinna på lotto eller något, vad mycket lättare det skulle vara då ;)))
 
Har tidigare varit på Safari med Andersson i Tanzania. Hade då (analoga tiden) Nikons 80-400.
Tyvärr så är jag missnöjd med bilderna. Det objektivet ger ingen bra skärpa över 250-300 mm.
Gissa vad man använder mest?

I våras var jag på fotoresa till Sydafrika och jag åker tillbaka om 6 dagar.

Även jag skall besöka bl a Sydafrika om ca 2 veckor. Flög du inrikes i SA? Är de kinkiga med handbagage?
Om man skall tro SAAs hemsida är det i säkerhetskontrollen bagagets storlek och vikt kollas. mitt plnaerade bagage liigger iofs
strax under kraven men undrar ändå.
Skall nämligen flyga från Kapstaden via johannesburg till Livingstone (ej inrikes dock, ligger i Zambia).
 
Tror fortfarande att det bästa är att se till att få loss 10000 och köpa en 400/5,6 eller en 100-400/4,5-5,6 och sedan sälja den för samma pengar när du kommer hem. Båda hittar du på annonsmarknaden just nu. Låna pengar en månad...
 
Bee, varför inte köpa ett tele tillsammans? Jag har sett dina bilder och vet vilken duktig fotograf du är. Förstår dock dina tankar att safarin i sig är en upplevelse men eftersom du är den du är, så undrar jag om du inte blir besviken om du inte känner att du har med dig rätt utrustning?

För TC till Canon så vet jag inte så mycket, men det är klart det är en väg framåt (inte så mycket att bära på heller). Vet inte vad Canon har men kan inte x1.7 var en kompromiss?

Att skifta bilder, nja är det inte en tävling att ta de bästa själv;-), låter som jag och min dotter. Vi hade tidigare ett set tillsammans med makro, tele (det har vi inte längre :), när vi skulle fotografera fåglar så fick jag makro och när vi skulle fotografera insekter så fick jag låna telet
 
Bee, varför inte köpa ett tele tillsammans? Jag har sett dina bilder och vet vilken duktig fotograf du är. Förstår dock dina tankar att safarin i sig är en upplevelse men eftersom du är den du är, så undrar jag om du inte blir besviken om du inte känner att du har med dig rätt utrustning?

För TC till Canon så vet jag inte så mycket, men det är klart det är en väg framåt (inte så mycket att bära på heller). Vet inte vad Canon har men kan inte x1.7 var en kompromiss?

Att skifta bilder, nja är det inte en tävling att ta de bästa själv;-), låter som jag och min dotter. Vi hade tidigare ett set tillsammans med makro, tele (det har vi inte längre :), när vi skulle fotografera fåglar så fick jag makro och när vi skulle fotografera insekter så fick jag låna telet

hahahahaha du kanske har rätt! Jag kanske ska prata med henne. Vi får väl sedan be att chauffören stannar länge så att båda har möjlighet att fotografera med telen.

Tack för dina fina ord om mig förresten! Det värmer verkligen!
 
sälj ditt 100 och 200mm objektiv köp ett 400 5.6.
Eftersom du har ett fotointresse och åker till ett ställe som Tanzania tror jag du kommer känna sorg för att du inte tog med dit ett 400mm när du står där.
En 2X converter är inte att rekomendera om du vill få ut nånting av bilderna och inte bara rena dokumentionsbilder. Visst man kan få ok kvalité med 2X men bildkvalitén blir enligt mig allt för nedgraderad.

Jag är grymt avis på dig som åker ner till Tanzania, det är en dröm för mig och något jag hoppas kunna göra någon gång. Men innan dess skall jag se till att ha allt jag behöver :)

Lycka till och njut
 
Tror fortfarande att det bästa är att se till att få loss 10000 och köpa en 400/5,6 eller en 100-400/4,5-5,6 och sedan sälja den för samma pengar när du kommer hem. Båda hittar du på annonsmarknaden just nu. Låna pengar en månad...

Tror du jag kan sälja det för samma peng sedan menar du? Då kan det kanske vara ett alternativ. På Cyberphoto kostar det dock ca 15000. Har du sett det för 10 någonstans?
 
Safari med 200 mm???

Hej Bee!

Det blir säkert en upplevelse för dig, men safarin blir vad du gör den till och resultatet blir därefter.

Jag var på safari till Krugerparken i Sydafrika i november 2010. Innan jag åkte dit skrev jag som du här på fotosidan för att få råd. Flera erfarna safaribesökare hörde av sig med sina erfarenheter. Något som är mycket bra är att ha 2 kameror med med olika objektiv. Dels för att skydda kameror och objektiv mot damm och annat smuts, som kan ske vid objektivbyte och dels för att man i många situationer inte hinner byta objektiv. Min utrustning bestod av 2 st Nikon D3 kameror, 28-70 2,8, 70-200 2,8, 300mm 4,0 samt en telekonverter 1,7 x. Telekonvertern satt på 300 mm. Jag körde med 70-200 och 300 på kamerorna. Jag tappade visserligen lite ljus med konvertern, men i det stora hela fungerade det bra.

Vad fick jag då ut för erfarenhet av safaribesöket? Jo som många andra i det hör forumet har påtalat så handlar det om så långt tele som möjligt. Det konstaterade jag vid flera olika tillfällen. Jag träffade en engelsman, som hade ett Nikon 500mm och ett Nikon 600 mm med sig och det var bra utrustning.

Försök att låna ihop den utrustning, som du saknar. Själv köpte jag den andra D3:an före avresan, eftersom jag fick den till ett bra pris och sålde den när jag kommit hem.

Som du kan se här på forumet så finns det många bra råd och tips inför en safariresa.

Lycka till!

John-Erik
 
En aning OT. Nu vet jag inte vilket 300/4 du har men jag har den äldre varianten och jag får bättre skärpa ur dessa med crop än med en x1.4TC (från Kenko), nikon original passar inte till den äldre. Det är också synd att inte Nikon kan få till en användbar 80-400, hade ju underlättat valet för de som inte kan köpa ett fast 400 från Nikon

Och till Bee, som det sagt många gånger tidigare i tråden att man man inte få för mycket tele
Festligt. Jag var på Vårgårda natur 2011 igår.
Pratade med Bengt Lundberg i Nikon-montern. Frågade när 300/4 kommer med VR. Han visste naturligtvis inte men sa att han hellre skulle se en uppdatering av just 80-400.

Jag har 300/4 med Af-s och Nikons konverter 1,4. Jag har testat med att croppa och jämföra med konvertern, men jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jämförelsen är svår.
Men det är ju mer tilltalande att köra utan konverter och croppa. Skönt att slippa ta av resp sätta på konvertern i en dammig Safaribil.
För lite mindre tele så använder jag min D700 med 24-70 eller 70-200.
 
Tror du jag kan sälja det för samma peng sedan menar du? Då kan det kanske vara ett alternativ. På Cyberphoto kostar det dock ca 15000. Har du sett det för 10 någonstans?

Begagnade ligger de runt 10, och eftersom jag snart förhoppningsvis kommer att köpa ett sånt har jag hållit lite koll en tid, och priserna verkar vara ganska stabila. De holländska näthandlarna tar strax under 11000 för ett nytt 400/5,6

Så ja... du bör kunna få tillbaka nästan alla pengarna om du säljer det när du kommer hem.
 
Hej Bee!

Det blir säkert en upplevelse för dig, men safarin blir vad du gör den till och resultatet blir därefter.

Jag var på safari till Krugerparken i Sydafrika i november 2010. Innan jag åkte dit skrev jag som du här på fotosidan för att få råd. Flera erfarna safaribesökare hörde av sig med sina erfarenheter. Något som är mycket bra är att ha 2 kameror med med olika objektiv. Dels för att skydda kameror och objektiv mot damm och annat smuts, som kan ske vid objektivbyte och dels för att man i många situationer inte hinner byta objektiv. Min utrustning bestod av 2 st Nikon D3 kameror, 28-70 2,8, 70-200 2,8, 300mm 4,0 samt en telekonverter 1,7 x. Telekonvertern satt på 300 mm. Jag körde med 70-200 och 300 på kamerorna. Jag tappade visserligen lite ljus med konvertern, men i det stora hela fungerade det bra.

Vad fick jag då ut för erfarenhet av safaribesöket? Jo som många andra i det hör forumet har påtalat så handlar det om så långt tele som möjligt. Det konstaterade jag vid flera olika tillfällen. Jag träffade en engelsman, som hade ett Nikon 500mm och ett Nikon 600 mm med sig och det var bra utrustning.

Försök att låna ihop den utrustning, som du saknar. Själv köpte jag den andra D3:an före avresan, eftersom jag fick den till ett bra pris och sålde den när jag kommit hem.

Som du kan se här på forumet så finns det många bra råd och tips inför en safariresa.

Lycka till!

John-Erik

Jag var också i Kruger och på en del mindre privata parker. Jag hade både D200 och D700 med mig. Och jag håller med dig, 2 kameror är perfekt. Min D200 är nu degraderad till enbart undervattenskamera och jag har numera en D7000 som klarar sämre ljus än D200.
Jag kommer att använda en Fx-, och en Dx-kamera. Fx för vidvinkel och dx för tele.

Jag hade tidigare en 1,7 konverter till mitt 70-200, men var aldrig riktigt nöjd med skärpan.
Till slut så tittade jag en testsida som bekräftade var jag trodde. 70-200 tappar för mycket med konverter. Så jag sålde konvertern. Tyvärr så var 70-200 även på Dx-kamera (105-300) för dåligt.
Köpte därför en 300/4 (som också enl tester skulle klara 1,4 konverter bra) och en 1,4 konverter.
Men det är en synbar skillnad med och utan konverter. Hur fungerar det för dig?
 
Tror du jag kan sälja det för samma peng sedan menar du? Då kan det kanske vara ett alternativ. På Cyberphoto kostar det dock ca 15000. Har du sett det för 10 någonstans?

Här på fotosidan så är det flera 100-400 till salu tror det var mellan 8-10k, du får säkert det tillbaka
 
Begagnade ligger de runt 10, och eftersom jag snart förhoppningsvis kommer att köpa ett sånt har jag hållit lite koll en tid, och priserna verkar vara ganska stabila. De holländska näthandlarna tar strax under 11000 för ett nytt 400/5,6

Så ja... du bör kunna få tillbaka nästan alla pengarna om du säljer det när du kommer hem.

Det låter bra. Har du någon länk till "de holländska näthandlarna"?
 
Nu har vi fått låna ett 70-300/2.8 objektiv så nu är det bara ett till ;))) (vi är tre systrar som åker) så nu funderar jag faktiskt på att köpa ett 100-400/4-5.6 och sedan sälja det. Min brorsa är i New York, undrar om det blir billigare om jag ber honom att köpa det där...... Någon som vet?
 
Nu har vi fått låna ett 70-300/2.8 objektiv så nu är det bara ett till ;))) (vi är tre systrar som åker) så nu funderar jag faktiskt på att köpa ett 100-400/4-5.6 och sedan sälja det. Min brorsa är i New York, undrar om det blir billigare om jag ber honom att köpa det där...... Någon som vet?

Det finns ett flertal stora och bra fotoaffärer i newyork. Spana in B&H samt Adorama t.ex.
http://www.bhphotovideo.com/
http://www.adorama.com/

Finns det verkligen 70-300/2.8-objektiv? Menade du 70-200?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.