Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300/2.8 eller 400/2.8 i Afrika

Produkter
(logga in för att koppla)
Två olika märken på kamerahusen??
Det kan ju bli tokigt om ett hus lägger av, då är ju både hus o den optiken väck :-(

Personligen skull jag inte köpa två olika kameramärken för de är olika och jag skulle bli galen för jag skulle aldrig veta vilken modelll som jag använde.
Däremot har jag länge funderat på att sälja alla mina Canon prylar för att gå över till Nikon 200-400/4, 1,7 konverter och ett hus men jag har inte gjort det eftersom jag tycker att jag förlorar så mycket när jag säljer.
 
300/2,8 och konverter (1,4x + 2x, inte samtidigt) är mitt val av det TS angav.
Annars är 100-400L IS eller kanske ett 70-200 (+ konverter) ett utmärkt val.
Men vet man att man kommer att ha nytta av ett 300/2,8 senare och vill ta investeringen så är det en av de bättre investeringar an kan göra.

Lite OT kanske men hur tänker du resa mellan Vicfalls och Dar?
Jag gjorde en resa Kapstaden - Nairobi vilket då även omfattar den del som du tänkt göra. Just med RB så var det kanske inte så stort fokus på natur/safari den sträckan. Men några tips kan jag kanske ge.
I Vicfalls kan du boka kanottur på Zambesi-floden med övernattning. Det krävs att man är typ 5 eller fler men det ska vara en av de bättre safari upplevelserna man kan göra. Jag hade tyvärr ingen lycka med mina medresenärer så jag fick aldrig ihop tillräckligt med intresserade… Men fokus låg på att hinna med alla andra aktiviteter där (forsränning, bungy osv…). Det går att göra vanliga Safaris och natt safari också.
Mina tips: Helikoptertur över fallen, Devils pool (afternoon tea tureen, för de våghalsiga), kanot
Se mer på: http://www.shearwatervictoriafalls.com

För mig så var det sen mest en transport till Malawisjön.
Där finns det mest sol och bad inkl dykning. Men Malawisjön är också känt för Bilhartsia så …
Annars är det vackert där.
 
Tillägga kan jag även att jag ser bildstabilisdring som viktigt, vist bilmotorn skall stängas av vid fotografering men du får fler bilder om du kan fota direkt innan motorn hinner stå gas av
Micke

Ja jag kan intyga att vibrationer från bil är något som IS,en är duktig på att hantera. Även de första versionerna av IS!

Men allt i allt så saknar jag inte IS så mycket som jag trodde att jag skulle göra när jag valde Non IS objektiv - igen.

/N
 
Orsaken till att jag oftast har med mig två hus är att jag kan fortsätta plåta nästan som om inget hänt om ett hus lägger av. Har du två hus av två olika märken missar du den säkerheten.
Att objektiv lägger av ute i fält är betydligt mera ovanligt jfr kamerahus.

Förstår tvekan till två olika system.
Canon 100-400 är det dock Fler som har dålig erfarenhet av senast låste sig zoomen på 400
 
300/2,8 och konverter (1,4x + 2x, inte samtidigt) är mitt val av det TS angav.
Annars är 100-400L IS eller kanske ett 70-200 (+ konverter) ett utmärkt val.
Men vet man att man kommer att ha nytta av ett 300/2,8 senare och vill ta investeringen så är det en av de bättre investeringar an kan göra.

Lite OT kanske men hur tänker du resa mellan Vicfalls och Dar?
Jag gjorde en resa Kapstaden - Nairobi vilket då även omfattar den del som du tänkt göra. Just med RB så var det kanske inte så stort fokus på natur/safari den sträckan. Men några tips kan jag kanske ge.
I Vicfalls kan du boka kanottur på Zambesi-floden med övernattning. Det krävs att man är typ 5 eller fler men det ska vara en av de bättre safari upplevelserna man kan göra. Jag hade tyvärr ingen lycka med mina medresenärer så jag fick aldrig ihop tillräckligt med intresserade… Men fokus låg på att hinna med alla andra aktiviteter där (forsränning, bungy osv…). Det går att göra vanliga Safaris och natt safari också.
Mina tips: Helikoptertur över fallen, Devils pool (afternoon tea tureen, för de våghalsiga), kanot
Se mer på: http://www.shearwatervictoriafalls.com

För mig så var det sen mest en transport till Malawisjön.
Där finns det mest sol och bad inkl dykning. Men Malawisjön är också känt för Bilhartsia så …
Annars är det vackert där.

Oj , tack för tipset, jag tror att kanottur på Zambesi floden blir spännande. jag har ett boende redan när jag är där.

när det gäller min resa från Victoria falls till Dar så ser min resa ut så här:
http://www.afro-caribbean.se/resor/gruppresor-nomad-tours/pa-aventyr-genom-afrika-585
 
OK, ser lite trångt ut med tid i Vicfalls eftersom ni åker vidare nästa dag. Så i bästa fall har du en dag men mer troligt en halv + kväll. Och du kanske är lite sliten efter resan.
Jag skulle rekommendera helikopterturen + ett besök i Victoria Falls NP för att se fallen ordentligt. I VFNP ska du veta om att det är mycket vatten i luften. Sen kan du ta dig över floden till den Zambiska sidan och kolla in muséet. Men du kan alltid kolla hur det är med flyget när du kan tänkas vara på plats och sen kolla med Shearwater om vad som finns att göra på den tid du har.

Vi körde direkt till Lilongwe från Chipata så där har du två dar med Safari.
Sen stannar ni vid Kande och Chitimba vid Malawisjön precis som vi. De ställen som ni bor på kommer att ha utflykts pärmar med saker man kan göra så kolla upp det när nu kommer fram.

Sen stannar ni i Mikumi vilket inte vi gjorde.

I Dar är det inte så mycket att se men det finns en fiskmarknad. Nu bor ni på södra sidan men ta en taxi till färjan så ligger fiskmarknaden precis på andra sidan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.