Annons

Val av utrustning för Serengeti och Zanzibar

Produkter
(logga in för att koppla)
God fortsättning samt tack för många bra och insiktsfulla svar. Jag brukar vara duktig på att resa med lätt bagage men det gäller inte min kamerautrustning tydligen. Så det blir att tänka om.
Jag har visserligen släpat på ungefär samma prylar på resor runt om på vårt klot. Fast det fanns ju också ett skäl varför jag skaffade en 70-200/4 IS trots att jag är väldigt nöjd med min Sigma.

Så det blir att banta ner det hela några kilo.

Började med datorn. MBA 11 väger 1250 gr med laddare och Retinan 2340 gr. Så där åker ett drygt kilo.
Datorn är också med därför att flera av lodgerna har internet och som projektledare för ett projekt som börjar närma sig slutet måste man i nödfall kunna nås även på semestern.

Sigman och 85/1,2 får stanna hemma och Canon 100/2,8 makro och 70-200/4 IS följa med istället.
Det sparar ytterligare ett drygt kilo. Sedan får stativet också fortsätta vila i garderoben. Där försvinner ytterligare 1,9 kilo.
En Gobi bean bag får duga och väger ju nästan ingenting när den är tom. Fyller den på närmsta marknad när jag kommit fram.

Tar nog också båda mina egna kameror. De är jag inkörd på medan 7D har jag bara använt några enstaka gånger. Mina 5 dagar i SabiSabi för 20 år sedan lärde mig att man ena stunden hade något intressant på avstånd och behövde ett ordentlig tele och i andra stunden körde guiden upp Jeepen intill en grupp lejon som var 2 meter bort. Så standard blir nog 100-400 på 5DMKIII på grund av dess bättre AF och 24-105 på 5DMKII. Så kanske får 70-200 an också stanna hemma. skall fundera på saken.
Det är som sagt grymt dammigt och byta objektiv bör man undvika så mycket som möjligt.
Visserligen har jag med mig Swabs & Eclipse samt Arctic Butterfly fast göra ren sensorn i en dammig miljö är ingen höjdare.

Många tycker nog jag fortfarande har med mig för mycket fast nu är vikten dräglig och det är mest på ner och hemresan jag verkligen behöver släpa på grejorna. I Sabi Sabi var det bara med en ranger med elefantbössa och en Colt magnum på höften vi ibland lämnade Jeepen eller gick till fots i de närmaste omgivningarna runt lodgen.

Ni som varit på en liknande resa vet säkert om guiderna är beväpnade? Det skulle också vara intressant att veta hur de gör med raster under dagen osv. Jag förmodar man inte sitter i Jeepen hela dagen?

NI som oroar er för att jag kommer missa naturupplevelsen för att jag ständigt har en sökare framför ögonen behöver inte vara oroliga. Jag brukar inte komma upp i särskilt många bilder per dag och fotar inte allt som rör sig.
En liten bra kikare finns med på packlistan och kommer säkert användas flitigt av min fru.

Någon föreslog att vi skulle besöka Ngorongoro. Det är redan med på agendan och den 11 Januari skall vi se denna fantastiska plats som en del kallar den verkliga Edens lustgård.

Så tack än en gång för alla goda råd.
Nu har bagaget lättat med 5-6 kilo och det är ju inte så dumt.
 
Under mitt informationssökande inför resan stötte jag på en artikel i National Geographic. Det är om ett pågående projekt i Serengeti med fotografen Michael Nichols. Intressant att se hur de stora grabbarna gör. De har verkligen resurser som inte ryms i varken semesterbudgeten eller i en kameraryggsäck. Hur stor eller tung den är.
Kan kanske vara trevlig läsning så här på Nyårsdagen.
Klicka på länkarna under bilderna så får ni fram artiklarna om projektet.

http://ngm.nationalgeographic.com/visions/field-test/nichols-serengeti/photo-gallery#/1
 
...Safari i Serengeti, Ngorongo och Tarangire. Vi åker den 6/1.
Min fru och jag kommer ha egen Jeep med guide...Sedan 8 dagar på Zanzibar som blir mer normal resefotografering. ...
Tar tacksamt emot råd och då särskilt från er som redan gjort en liknande resa....
Motivera gärna era råd....
Mats

Min rekommendation:
Två kamerahus, med ett ljusstarkt tele eller telezom på den ena och en normalzoom på den andra. Vädertätade!
Polarisationsfilter samt objektiv- och kamerahuslock i reserv.
Batterier och laddare med nätadaptrar.
Blåsbälg och rengöringssats för bildsensorerna. Putsduk för objektiven, men använd den försiktigt för att inte repa glasen.
Kraftig blixt med rejäl räckvidd (tro't eller ej, men det behövs för att lätta upp lågdagrar)
Mycket gott om minneskort, använd ett per dag och byt sen till färska kort. Eventuellt kan du ha dubbla kort i husen och säkerhetskopiera från de fyllda till de tomma korten. Märk de fyllda korten noga!
Småverktyg för nödreparationer: ett litet multifunktionsverktyg, en eller två små skruvmejslar, några extraskruvar samt en bit glasfiber- eller silvertejp. En liten fickkniv - men lägg den inte i handbagaget när du ska flyga.

Ta inte med datorn. Risken är den enbart blir barlast och dessutom - bokstavligen - dammsamlare. Alternativt kan du, om du hinner, skaffa en backupenhet som Hyperdrive Colorspace. Varje kväll stoppar du in minneskorten i enheten och får snabbt alla bilderna automatiskt säkerhetskopierade . Fungerar klockrent, har själv använt en sådan i Afrika.
http://www.mytrendyphone.se/shop/hyperdrive-colorspace-72418p.html

Dammet utgör den i särklass största risken, men det vet du nog redan efter att ha varit i Afrika tidigare. Vid Indiska Oceanen kan saltbemängda vattendroppar fastna på frontlinserna och filtren. Låt om möjligt objektiven sitta kvar på kamerorna hela tiden, och filtren på objektiven.

Prova utrustningen innan du packar ned den. Det visar sig ofta att man har förbisett någon liten, men kanske retsam detalj.

Ta med en liten lätt och väder/vattentät kikare, max 8x42, helst mindre. Om du inte redan har en finns det vädertätade att köpa för blott en tusenlapp. Utan att vara optiska höjdare duger de gott för en resa, och priset gör att man inte behöver vara alltför rädd om dem.

Det är lätt att låta beskäftig när man ger råd, men det är förstås inte meningen. Jag grundar mig helt på egna erfarenheter, efter att ha såväl bott som arbetat och turistat i Afrika. Hoppas att du får allt på plats innan det blir dags att packa väskorna.
 
Giuderna är inte beväpnade, inte heller vid lodgerna trots att de inte är inhängnade. Det är inte tillåtet att göra vandringar i nationalparkerna överhuvudtaget, med guide eller inte (de som finns görs utanför).
Kisspauser görs förstås ibland på lämpligt ställe och oftast bakom jeepen :) Det finns också en del avsedda rastställen där man kan hoppa ut ett tag. Enligt min egen erfarenhet och det guiden sa var det vanligare i Serengeti att man kör heldagsturer och tar med sig lunch, annars är det ju vanligt att köra en morgon och en kvällstur.

I Ngorongoro finns det ett ställe de flesta stannar och äter lunch där man kan gå omkring men det är ändå bäst att käka inne i jeepen, nämligen fullt av glador som inte är direkt buskablyga ;-)
 
Tack för bra information och tips. Tog en titt vilken typ av el-uttag man har i Tanzania.
Enligt sidan jag kollade finns det 2 typer. Den ena är den vanliga engelska modellen. Den andra är någon gammal brittisk standard. För den vanliga engelska har jag en adapter men för den gamla sorten har jag aldrig ens sett någon.
Ni som varit där, hur är det egentligen med el-uttagen?
 
Giuderna är inte beväpnade, inte heller vid lodgerna trots att de inte är inhängnade. Det är inte tillåtet att göra vandringar i nationalparkerna överhuvudtaget, med guide eller inte (de som finns görs utanför).
Kisspauser görs förstås ibland på lämpligt ställe och oftast bakom jeepen :) Det finns också en del avsedda rastställen där man kan hoppa ut ett tag. Enligt min egen erfarenhet och det guiden sa var det vanligare i Serengeti att man kör heldagsturer och tar med sig lunch, annars är det ju vanligt att köra en morgon och en kvällstur.

I Ngorongoro finns det ett ställe de flesta stannar och äter lunch där man kan gå omkring men det är ändå bäst att käka inne i jeepen, nämligen fullt av glador som inte är direkt buskablyga ;-)

Ungefär som måsarna utanför korvkiosken i Skärhamn då. Det är många som förlorat sin tilltänkta lunchkorv till måsarna där.
Tackar för tipset. Skall försöka undvika att mata fåglarna.
 
Jag har bestämt för mig att det gick att peta in våra svenska kontakter där. Trehålsuttag men det funkade ändå... men jag vågar inte svära på det....
 
Hittade faktiskt själv svar på min fråga. Afrikaresor som arrangerat vår resa har skickat med ett väldigt bra informationsmaterial. Säkert bortåt 100 A4-sidor totalt.

Så här skriver de om elen:
Elektricitet
220/230 V (fast snarare 170 – 240 V). Stickkontakterna har tre flatstift varav skyddsjord i mitten som spärrar om den inte ansluts. Det kan gå att få in en svensk kontakt – be om hjälp, man måste sticka in något i jorduttaget för att spärren skall släppa. Ta med adapter om du ofta har behov av el. På hotellen i parkerna bryter de strömmen kl 22 - 24 och i allmänhet förekommer mycket elavbrott.

Så du har rätt. Det går alltså att peta in svenska kontakter med lite trix och kontakterna bör vara av den engelska modernare modellen.
 
Jag hade satsat på ett tele med IS eftersom man kan bli lite darrig med tele och det kommer vara lite guppigt.

Verkar vara en kanonresa du gör och du får inte heller glömma att njuta, tänk inte för mycket på fotograferingen, njut av dessa djur och natur som finns!
 
Det är för mig lite märkligt hur många som varnar för att inte låta fotograferingen störa naturupplevelsen. Jag har aldrig ansett att det gör det. Tvärtom tar jag del av den mycket mer aktivt när kameran är med mig. Då spanar jag konstant av min omgivning för att se om det finns något värt att fota eller om någon situation är på väg att uppstå. Givetvis utan att titta genom kameran.
Det får åtminstone mig att se detaljer och ta in naturen intensivare än annars.
Jag upplever det inte heller som stressande eller ger mig någon prestationsångest. Så kanske kan vi uppleva fotograferandet ganska olika.
 
Detta är verkligen ett i-landsproblem. Bekymret att ha för många valmöjligheter
Normalt har jag inga problem med att veta vad jag skall ta med mig. Fast denna gång skall jag göra en resa jag kanske aldrig gör igen. Min erfarenhet av Safari i Afrika är begränsad till Sabi-Sabi i Sydafrika för 20 år sedan. Så bristen på erfarenhet gör att jag är osäker på vad som kommer till användning.
Nu skall vi på 8 dagars Safari i Serengeti, Ngorongo och Tarangire. Vi åker den 6/1.
Min fru och jag kommer ha egen Jeep med guide, så vi har gått om plats när vi väl kommit så långt.
Sedan 8 dagar på Zanzibar som blir mer normal resefotografering. Där jag har god koll på vad jag brukar använda.
Vis av många tidigare resor vet jag att det gäller att inte ta med sig för mycket. Det blir snabbt tungt att släpa på.
Så målet är att ta med så lite som möjligt utan att under resan känna att man saknar något som man absolut borde tagit med.

Jag har en ordentlig Tamrac Expedition 7 och den sätter gränsen för vad jag kan ta med mig i form av kameror, objektiv och dator som handbagage.
Lätt kolfiber stativ, bean bag, laddare blixt med flera småsaker får åka i det in-checkade bagaget.

Jag har sett att många här har gjort en liknande resa, så det finns säkert en hel del personer med värdefulla erfarenheter om vad som används och vad som bara är ballast.

Tänkt att ta med.
Kameror:
5D MKIII
5D MKII, alternativt låna sonens 7D för mer räckvidd.

Objektiv:
Canon 100-400/4-5,6 IS
Sigma 70-200/2,8, p.g.a ljusstyrkan. Alternativ Canon 70-200/4 IS. Båda lika skarpa.
Canon 24-105/4 IS
Canon 17-40/4
Canon 85/1,2 Det är en klump men tar mycket unika bilder. Alternativ Canon makro 100/2,8 USM.
Canon 40/2,8 Väger knappt något och är mycket skarp när ljusstyrkan behövs.

Snapshot camera: Fuji X-10

Dator: MBP Retina 15". Två små externa diskar för bilderna. Mycket snabb och skärm som gör bildernas potential lätt att bedöma. Cirka 3 kilo med laddare. Alternativ MBA 11". Cirka 1,5 kilo med laddare. Bra skärm men liten.

Detta väger cirka 15 kilo inklusive ryggsäcken.

Blixt:
Canon 430 EX II

Tänkt att få stanna hemma:
1DMKIIN
Canon makro 100/2,8
Canon 70-200/4 IS
Canon 300/4 IS
Canon 580 EX II
Extender 1,4 men utan AF på 100-400.
MacBook Air 11", Musbio för LR men mycket lätt

Som sagt är det under safarin jag är mest osäker på vad jag kommer använda och vad jag eventuellt kommer sakna om jag inte tar det med mig.
Förmodligen har jag redan med för mycket.
Att det måste bli en kompromiss där nytta vägs mot vikt är självklart.

Tar tacksamt emot råd och då särskilt från er som redan gjort en liknande resa.
Motivera gärna era råd.

Ser fram emot att få några goda råd som gör att jag kan lätta på vikten och samtidigt inte lämna något väsentligt hemma.

Mats

Jag har varit på samma sväng till Serengeti, Ngorongoro och Tarangire 2005/2006 och i januari i år och kan bara gratulera både till val av parker och till valet att satsa på en egen jeep med chaufför. Hoppas du har turen att få en Toyota Landcruiser som man kan lyfta hela taket på och ha öppet under gång. Det är vanligt i Tanzania men ovanligt på en del andra ställen som exv. i Syd-Afrika. Det är oslagbart att kunna stå upp och ta stöd mot taksargen på bilden när man tar sina bilder. Tänk på att ta med en duk eller liten filt för att skydda utrustning mot damm under körning som fler påpekat och som du sedan dessutom kan använda till att lägga mellan taket och kameran (annars förstör du dina grejor i onödan).

Det är väl ofta stor fixering vid Serengeti och Ngorongoro men Tarangire tycker jag personligen är den trevligaste och vackraste parken och den är dessutom full med stora elefantjordar. Efter den senaste resan är jag helt såld på elefanter och hyenor. Elefanterna är ju dessutom betydligt roligare att studera än exv. lejon, genom att de också är väldigt aktiva ofta på dagarna och har ett rikt socialt liv. I Serengeti ligger lejonen ofta uppe på de restberg som är vanliga där (kopjes) och ett objektiv som är 400mm i långa änden är ett måste på en APS-C-kamera.

Ngorongoro-kratern var annars en liten besvikelse i år eftersom en del av kratern stängts av sedan första gången vi var där. Slitaget är hårt och det är klart fler turister nu än vid förra besöket. Lyckligtvis finns andra mer intressanta platser såsom Woodlands i kanten mot Serengeti, utanför kraftern med mycket att se, inte minst lejon, som man dessutom kan komma mycket nära genom att trafiken inte är lika reglerad till fasta vägar som i exv. Ngorongoro och Serengeti.

Det är svårt att vara minimalistisk när man reser på safari. Det är nog ännu svårare när man har så mycket grejor som du har men jag har funnit att jag landat mer och mer i två kamerahus med två zoomar - en vidvinkel/normal och en telezoom. Jag skulle ta din 5D MKIII med 24-105mm och 7D med 100-400mm och absolut inget mer utom ett antal stora minneskort extra kamerabatterier, dubbla adapters eller förgrening av något slag. Absolut ingen dator eller stativ utom möjligen ett mycket kort enbensstativ. Men har du en teleförlängare så kan den vara användbar i Ngorongoro om du är intresserad av Noshörningsbilder. Noshörningarna håller sin ofta på ordentligt behörigt avstånd. Måste du ta med ett objektiv till, så skulle jag ta med ditt maktoobjektiv. Jag håller med föregående talare som slog ett slag för "det lilla livet" i form av insekter och annat smått.

Till sist det kanske viktigaste: se till att få chauffören att stänga av motorn när du vill fotografera. Det gör skillnad och tala inte om för folk som inte har med det att göra (exv. på Facebook eller här) att du inte kommer vara hemma på två/tre veckor. Med så mycket dyra prylar som du samlat på dig så är det säkert intressant info för en del andra. ... men det har du ju redan gjort ser jag.

Åker den 6/1 ... 8 dagar safari, 8 dagar på Zanzibar ....
Det var alldeles för mycket info.
Sorry men det var inte min mening att ge dig ångest men det kanske kan hjälpa någon annan.
 
Tack Sten-Åke, många bra tips.
Kul att du gillar Tarangire. Vi studerade Google Earth en hel del och tittade på bilderna från de olika parkerna innan vi bestämde rutten. Tarangire ingick inte det vanliga upplägget så vi la till det.
Vegetationen och bilderna därifrån skilde sig positivt en hel del från Serengeti och Ngorongoro.

Vad gäller inbrott medan vi är borta så funderade jag en del på det innan jag skrev.
Så det är väl bäst att varna alla inbrottstjuvar att vår 21 åriga dotter är kvar hemma och dessutom vår 55 kilos hund som inte uppskattar oinbjudna gäster.
Sist någon försökte hann de riva ut lite kläder ur en låda innan de fick sjappa. Med eller utan hundbett kan bara de själva säga.
När man ser honom äta ben ungefär som vi äter chips inser man snart att man inte vill ha någon kroppsdel mellan de käkarna när han klämmer till.
Så nu är alla som funderar på inbrott varnade.

Vad gäller att stänga av motorn har du en viktig poäng. I Syd-Adrika hade de traditionella helt öppna Land-Rovers med dieselmotor. De vibrerade grymt på tomgång och det var till och med svårt att fotografera handhållet utan vibrationerna fortplantade sig till kameran.
 
Kapar tråden lite☺ .
Skall åka till Masai Mara och eventuellt Lake Nakuru till hösten. Kommer ta med 5D MKII och 7D ev. en 5D som reservhus. 24-105, 70-200/2,8 IS 300/2,8 IS och 1,4+2x convertrar.
Men funderar på om jag skall ta med mitt 600mm eller om det bara blir tungt och klumpigt att släpa på?
Vi kan välja om vi vill flyga eller åka bil mellan Nairobi och Mara. Nackdelen med att flyga är att vi får ha 1 väska på max 15 kg/pers. Men å andra sidan så sparar vi en hel del tid.
Är det någon som gjort denna trippen tidigare om kan ge några bra tips ang. objektiv /åka bil/flyga …
 
Vad gäller att stänga av motorn har du en viktig poäng. I Syd-Adrika hade de traditionella helt öppna Land-Rovers med dieselmotor. De vibrerade grymt på tomgång och det var till och med svårt att fotografera handhållet utan vibrationerna fortplantade sig till kameran.

Detta gäller inte generellt i Sydafrika. Jag var där förra hösten och rangern stängde alltid av motorn så fort vi stannade för att titta/fotografera. Motorn stör inte bara fotograferingen utan hela naturupplevelsen.
 
Kapar tråden lite☺ .
Skall åka till Masai Mara och eventuellt Lake Nakuru till hösten. Kommer ta med 5D MKII och 7D ev. en 5D som reservhus. 24-105, 70-200/2,8 IS 300/2,8 IS och 1,4+2x convertrar.
Men funderar på om jag skall ta med mitt 600mm eller om det bara blir tungt och klumpigt att släpa på?
Vi kan välja om vi vill flyga eller åka bil mellan Nairobi och Mara. Nackdelen med att flyga är att vi får ha 1 väska på max 15 kg/pers. Men å andra sidan så sparar vi en hel del tid.
Är det någon som gjort denna trippen tidigare om kan ge några bra tips ang. objektiv /åka bil/flyga …

Jag hade tänkt att åka till Sydamerika nu i februari. Har tänkt att ta med en Zeiss Ikoflex och en Zeiss Contax II a, undrar om det räcker?
 
Grattis!!

...till resan, blir avis som tusan. Jag åkte på en tvåveckors safari till Serengeti, Ngorongoro, Tarangire m.fl. ställen december -98 så det var ju ett tag sedan.
Det jag minns mest ur fotosynpunkt förutom fantastiska scener och bilder var följande:
- damm!!, mest rött vägdamm som letade sig in överallt,
- ett objektiv som skakades sönder pga bumpiga vägar,
- ett trebensstativ inköpt för resan, som användes EN gång, vid ett självporträtt,
- ljuset dagtid. Det är lätt att åsidosätta och tro att det är lika ljust eller mörkt där som här. Polarisationsfilter och ND-filter skulle jag ha packat med om jag visste att det fanns -98.
Trevlig resa!!, ser fram emot att se lite bilder i galleriet ditt efter hemkomsten.
//Niklas
 
Jag kan tycka att man kanske är lite för koncentrerad för att kunna njuta av stämningen och allt runtomkring och tillsammans med sitt sällskap. När jag var nere i Tanzania njöt jag visserligen både bakom kameran och utan kameran, men det är faktiskt skillnad på dem två.

Bra att du bantat ner utrustningen. Mina argument hade varit vikten (inrikesplan tar inte lika många kilo som internationella) och dammet. Jag hade två hus av anledningen att jag inte ville byta objektiv "i fält".

Jag läste en jäääättelång pdf om fotografering i Afrika innan jag åkte, som då fanns gratis att ladda ner. Jag fick många bra handfasta tips, men nu hittar jag den inte. Återkommer om jag hittar den så kan jag säga namnet på författaren...
 
...

Jag läste en jäääättelång pdf om fotografering i Afrika innan jag åkte, som då fanns gratis att ladda ner. Jag fick många bra handfasta tips, men nu hittar jag den inte. Återkommer om jag hittar den så kan jag säga namnet på författaren...

Ja, bra - den vill jag också läsa (laddar för en safari i östafrika till sommaren)!

/Roger
 
Ja då har vi tagit oss runt Lake Mayara, Serengeti, NgoronGoro, Tarangire under 7 dagar.
Vi hade en mycket erfaren guide och chaufför som dessutom var otroligt trevlig.
Nu under Januari är bästa tiden att besöka de flesta av parkerna enligt honom på grund av migrationen av djur från Kenya.
Temperaturen är också behaglig och ligger runt 20-30 grader under dagarna. Kan droppa ner till 15 grader på nätterna. Tarangire är varmare både dag och natt. Otroligt mycket elefanter, en del lejon och Chetah plus en hel del annat. Dessutom mycket Tse-Tse flugor mitt på dagen när det dessutom blir riktigt varmt med gissningsvis 35 grader. Morgon och kvällsturer var mycket givande där.
Under den varmaste tiden höll sig de flesta djur stilla i skuggan av något stort träd eller i något buskage.
I de andra parkerna kunde man träffa på djur när so m helst under dagen

Slätterna är gröna och på sina ställen i full blom. Dammet var inget egentligt problem.
Visst dammar det när man möter en lastbil på huvudvägen i Serengeti men det blåser snart bort. Inne i Jeepen kommer det knappt något damm.

MIn normal kombination blev 5DMKIII med 100-400 och GPS och min 5DMKII med 70-200/4 IS.
Normalt behövde man räckvidd så 90% av bilderna togs med 100-400. Tack vara zoomomfånget ett perfekt objektiv. Några enstaka gånger använde jag vidvinkelzoom eller normalzoom.
Här på Zanzibar är förhållandena de motsatta och det kommer mest bli vidvinkel eller normalzoom.
På flyget från Arusha till Zanzibar vägde man allt bagage inklusive handbagaget. Då hade vi 10 kilo övervikt och fick betala 10 USD för detta. Lättlöst och faktiskt ganska billigt.
Vikten har inte heller varit något problem. Det är sällan man släpar på grejorna. Det är mest på flygplatser vid till- och hem-resa.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.